Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.300 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

primary

Informatie over het coronavirus voor ondernemers

corona-iStock-1202470524-archiefmap-hero-1600

De wereldwijde opmars van het coronavirus (officieel COVID-19) roept veel vragen op bij zowel installateurs als bij technisch retailers, zoals over de bescherming van uw werknemers, wat te doen na een besmetting of wat de gevolgen zijn wanneer de levering van materialen stilvalt. Op deze plek informeert Techniek Nederland u over de consequenties van het coronavirus. Wij geven een antwoord op vragen die op dit moment het meest worden gesteld.

De veelgestelde vragen over de coronacrisis worden diverse keren per dag aangevuld en geactualiseerd. Het is dus zeker de moeite waard om de ‘FAQ’s’ regelmatig te raadplegen.

Vraag en antwoord - recent toegevoegd

  • Wanneer bent u besmettelijk als u het coronavirus binnen hebt gekregen?

    De gemiddelde incubatietijd (de tijd van besmetting tot de eerste ziekteverschijnselen) is 5-6 dagen. Het kan ook 2 dagen zijn tot zelfs 10 dagen. U kunt al 1 tot 2 dagen voor de eerste ziekteverschijnselen andere mensen besmetten. Dit kan dus ongemerkt. Houd u dus streng aan de quarantaineperiode van 10 dagen na een nauw contact met iemand die positief getest is. Dan voorkomt u nieuwe besmettingen.

    Bent u positief getest? Dan bent u bij milde klachten gedurende 7 dagen besmettelijk voor anderen. Die periode moet u in isolatie doorbrengen. Heeft u 24 uur geen klachten meer, uitgezonderd minder energie en minder reuk of smaak, dan mag u na die 7 dagen uit isolatie en naar het werk.

    Bent u ernstiger ziek, dan kunt u langer besmettelijk zijn voor anderen. Vraag advies aan de huisarts, medisch specialist of bedrijfsarts.

  • De partner van een werknemer is positief getest… wat betekent dit?

    Deze werknemer dient 10 dagen in quarantaine te blijven, gerekend vanaf het laatste contact, en zich bij klachten te laten testen. Bedrijf en werknemer maken afspraken over het werk. Collega’s op het werk kunnen doorwerken zonder quarantaine.

    Vraag de werknemer om bij een positieve test contact op te nemen met de bedrijfsarts. Die kan het risico voor anderen op het werk inschatten. U voorkomt onnodige ongerustheid en kunt zo nodig bepaalde werknemers waarschuwen om 10 dagen in quarantaine te gaan.

  • Waarom mag een werknemer bij een positieve test zonder klachten na drie dagen weer werken?

    De regel is dat u zich laat testen bij klachten die passen bij het coronavirus. Bij een positieve test moet u tenminste 7 dagen in isolatie blijven. Bent u zonder klachten positief getest, dan moet u 3 dagen in isolatie blijven. U kunt heel vroeg na een besmetting zijn getest, voordat zich de eerste klachten ontwikkelen. De PCR-coronatest kan dan al positief uitslaan. U kunt ook besmettelijk zijn zonder dat u klachten hebt. Ontstaan er in die 3 dagen na afname van de test geen klachten, ook geen milde klachten, dan kan de werknemer weer gaan werken. Deskundigen gaan ervan uit dat deze werknemer dan voldoende immuniteit heeft tegen het coronavirus.

    Huisgenoten en andere nauwe contacten dienen 3 dagen in quarantaine te gaan. Dat geldt ook voor collega’s op het werk die nauw contact hebben gehad. Vraag advies aan de bedrijfsarts. Die kan de positief geteste werknemer uitvragen en daarbij het risico voor anderen inschatten. U voorkomt onnodige ongerustheid en kunt zo nodig bepaalde werknemers waarschuwen om 3 dagen in quarantaine te gaan. Blijft de positief geteste werknemer zonder klachten, dan vervalt de quarantaine voor de huisgenoten en andere nauwe contacten. Krijgt die wel klachten, dan geldt 10 dagen quarantaine. Voor meer informatie, zie de leefregels op de website van het RIVM.

  • Hoe lang bent u na een corona ziekteperiode beschermd tegen een volgende infectie?

    Deskundigen weten het nog niet. De immuniteit duurt naar hun inschatting niet al te lang, naar schatting 2-6 maanden en mogelijk 1-2 jaar. Ze vergelijken het met andere corona-verkoudheidsvirussen. Door het veelvuldig testen ontdekt men nu mensen met een tweede coronabesmetting. Zij zijn meestal niet ziek of minder ernstig dan in de eerste ziekteperiode.

    Krijgt u twee maanden na een eerste besmetting klachten passend bij het coronavirus, laat u dan testen bij de GGD. Bij twijfel, neem contact op met de huisarts.

  • Waarom heeft een coronatest in de bouw en techniek geen nut als u geen klachten heeft?

    Preventief testen heeft geen nut om een quarantaineperiode te voorkomen of in te korten. Het kan tot 10 dagen duren voordat u na een besmetting ziek wordt. Test u te vroeg, dan is de testuitslag negatief. Kort daarna kunt u al wel besmettelijk zijn. Houd u dus goed aan de quarantaine, u voorkomt hiermee besmettingen van anderen.

    Een coronatest is pas positief als er voldoende virus in de neus- en keelholte aanwezig is. Dat begint al voor de eerste ziekteverschijnselen en houdt 1-3 weken aan. De PCR-coronatest is gevoeliger dan diverse sneltesten, zowel in het begin van een besmetting als aan het einde.

  • Moeten we op de bouw en in de techniek een mondkapje gebruiken om veilig door te werken in coronatijd?

    Dat is afhankelijk van de situatie, meestal is dit niet nodig. Het dragen van een mondkapje is belastend en kan ertoe leiden dat de basisregels minder opgevolgd worden. Het belangrijkste is namelijk dat onderstaande regels altijd gehanteerd worden:

    • Blijf thuis bij klachten en laat u testen.
    • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
    • Was vaak uw handen.
    • Nies en hoest in uw elleboog.

    Een mondkapje of een face shield kunnen wel in aanvulling op bovenstaande regels gebruikt worden. Daarnaast is een mondkapje verplicht als er sprake is van:

    1. Bedrijfsmatig vervoer met meer dan twee personen.
    2. Verplaatsingen in publieke binnenruimtes.
    3. Werkzaamheden in publieke binnenruimtes waarbij het werkgebied niet afgezet kan worden.

    Bij het werken bij particulieren achter de voordeur wordt bij het eerste persoonlijke contact met de klant (beheerder of bewoner) een mondkapje of face shield gebruikt. Hierbij worden dan met de klant afspraken gemaakt om veilig te kunnen werken, zonder gebruik te hoeven maken van een mondkapje of face shield.

    Houd bij het werk 1,5 meter afstand en plan activiteiten op tijden dat er zo min mogelijk mensen aanwezig zijn. Als je te maken hebt met bewoners die geen afstand houden (bijvoorbeeld bij mensen met een verstandelijke beperking) ga dan in overleg met de opdrachtgever. Plan de werkzaamheden op rustige momenten, bijvoorbeeld als mensen bij de dagbesteding zijn, of juist als mensen in de woonvoorziening zijn, tijdens maaltijden, et cetera. Uw opdrachtgever is er verantwoordelijk voor om veilig werken mogelijk te maken.

    Als u te maken heeft met bewoners die aandringen op het gebruik van een mondkapje of face shield dan kan daar gehoor aan worden gegeven, mits u en de bewoners zich houden aan de basisregels uit het Protocol Samen Veilig Doorwerken. Vraag dan of zijzelf ook een mondkapje willen dragen.

    In twee gevallen gebruikt u nooit een mondkapje of face shield:

    1. Als u al adembescherming draagt (FFP2, halfgelaat, volgelaat, et cetera).
    2. Als het dragen van een mondkapje gevaarlijk is. Bijvoorbeeld als u werkt met draaiende delen of bij elektra. Schat die risico’s vooraf in en gebruik geen mondkapje als dit een risico vormt.

    Mocht dit problemen geven met handhavers, opdrachtgevers of beheerders van ruimten, verwijs ze dan naar dit protocol en laat hen zo nodig contact opnemen met de Helpdesk Corona Bouw & Techniek.

  • Kan ik een face shield gebruiken in plaats van een mondkapje?

    Bij verplaatsingen in publieke binnenruimtes of reizend met meerdere personen in de auto/bus, heeft u geen keuze: daar draagt u een mondkapje. Als u een keuze moet maken, kies dan wat u comfortabeler vindt. Hou daarbij in ieder geval rekening met de volgende punten:

    • Face shields zijn aan de zijkant open. Gebruik daarom een mondkapje als u naast elkaar zit of werkt.
    • Een mondkapje kan een extra risico vormen, bijvoorbeeld bij het werken met draaiende delen of bij het werken met elektra. Kies in die gevallen voor een face shield als dat wel veilig is.
    • Mondkapjes en face shields zijn 'extra'. Volg altijd eerst de andere regels:
      - Blijf thuis bij klachten en laat u testen.
      - Houd 1,5 meter afstand van anderen.
      - Was vaak uw handen.
      - Nies en hoest in uw elleboog.

Hygiëne en veiligheid

Er zijn geen veelgestelde vragen gevonden.

Loonkosten en personeel

  • Mondkapjes zijn sinds 1 juni 2020 verplicht in het openbaar vervoer. Ben ik verplicht deze voor mijn werknemers te vergoeden?

    Sinds 1 juni 2020 is een niet-medisch mondkapje verplicht voor reizigers in het openbaar vervoer.

    Als werkgever moet u zorgen voor een veilige werkomgeving. Deze zorgplicht kan zich ook uitstrekken tot deelname van uw werknemer aan het verkeer, voor zover deze deelname plaatsvindt in de uitoefening van de werkzaamheden van de werknemer. Het woon-werkverkeer is privétijd en valt niet onder het bereik van de zorgplicht van de werkgever. Onder omstandigheden valt zakelijk verkeer wel onder de zorgplicht, maar dan is deze gekoppeld aan risico’s bij deelname aan het verkeer waarvoor u uw werknemers moet waarschuwen, instrueren of verzekeren.

    De verplichting om in het openbaar vervoer mondkapjes te dragen heeft niets te maken met de bescherming van de drager zelf of gezondheidsrisico’s die hij loopt bij het niet-dragen. Een niet-medisch mondkapje beschermt niet de drager zelf, maar kan de mensen rondom de drager beschermen als die het zorgvuldig draagt en gebruikt. Bij niet dragen van een mondkapje riskeert men een boete van € 95,-.

    U bent dus niet verplicht om mondkapjes aan uw werknemers te verstrekken of vergoeden.

    Bij het vergoeden of verstrekken van mondkapjes door de werkgever bij reizen in het openbaar vervoer gaat het in feite om het vergoeden van reiskosten of het verstrekken van middelen om te reizen. Dit bent u als werkgever wettelijk niet verplicht. Vaak is wel afgesproken dat de werknemer zijn reiskosten vergoed krijgt of stelt de werkgever een auto ter beschikking. Waar niet overeengekomen is dat mondkapjes worden vergoed of verstrekt, hoeft u dit dus niet te doen. Natuurlijk mag het wel. Van de Belastingdienst mag u mondkapjes onbelast vergoeden of verstrekken aan uw werknemers (gerichte vrijstelling). Deze kosten horen tot de werkelijke kosten van het openbaar vervoer, omdat werknemers niet zonder mondkapje met het openbaar vervoer mogen reizen.

  • Hoe moet ik omgaan met eventuele quarantaineverplichting of ziekmelding ná de vakantie van medewerkers?

    Wanneer een werknemer op vakantie gaat naar een land met een geel risicoprofiel, acht de overheid dat geen groter risico dan verblijf in Nederland. Als een werknemer tijdens of na het bezoek aan een land met een geel profiel wordt geconfronteerd met een verplichte quarantaine periode wordt dat gezien als risico werkgever. De werkgever moet het loon daardoor doorbetalen in die periode.

    Als een werknemer tijdens of na het bezoek aan een land met een geel risicoprofiel arbeidsongeschikt wordt, is dit een gewone ziekmelding.

    Een vakantie naar een land met een oranje of rood risicoprofiel is een andere situatie. Vakantiereizen naar deze landen worden immers door de overheid afgeraden. In het geval de werknemer tijdens of na het bezoek aan dit land met een verplichte quarantaine te maken krijgt of bijvoorbeeld niet terug kan reizen naar Nederland, is dit risico werknemer. Wij raden u aan de werknemer al voor zijn vakantie naar zo’n land schriftelijk te laten weten dat hij dus het risico loopt in zo’n geval extra verlofdagen te moeten opnemen of geen loon te krijgen over zo’n periode (zie het voorbeeld hieronder).

    Wanneer de werknemer tijdens of na het bezoek aan dit land ziek wordt, wordt dit gezien als een gewone ziekmelding.

    De werkgever mag bij verzuim wegens arbeidsongeschiktheid in beide situaties uitsluitend verlofdagen inhouden als de werknemer daarmee expliciet instemt.

    Situatie en advies per land is te lezen via de website van Nederlandwereldwijd.

    Wij adviseren de werknemers in zijn algemeenheid over dit beleid te informeren. Een voorbeeld van een formulering vind u hier.

     

  • Wanneer kan ik NOW 3.0 aanvragen?

    Het streven is naar openstelling van het derde aanvraagtijdvak per 16 november (uiterlijke termijn tot 13 december 2020), waarbij een tegemoetkoming voor de loonkosten over de periode oktober, november en december kan worden aangevraagd.

    Het aanvraagtijdvak voor het vierde tijdvak is 15 februari tot en met 14 maart 2021. Voor de vijfde tranche is het aanvraagtijdvak 17 mei tot en met 13 juni 2021.

    Hoogte Tegemoetkoming NOW3

    Werkgevers die te maken hebben met tenminste 20% verwacht omzetverlies, kunnen bij UWV een tegemoetkoming voor deze 3 maanden aanvragen ter hoogte van maximaal 80% van de loonsom, gerelateerd aan het omzetverlies. Daarbij is het mogelijk, zonder gevolgen voor het subsidiebedrag, dat gedurende deze periode de loonsom met 10% mag dalen.

    In de periode (1 januari – 31 maart 2021) bedraagt de maximale vergoeding 70% van de loonsom, waarbij de loonsom zonder gevolgen voor de subsidie met 15% mag dalen.

    In de periode (1 april – 31 juni 2021) bedraagt de maximale vergoeding 60% van de loonsom, waarbij de loonsom zonder gevolgen voor de subsidie met 20% mag dalen.

    Het omzetverlies wordt dan vastgesteld over een driemaandsperiode die start op 1 oktober, 1 november of 1 december 2020 en volgt daarbij de systematiek van de NOW1 en NOW2, dat wil zeggen in vergelijking met een vierde deel van de loonsom over het jaar 2019.

    Vanaf 1 januari 2021, moet het omzetverlies ten minste 30% bedragen.

  • Wie kan deelnemen aan NOW 3.0?

    Iedere werkgever die voldoet aan de voorwaarden (onder andere een verwacht omzetverlies van ten minste 20% voor de derde tranche, maar vanaf 1 januari 2020 dient er sprake te zijn van een omzetverlies van ten minste 30% ) kan een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten, of u nu al wel of niet hebt deelgenomen aan de eerste of tweede NOW.

  • Hoe wordt geborgd dat werkgevers werknemers stimuleren tot een ontwikkeladvies en/of scholing?

    Werkgevers die gebruikmaken van NOW zijn verplicht om hun OR te informeren over het feit dat zij deelnemen aan NOW. Mochten werkgevers niet uit zich zelf aandacht geven aan loopbaanontwikkeling en scholing, dan kan de OR of personeelsvertegenwoordiging de vinger aan de pols houden en de werkgever hierop aanspreken.

  • Hoe werkt de inspanningsverplichting tot het stimuleren van een ontwikkeladvies en/of scholing?

    Voor de NOW geldt voor werkgevers een inspanningsverplichting om hun werknemers te stimuleren een ontwikkeladvies aan te vragen of scholing te volgen voor behoud van werk. Op het moment dat het werk sterk is verminderd of dreigt te verdwijnen is er mogelijk ruimte voor oriëntatie op een andere loopbaan en/of scholing richting ander werk. Werkgevers kunnen hun werknemers stimuleren door bijvoorbeeld tijd of middelen, bijvoorbeeld uit O&O-fondsen, beschikbaar te stellen.

    Ter ondersteuning stelt het kabinet 50 miljoen euro beschikbaar voor een crisispakket ‘NL leert door’. Daarmee kunnen mensen die door de crisis hun werk verloren hebben of dreigen te verliezen zich heroriënteren op baankansen en daarvoor zo nodig (online) scholing volgen. Dit crisispakket heeft een looptijd van juli tot en met december 2020.

  • Ik heb in oktober een extra periode salaris (zoals een dertiende maand) uitbetaald. Daarmee is de loonsom van oktober hoger. Wat is het effect hiervan voor de hoogte van de subsidie?

    In het derde subsidietijdvak van de NOW wordt de subsidie gebaseerd op de loonsom van juni 2020 en vergeleken met de loonsom van oktober, november en december. Bij de bevoorschotting en de vaststelling van de subsidie zal UWV de loonsommen van de verschillende maanden zo zuiver mogelijk toepassen en vergelijken. Zo worden extra periode salarissen, zoals een dertiende maand, en de uitbetaling van vakantiebijslag uit de loonsommen gehaald. Het uitbetalen van een extra periode salaris heeft daarmee geen effect op de hoogte van de subsidie.

  • NOW 3.0 heeft enkele aanpassingen ten opzichte van de huidige NOW. Wat zijn de gewijzigde voorwaarden die vanaf 1 oktober gelden?

    • De referentiemaand voor de loonsom is voor het derde tijdvak vastgesteld op juni 2020.
    • De verplichting om geen ontslag aan te vragen vervalt, evenals de ontslagboete van 100%.
    • Er komt een inspanningsverplichting voor de werkgever om werknemers te begeleiden van werk naar werk. Bij het niet voldoen hieraan kan een sanctie volgen van 5% van het toegekende subsidiebedrag.
    • Aan werkgevers wordt in NOW 3.0 de inspanningsverplichting opgelegd om hun werknemers te stimuleren een ontwikkeladvies aan te vragen of scholing te volgen voor behoud van werk.
    • Over 2020 en tot en met de aandeelhoudersvergadering in 2021 mag geen dividend of bonus worden uitgekeerd en mogen er geen eigen aandelen worden ingekocht, wanneer er sprake is van een steunbedrag op of boven het bedrag waarvoor een accountantsverklaring vereist is. Voor werkmaatschappijen die als onderdeel van een concern een NOW-subsidie hebben gekregen geldt dit drempelbedrag niet, zij moeten zich hier altijd aan houden.
    • De opslag op de loonkosten blijft gehandhaafd op 40%.

  • Worden aanvragen voor de steunmaatregel openbaar gemaakt?

    Aanvragers van de NOW-subsidie, inclusief de verleende voorschotten en de vastgestelde subsidie, worden openbaar gemaakt op de website van het UWV.

  • Wat zijn de grensbedragen voor controle accountantsverklaring?

    Bij de aanvraag voor de definitieve vaststelling van de Noodmaatregel subsidie is een accountantsverklaring vereist als het concern of de rechtspersoon een voorschot heeft ontvangen van (in totaal) € 100.000,- of meer, of als de subsidie wordt vastgesteld op € 125.000,- of meer. Bij een voorschot van € 20.000,- of meer, of een vaststellingsbedrag van € 25.000 of meer is een verklaring van een deskundige derde nodig die de omzetdaling bevestigt. Een deskundige derde is bijvoorbeeld een administratiekantoor, een financieel dienstverlener of een brancheorganisatie.

  • Klopt het dat de vrije ruimte is verhoogd in de werkkostenregeling?

    Ja, voor 2020 geldt dat u tot een fiscale loonsom van 400.000 euro 3 procent belastingvrij mag vergoeden, in plaats van de eerder aangekondigde verhoging naar 1,7 procent. Voor de loonsom dat de 400.000 euro te boven gaat, blijft het percentage voor de vrije ruimte 1,2 procent. Zie hier voor meer informatie over de werkkostenregeling.

  • Welke aanpassingen zijn er in de NOW-regeling voor concerns?

    Voor concerns met meerdere werkmaatschappijen bood de NOW-regeling geen uitkomst wanneer 1 of meerdere werkmaatschappijen een omzetverlies kennen van meer dan 20% maar het concern als geheel minder dan 20% omzet verlies heeft. Het was dan niet mogelijk om voor de werkmaatschappijen met een omzetverlies van meer dan 20% een beroep te doen op NOW-regeling. Mede op aandringen van Techniek Nederland is hierin verandering gekomen.

    Is het mogelijk om voor een werkmaatschappij binnen een concern NOW aan te vragen?

    Ja, dat kan. Minister Koolmees heeft besloten de NOW op dit punt aan te passen, deze aanvullende regeling is op 4 mei 2020 in de Staatscourant gepubliceerd. Door de wijziging kunnen ook werkmaatschappijen onder voorwaarden een beroep op de NOW doen als ze onderdeel zijn van een concern dat weinig omzetverlies heeft of zelfs winst draait. Als er sprake is van minder omzetdaling dan 20% voor het concern kan een individuele werkmaatschappij op basis van de eigen omzetdaling subsidie voor de loonkosten aanvragen.

    Bij welke omzetdaling geldt de nieuwe concernregeling?

    Op grond van de aanpassing van de regeling geldt dat ook werkmaatschappijen op basis van hun eigen omzetdaling (die groter is dan 20%) een beroep op de NOW kunnen doen als ze onderdeel zijn van een concern dat weinig omzetverlies heeft of zelfs winst draait. Dit is alleen het geval wanneer een concern anders niet in aanmerking zou komen voor de subsidie omdat er geen sprake is van een omzetdaling van meer dan 20% voor het hele concern. De werkmaatschappij moet een eigen rechtspersoonlijkheid en een loonheffingsnummer hebben. Onderdelen van rechtspersonen, zoals een autonoom aan het economisch verkeer deelnemende onderdeel, vestiging of een business unit komen niet in aanmerking.

    Welke aanvullende voorwaarden gelden er voor de regeling werkmaatschappijen?

    • Een werkmaatschappij met 20 of meer werknemers sluit voorafgaand aan de subsidieaanvraag met de belanghebbende verenigingen van werknemers, en bij gebreke daarvan een andere vertegenwoordiging van werknemers (bijvoorbeeld OR of PVT), een akkoord over werkbehoud. Dit zullen veelal de vakbonden zijn met wie de cao gesloten is op bedrijfs- dan wel sectorniveau. Bij werkmaatschappijen met minder dan 20 werknemers volstaat akkoord van een vertegenwoordiging van werknemers.
    • Concerns waarvan de werkmaatschappij een beroep doet op de regeling, moeten verklaren over het jaar 2020 geen dividend of bonussen uit te keren of eigen aandelen terug te kopen tot aan en inclusief de datum van de aandeelhoudersvergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld in 2021. Deze verklaring moet in de administratie worden bewaard. Dit geldt voor de bonus van het bestuur en/of directie van het concern en de betrokken werkmaatschappij. Toekenning van bonussen aan overige personeelsleden is wel toegestaan.
    • De werkmaatschappij heeft geen bedrijfsmatige activiteiten die voor meer dan de helft bestaan uit het binnen de groep ter beschikking stellen van arbeidskrachten, en is geen personeels-bv.De andere werkmaatschappijen binnen een groep mogen geen opdrachten of projecten uitvoeren die ten koste kunnen gaan van de subsidie vragende werkmaatschappij.

     

     

    Welke controlewaarborgen zijn van toepassing?

    Over vrijwel alle gestelde voorwaarden (de voorafgaande toestemming van de vakbond/OR of PVT en de omzetdaling van het concern en de werkmaatschappij) moet bij het verzoek tot de definitieve vaststelling van de subsidie door een accountant een accountantsverklaring worden opgesteld. In de nog op te stellen standaarden van accountants wordt nog uitgewerkt hoe de controle van de accountant hierop plaatsvindt. Accountants zullen over deze en de eerdere voorwaarden onderzoek doen naar de toepassing van deze voorwaarden door de werkmaatschappij en dit dus ook meenemen in de controle. Andere werkmaatschappijen mogen geen opdrachten of projecten uitvoeren die de subsidie vragende werkmaatschappij normaal gesproken zou uitvoeren.

  • Medewerkers willen nu hun geplande vakantiedagen intrekken, kan dat?

    De vakantie van een werknemer wordt altijd in overleg tussen werkgever en werknemer vastgesteld.

    Wanneer een werknemer een vastgestelde vakantie wil intrekken, kunt u dat als u daar een goede reden voor heeft (gemotiveerd) weigeren. Een goede/zwaarwegende reden is bijvoorbeeld als een werknemer op zeer korte termijn besluit zijn dagen niet op te nemen en er tijdens zijn afwezigheid al een vervanger is ingehuurd of ingepland. Een andere reden zou kunnen zijn dat niet alle vakanties verschoven kunnen worden, omdat de werkgever later in het jaar dan rooster technische problemen gaat krijgen en dat het nu juist heel goed uit zou komen als de werknemer zijn al geplande vakantiedagen gewoon opneemt.

  • Wordt mijn g-rekening sneller gedeblokkeerd als ik uitstel betaling loonheffingen heb aangevraagd?

    Ja. Naast de bestaande mogelijkheid voor het deblokkeren van overschotten, is het ook mogelijk om de g-rekening vrij te geven ter hoogte van het bedrag waarvoor bijzonder uitstel van betaling is verleend. Hierdoor krijgen deze ondernemers dezelfde mogelijkheden als ondernemers zonder g-rekening. Een instructie voor het aanvragen van de (aanvullende) deblokkering wordt op de website van de Belastingdienst geplaatst. Op het moment van schrijven is deze instructie nog niet geplaatst. Zodra dit wel het geval is, zullen wij de link naar deze instructie plaatsen in deze vraag en antwoord.

  • Is het mogelijk de reiskostenvergoeding van de medewerkers stop te zetten als zij nu thuiswerken?

    Dat hangt af van de situatie:

    • Is de reiskostenvergoeding geformuleerd als een vergoeding per kilometer voor het overbruggen van woon-werkverkeer? Dan is er een goede grond voor het stopzetten van de regeling nu er immers geen woon-werkverkeer meer hoeft te worden overbrugd.
    • Heeft u een bepaling opgenomen over het stoppen van de vergoeding in het geval van langere afwezigheid? Bijvoorbeeld door ziekte of non-actiefstelling? Dan kunt u daar natuurlijk bij aansluiten in de huidige corona-situatie en de vergoeding stopzetten.
    • Is er sprake van een vaste (reiskosten)vergoeding, zonder enige voorwaarde? Dan is de reiskostenvergoeding echt een vaste arbeidsvoorwaarde. Eenzijdig aanpassen van arbeidsvoorwaarden is dan uitsluitend mogelijk om zwaarwegende redenen. Wanneer een eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen, is dat de aanpassing van de vergoeding relatief gezien iets eerder en makkelijker te motiveren dan zónder zo’n beding. Maar ook mét beding zal pas, op zijn vroegst na een aantal weken sprake zijn van een zwaarwegende reden.
      Inmiddels is er een tijdelijke maatregel die het, fiscaal mogelijk maakt, een vaste vergoeding bij afwezigheid ook langer dan 6 weken door te betalen. Deze tijdelijke maatregel geldt zo lang de corona maatregels gelden. Door deze nieuwe regeling zal de belastingdienst de vergoeding in deze situatie niet zien als loon wat moet worden gebruteerd.

  • De definitie van omzet in het kader van de NOW

    Voor de definitie van omzet wordt aangesloten bij de omzetdefinitie in het jaarrekeningenrecht. Kern is dat het omzetbegrip in deze regeling zo dicht mogelijk aansluit bij het activiteitenniveau van de onderneming, instelling, of het concern. Dit is van belang omdat de ontwikkeling van de omzetdaling daarmee voor een belangrijk deel kan samenhangen. Op grond van de begrippen in het Burgerlijk Wetboek (en de Richtlijnen voor de jaarverslaggeving (RJ 940) wordt uitgegaan van de netto-omzet, waarbij het gaat om de opbrengst uit levering van goederen en diensten uit het bedrijf van de rechtspersoon onder aftrek van kortingen en dergelijke van over de omzet geheven belasting. Opbrengsten zijn baten die ontstaan bij de uitvoering van de normale activiteiten van een onderneming. Dit betekent dat omzet wordt verantwoord als de activiteiten betrekking hebben op de levering van goederen of diensten voor een specifieke klant waarmee een (verkoop)contract is gesloten.

    Voor de categorieën grote en middelgrote rechtspersonen geldt dat zij deze netto-omzet paraat hebben. Middelgrote rechtspersonen hoeven in hun winst- en verliesrekening alleen het bruto-bedrijfsresultaat te melden (en niet hun netto-omzet), waarbij wel geldt dat de middelgrote rechtspersonen een verhoudingscijfer moeten publiceren dat de netto-omzetontwikkeling ten opzichte van het voorgaande jaar weergeeft. Deze rechtspersonen beschikken dus ook over de gegevens van hun netto-omzet.

    De definitie sluit ook voor de meeste kleine ondernemers goed aan bij hun huidige boekhouding. Micro- en kleine rechtspersonen mogen in de meeste gevallen de fiscale netto-omzet hanteren die zij ook gebruiken voor hun aangiften bij de Belastingdienst. Indien deze werkgevers dit omzetbegrip hanteren in hun jaarrekening of geen jaarrekening opmaken, wordt het fiscale omzetbegrip voor hen namelijk gelijkgesteld aan het commerciële omzetbegrip. Voor de kleine rechtspersonen geldt namelijk dat zij de netto-omzet niet afzonderlijk hoeven te verantwoorden in de jaarrekening en ook geen verhoudingscijfer hoeven te publiceren.

    Tevens gelden de wijzigingen in onderhanden projecten voor deze regeling als omzet. Dit sluit aan bij de bepalingen in RJ 221, alinea 402. Onderhanden projecten zijn projecten die zijn overeengekomen met een derde, voor de constructie van een actief of combinatie van activa waarbij de uitvoering zich gewoonlijk uitstrekt over meer dan één verslagperiode (RJ 940). Hierbij is derhalve sprake van een levering van een prestatie aan een klant.

  • Wat is het loonbegrip in het kader van de NOW-regeling?

    De definitieve subsidie bedraagt vanaf 1 oktober maximaal 80%van de loonsom (vanaf 1 januari 70% en vanaf 1 april 60%) over een periode van drie maanden. Voor de loonsom wordt uitgegaan van het sociale verzekeringsloon uit tegenwoordige dienstbetrekkingen met een maximum van € 9.538 per maand (vanaf 1 april 2021 € 4.845). De loonsom waarop het voorschot is gebaseerd wordt door het UWV gehaald uit de polis administratie, waarbij als uitgangspunt de loonsom van de maand juni 2020 wordt gehanteerd.

    Ook werkgeverspremies opbouw pensioen en vakantiebijslag worden gecompenseerd. Dit met een (fictief vastgestelde) opslag voor werkgeverslasten van 40%, dus voor alle gevallen.

    In de formule is de hoogte van het bedrag van de subsidieverlening : A x B x 3 X 1,4 X 0,8

    Daarbij is:

    A: het percentage van de verwachte omzetdaling;

    B: de totale loonsom van de werknemers vermenigvuldigd met 3 maanden;

    1,4 staat voor de vaste opslag van 40% voor werkgeverslasten;

    0,8 voor het subsidiepercentage van 80%.

  • Hoe wordt de omzetdaling voor de NOW berekend?

    Het percentage van 80 procent van de totale loonsom is een maximumpercentage dat zal worden uitbetaald bij een omzetdaling van 100 procent. Is de omzetdaling lager, dan zal de subsidie evenredig lager worden vastgesteld. Rekenvoorbeeld: dus als de omzetdaling 50 procent is, dan is de vergoeding 40 procent van de loonkosten.

    De omzetdaling van minimaal 20 procent moet zich voordoen over een periode van 3 maanden waarvoor de aanvraag plaatsvindt. De omzet in deze meetperiode wordt vergeleken met een vierde van de over het jaar 2019. Blijft de omzetdaling onder de 20 procent, dan kan dus geen beroep op deze noodmaatregel worden gedaan.

  • Wat moeten werkgevers doen met meerdere loonheffingsnummers?

    Als deze werkgever voor zijn gehele loonsom in aanmerking wil komen voor subsidie, zal de werkgever meerdere aanvragen moeten indienen, namelijk per loonheffingennummer. De werkgever dient wel de omzetdaling op te geven die hij voor de gehele onderneming (met dus alle loonheffingsnummers) verwacht; hij/zij vult dus bij elke aanvraag dezelfde omzetdaling en dezelfde meetperiode in.

  • Wanneer geeft het UWV een voorschot van 80 procent?

    Er zal worden gewerkt met een voorschot van 80 procent. U ontvangt een voorschot over het loon over de maand juni 2020. Er wordt naar gestreefd de betaling van de eerste termijn van het voorschot te laten plaatsvinden binnen 2 tot 4 weken na aanvraag.

    Binnen 24 weken na afloop van de periode waarover de NOW is toegekend dient de werkgever definitieve vaststelling van de subsidie aan te vragen. In beginsel is hierbij een accountantsverklaring vereist. Er wordt naar gestreefd om binnen vier weken duidelijkheid te geven onder welke grens een accountantsverklaring niet is vereist. Bij de afrekening kan sprake zijn van een nabetaling of, als bijvoorbeeld om het omzetverlies lager is uitgevallen, terugvordering.

  • Zijn er sancties bij misbruik en oneigenlijk gebruik?

    Uitgangspunt  is dat de werkgever verantwoordelijk is voor de informatie die hij bij zijn aanvraag verstrekt. Dit uitgangspunt komt tot uiting in het vereiste dat de werkgever een zodanig contoleerbare administratie beheert, dat achteraf gecontroleerd kan worden of een subsidie terecht is verstrekt. De werkgever verleent desgevraagd, tot vijf jaar na vaststelling van de subsidie, inzage in deze administratie.

    Ook heeft de werkgever de verplichting direct melding te doen als duidelijk is dat hij niet langer aan de vereisten voor subsidieverlening voldoet. Voor de verificatie van de door de aanvrager verstrekte gegevens, wordt gebruik gemaakt van een gegevensuitwisseling tussen de Belastingdienst en UWV. De uitwisseling richt zich in eerste instantie op de naam en rekeningnummers van aanvragers. UWV heeft tevens de mogelijkheid de betaling van het voorschot op te schorten indien sprake is van een ernstig vermoeden dat niet aan de subsidievoorwaarden wordt voldaan en kan een reeds verleende subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen.

    Indien tijdens of bij het vaststellen van de subsidie sprake is van een redelijk vermoeden van een strafbaar feit, dan heeft UWV de mogelijkheid om aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie (OM). Het OM kan vervolgens een strafrechtelijk onderzoek instellen en overgaan tot strafrechtelijke vervolging. Op grond van informatie van het UWV en/of op grond van signalen en meldingen kan de Inspectie SZW onder gezag van het OM een opsporingsonderzoek instellen.

    Voorts zullen door middel van data-analyse controles worden uitgevoerd. Ook zullen achteraf risicogericht controles worden uitgevoerd, zowel op basis van datacontroles als wel door middel van het gebruik van steekproeven.

  • Is het noodzakelijk om eerst afscheid te nemen van inleenkrachten voordat u gebruik kunt maken van de regeling?

    Nee dat is niet noodzakelijk, u kunt gebruik blijven maken van inleenkrachten (bijvoorbeeld ZZP en uitzendkrachten) maar toch voor een deel van uw eigen personeel de NOW-regeling aanvragen. Wanneer u toch afscheid neemt van inleenkrachten dan zijn daar via de eigen werkgever (uitzendbedrijf) of ZZP (via de overheid) maatregelen voor beschikbaar.

  • Kan ik ook een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming loonkosten voor werknemers met een flexibel contract?

    Ja dat kan. De nieuwe tegemoetkomingsregeling is ook van toepassing op de loonkosten voor werknemers waarvoor de werkgever geen loondoorbetalingsplicht heeft. Denk aan werknemers met een oproepcontract die wel bij u op de loonlijst staan.

  • Welke tijdelijke maatregelen voor uitstel betaling pensioenpremies PMT zijn er?

    Combinota vierde kwartaal (half half november)

    Half november ontvangt u van PMT de combinota voor het 4e kwartaal. Werkgevers die problemen hebben met de betaling van deze combinota hebben de volgende mogelijkheden:

    De betaaltermijn van deze nota is 30 dagen, namelijk tot 15 december. Als betaling voor 15 december niet mogelijk is, vraag dan nu een betalingsregeling aan of neem contact op het PMT. Op deze pagina vindt u meer informatie over het aanvragen van een betalingsregeling.

    We berekenen geen rente en geen boete bij een te late betaling van de 2e combinota.

    Ook berekenen we geen rente en boete bij een betalingsregeling.

  • Is uitstel van betaling pensioenpremie Pensioenfonds Detailhandel mogelijk?

    Ja, het Pensioenfonds Detailhandel kan u op uw verzoek uitstel van betaling van de pensioenpremie geven. Hieraan is wel een aantal voorwaarden verbonden waaronder de eis dat er in het verleden sprake is geweest van een goed betalingsgedrag. Werkgevers die tijdelijk minder, of geen pensioenpremie kunnen betalen, kunnen in aanmerking komen voor uitstel van betaling.

    Deze werkgevers kunnen een betalingsregeling treffen met Pensioenfonds Detailhandel. Bijvoorbeeld door de premiebetaling met maximaal zestig dagen uit te stellen. Neem daarvoor contact op met de Corona-desk van Pensioenfonds Detailhandel, bereikbaar via betalen@pensioenfondsdetailhandel.nl of tussen 9:00 en 17:00 uur via telefoonnummer 088 116 83 81.

    Bekijk voor meer informatie de website.

Financieel – economisch

  • Wat is de regeling Klein Krediet Corona?

    • De Nederlandse overheid gaat voor 95% garant staan aan overbruggingskredieten voor kleine ondernemingen met een relatief kleine financieringsbehoefte (van € 10.000 tot € 50.000).
    • De lening staat open voor ondernemers met een omzet vanaf € 50.000 die voor de coronacrisis voldoende winstgevend waren en die zijn ingeschreven in de KVK voor 1 januari 2019.
    • Onder de KKC-regeling kunnen ondernemers een lening aanvragen van minimaal € 10.000 tot maximaal € 50.000. De looptijd is maximaal 5 jaar, en de rente bedraagt maximaal 4%. Daarnaast betalen ondernemers aan de staat een eenmalige premie van 2% als vergoeding.
    • In ieder geval de banken Rabobank, ABN AMRO, ING, de Volksbank en Triodos hebben toegezegd leningen via de regeling aan te bieden.
    • Kijk hier voor meer vragen en antwoorden over deze regeling.

  • Wat is de Tegemoetkoming Vaste lasten mkb (TVL) en wanneer kom ik ervoor in aanmerking?

    De subsidieregeling Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) helpt mkb-bedrijven (met maximaal 250 werknemers) bij het betalen van een deel van hun vaste lasten (exclusief loonkosten. Hiervoor bestaan de NOW-1-2-3-regelingen). De regeling bestond al voor de periode juni 2020 tot en met september 2020. De regeling is nu verlengd tot uiterlijk juli 2021.

    De tegemoetkoming is voor bedrijven die meer dan 30% van hun omzet hebben verloren door de coronacrisis en de vaste lasten moeten minimaal € 3.000,- bedragen in 3 maanden.

    Voor wie de subsidieregeling is bedoeld, hoe u ervoor in aanmerking komt en welke actuele voorwaarden gelden, zie hiervoor de website van de RVO.

  • Ik verdien nu een stuk minder als DGA. Mag ik mijn gebruikelijk loon verlagen?

    Als aanmerkelijkbelanghouder mag u in 2020 uitgaan van een lager gebruikelijk loon. Als uw omzet daalt als gevolg van de coronacrisis, mag u uw gebruikelijk loon in dezelfde verhouding verminderen.

  • Als zzp-er kom ik nu misschien aan te weinig uren voor de zelfstandigenaftrek. Wat nu?

    Voor uw aangifte inkomstenbelasting mag u ervan uitgaan dat u in de periode van 1 maart 2020 tot en met 31 mei 2020 voldoet aan het urencriterium, ook al is dat in de werkelijkheid niet zo. U mag ervan uitgaan dat u in deze periode ten minste 24 uur per week aan de onderneming hebt besteed. Op deze manier kunt u toch gebruik blijven maken van bepaalde aftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek.

  • Mag ik mijn verwachte verlies al verrekenen in mijn aangifte vennootschapsbelasting 2019?

    Ja, u mag al in uw aangifte vennootschapsbelasting 2019 het verlies aftrekken dat u in 2020 verwacht door de coronacrisis. Dat doet u via een fiscale coronareserve.

  • Kan ik ook uitstel van aflossing krijgen voor leningen van meer dan 2,5 miljoen euro?

    Vooralsnog is de ABN AMRO Bank de enige bank die ook uitstel van aflossing en rentebetaling geeft voor leningen tussen de 2,5 miljoen en 50 miljoen euro.

    Voor nadere informatie, zie hiervoor het persbericht van de ABN AMRO Bank

    Als meer banken het voorbeeld van ABN AMRO Bank volgen, dan zullen wij u daar uiteraard over informeren.

  • Kan ik geld besparen als ik (een deel van) mijn wagenpark voor langere tijd niet gebruik?

    Ja. De RDW breidt de verzamelaarsregeling voor schorsen uit om bedrijven met een groot stilstaand wagenpark tegemoet te komen. De verzamelaarsregeling staat vanwege de coronacrisis open voor alle voertuigen, ongeacht hun leeftijd. Dit geldt vooralsnog voor drie maanden, van 26 maart tot 26 juni 2020. Schorsingen die in deze periode zijn aangevraagd, blijven na deze drie maanden – indien gewenst – gewoon doorlopen.

    Door een voertuig te schorsen hoeft een eigenaar voor een bepaalde periode niet aan de voertuigverplichtingen te voldoen (verzekering, motorrijtuigenbelasting en eventueel APK).

    Deze verzamelaarsregeling geldt normaal alleen voor voertuigen van 15 jaar en ouder. Nu geldt deze regeling dus tijdelijk voor alle voertuigen, ongeacht hun leeftijd. U hoeft dan maar voor vijf van die voertuigen de schorsing te betalen. Vanaf het zesde voertuig is de schorsing gratis. 

    Let op: Als u de schorsing beëindigt binnen één maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag.

    Via de RDW de schorsing online aanvragen.

  • Ik heb een lening bij een bank. Mag ik die later aflossen?

    Kleinere ondernemingen die in de kern gezond zijn, kunnen zes maanden uitstel van aflossing krijgen op hun lopende leningen tot 2,5 miljoen euro. Dit geldt in ieder geval voor zakelijke leningen bij de ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank, Triodos Bank en BNG Bank. Per bank zijn er wel verschillen in de voorwaarden, bijvoorbeeld of de rente ook voor zes maanden wordt opgeschort. Neem met uw bank contact op om te overleggen wat voor u de mogelijkheden zijn.

  • Waar vind ik meer informatie over grenswerk in België en Duitsland?

    Ook in België en Duitsland worden veel maatregelen genomen door de overheid om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan. Dit zorgt voor veel vragen voor mensen die over de grens tussen Nederland en België of Duitsland wonen of werken. Net als in Nederland is werken mogelijk in België en Duitsland, dit geldt voor vitale beroepen waarvan de definitie per land kan verschillen. Maar ook andere werkzaamheden kunnen, met inachtneming van maatregelen, verricht worden. Het is wel belangrijk als werkgever een brief aan de werknemer mee te geven waarin dit wordt vermeld. Voorbeelden daarvan treft u aan op de website van de SVB of in dit nieuwsbericht. Ook treft u op deze website veel gestelde vragen en antwoorden aan.

    In verband met het Coronavirus is het SVB bereikbaar via een contactformulier. Wilt u teruggebeld worden? Vul dan uw telefoonnummer in.

  • Hoe vraag ik uitstel van het betalen van belasting aan?

    U kunt de Belastingdienst vragen om bijzonder uitstel van betaling. Dit kan voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen. Sinds 2 april is bekend dat het uitstel ook kan worden aangevraagd voor de volgende belastingen: de kansspelbelasting, assurantiebelasting, verhuurderheffing, milieubelastingen (EB/ODE, kolenbelasting, afvalstoffenbelasting, belasting op leidingwater), accijns (minerale oliën, alcohol en tabak), verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en vergelijkbare belastingen in Caribisch Nederland. Voor alle hiervoor genoemde belastingen geldt dit versoepelde uitstelbeleid tot 19 juni 2020.

    Nieuw: dit kon eerst alleen per brief. Sinds 1 april kan dit ook online. Waar staat ‘brief’ kunt u nu ook lezen ‘online formulier’.

    Stuur daarvoor een brief aan ons, per post of via het online formulier. Hierin vraagt u om uitstel van betaling waarin u aangeeft dat u door de uitbraak van corona in betalingsproblemen bent gekomen. Nadat wij uw verzoek hebben ontvangen, stoppen wij met invorderingsmaatregelen. U krijgt automatisch drie maanden uitstel van betaling. Een boete voor het niet op tijd betalen van btw of loonheffingen hoeft u niet te betalen.

    Mogelijk is een betalingsuitstel van drie maanden voor u te kort. U kunt ook voor een langere periode uitstel aanvragen. In eerste instantie was nog veel aanvullende informatie nodig. Per 2 april is dit eveneens versoepeld: bij uitstel voor een periode langer dan drie maanden blijft een inhoudelijke toets echter nodig om te voorkomen dat ook ondernemers die niet gedupeerd zijn door de coronacrisis uitstel krijgen. Wel laat de Belastingdienst bij uitstel langer dan drie maanden de eis van een verklaring van een derde deskundige vervallen als de totale belastingschuld waarvoor uitstel wordt gevraagd minder dan 20.000 euro bedraagt. In die gevallen kunt u volstaan met lichtere informatie; stukken waaruit blijkt dat de omzetcijfers of de bestellingen/reserveringen aanzienlijk zijn gedaald ten opzichte van de voorgaande maanden. Op de website van de Belastingdienst worden hierover duidelijke instructies opgenomen (zodra deze bekend zijn, zullen wij u hierover informeren).

    Bij een financieel belang van 20.000 euro of meer blijft er wel een verklaring van een derde deskundige vereist; De Belastingdienst wil dit echter ook zo eenvoudig mogelijk maken en komt binnenkort met een nadere uitwerking daarvan. Wij vragen u dan nog aanvullende informatie aan te leveren (eventueel verklaring van een derde deskundige). Hier zal de Belastingdienst u nog over inlichten via deze website.

    Wanneer kunt u uitstel aanvragen?
    U kunt voor alle genoemde belastingaanslagen uitstel aanvragen. Dit betekent dat u wanneer u aangifte hebt gedaan en een aanslag hebt ontvangen, u het uitstel kunt aanvragen.

    Let op!
    Blijf op tijd aangifte doen. En wacht tot u een aanslag hebt ontvangen. Pas dan kunt u bijzonder uitstel van betaling aanvragen. Als er nog geen aanslag is, kunnen wij uw verzoek niet in behandeling nemen.

    Waar stuurt u uw verzoek om uitstel naar toe?
    Stuur uw verzoek om uitstel met motivering naar:
    Belastingdienst
    Postbus 100
    6400 AC Heerlen

    Maar u kunt nu ook bijzonder uitstel van betaling vragen met een online formulier. De online mogelijkheid is alleen mogelijk voor het uitstel van de eerste drie maanden.

  • Wat verandert er aan de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo)?

    De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is eind mei 2020 afgelopen. De verlengde regeling (Tozo 2) is per eind september 2020 afgelopen. De nieuwe regeling Tozo 3 is ingegaan per 1 oktober 2020.

    Er zijn gewijzigde voorwaarden van Tozo 3 ten opzichte van de oude Tozo-regeling. In eerste instantie zou er een vermogenstoets plaatsvinden om in aanmerking te komen voor Tozo 3. Het kabinet heeft alsnog besloten deze vermogenstoets niet te laten plaatsvinden. Op moment van schrijven (1 oktober 2020) treedt het kabinet in overleg met enkele organisaties en gemeentes over een mogelijke vermogenstoets op een later tijdstip. Op de website van uw gemeente vindt u meer informatie over het aanvragen van de Tozo 3 uitkering.

    Op de website van de rijksoverheid vindt u de meest actuele informatie over Tozo 3.

  • Moet ik nog een melding betalingsonmacht doen als ik vraag om uitstel belastingbetaling?

    Ter voorkoming van een mogelijke bestuurdersaansprakelijkheid bij een vennootschapsbelastingplichtig lichaam, is het belangrijk dat per belastingplichtige tijdig een melding betalingsonmacht wordt gedaan indien de loon- en/of omzetbelasting niet wordt betaald. Tijdig is in dit geval binnen twee weken nadat de betaling op aangifte had moeten worden gedaan. Let op: dit is dus een eerder moment dan het moment waarop uitstel van betaling kan worden aangevraagd! Een eenmaal gedane melding hoeft niet te worden aangevuld als er nieuwe belastingschulden ontstaan die niet kunnen worden betaald. Dit is anders bij het uitstel van betaling. Uitstel moet worden aangevraagd per belastingplichtige. Het verzoek kan wel meerdere reeds aan dezelfde belastingplichtige opgelegde aanslagen betreffen.

    De melding betalingsonmacht moet u schriftelijk doen, waarin u aangeeft om welke niet betaalde belastingschulden het op dit moment gaat, een motivering van de oorzaak van de liquiditeitsproblemen en wanneer deze problemen zijn ontstaan.

    Het adres waarnaar u de motivering stuurt is:
    Belastingdienst
    Postbus 100
    6400 AC Heerlen

    Een voorbeeld van motivering is:
    “Als gevolg van het coronavirus COVID-19 en de genomen maatregelen door de overheid in maart 2000, is sprake van een sterk teruglopende omzet in combinatie met doorlopende vaste kosten, een (zeer) hoog ziekteverzuim en een sterk verslechterd betalingsgedrag van debiteuren. Dit leidt op zeer korte termijn/heeft op zeer korte termijn geleid tot liquiditeitsproblemen. Gezien de ernstige onzekerheid over het verloop van het coronavirus, is op dit moment niet aan te geven wanneer de belastingen kunnen worden betaald.”

    Er zijn nog twee onduidelijkheden:
    Het is momenteel nog niet duidelijk of er na het doen van de melding nog aanvullende gegevens moeten worden aangevraagd, zoals in de reguliere situaties het geval is. In het kader van de ingestelde steun- en coulancemaatregelen en uitlatingen van onze ministers/staatssecretaris zou het passen om hier in ieder geval tijdens de korte uitstelperiode van af te zien. Daarnaast bestaat er nog geen duidelijkheid over de vraag of een ingediend verzoek om uitstel van betaling ook ziet op later opgelegde belastingaanslagen. Voorlopig raden wij u dan ook aan om een eerder ingediend verzoek om uitstel van betaling aan te vullen op het moment dat nieuwe (naheffings)aanslagen worden opgelegd.

  • Heeft uitstel van belastingbetaling nog invloed op de ‘Verklaring betalingsgedrag’?

    Op ons aandringen heeft MKB-Nederland contact gehad met de Belastingdienst. Daarom staat nu het volgende bericht op de website van de Belastingdienst.

    Gebruikmaking van de uitstelregeling is voor de Belastingdienst geen reden om zogenoemde schone verklaringen te weigeren. Als een uitlener de Belastingdienst om een schone verklaring vraagt en die verklaring wordt niet afgegeven, dan heeft de Belastingdienst daarvoor een andere reden.

    De verklaring betalingsgedrag heeft te maken met de inlenersaansprakelijkheidsregeling. De Belastingdienst kan de inlener aansprakelijk stellen voor de loonheffingen en omzetbelasting wanneer de uitlener van de arbeidskrachten deze heffingen niet betaalt. Naast de inlener kan ook de doorlener aansprakelijk worden gesteld. Dat geldt voor de hele keten van aannemers die gebruik hebben gemaakt van ingeleend personeel. De inlener en de doorlener kunnen het risico van hun aansprakelijkheid beperken door bijvoorbeeld een verklaring betalingsgedrag van hun uitlener te vragen. Er zijn twee soorten verklaringen betalingsgedrag: een schone verklaring (geen belastingschulden) en een voorbehoudverklaring (bij bijvoorbeeld een betalingsregeling).

  • Welke maatregelen neemt het kabinet om werkgelegenheid te behouden?

  • Is Techniek Nederland ook een ‘derde deskundige’?

    Hoewel de Belastingdienst de mogelijkheid openlaat dat een branchevereniging een verklaring uitdoet ter ondersteuning van een verzoek tot uitstel van betaling bij de Belastingdienst kan en zal Techniek Nederland niet op dergelijke verzoeken van haar leden ingaan.

    De verklaring van de externe deskundige vraag het volgende:

    • Dat er nu sprake is van een acuut betalingsprobleem (dus geen verwacht betalingsprobleem)
    • Dat de betalingsproblemen zijn ontstaan door de Corona-uitbraak
    • Dat er sprake is van een levensvatbaar bedrijf.
    • Dat de betalingsproblemen worden opgelost.

    Willen wij als Techniek Nederland geloofwaardig een dergelijke verklaring afgeven, dan moeten wij bovenstaande punten zeker weten. Wij moeten deskundig worden per specifieke aanvraag hiervan. Dit vereist inzage in de financiën van de aanvrager, zowel van nu als uit het verleden. Normaalgesproken is dit het werk van een accountant of boekhouder. De Belastingdienst noemt de mogelijkheid van een branchevereniging omdat er brancheverenigingen zijn die al dergelijke accountantsdiensten aanbieden aan de leden. Techniek Nederland doet dit niet en kan dit daarom niet waarmaken voor de leden. Uiteraard kunnen wij desgevraagd wel branchegenerieke informatie geven over de financieel-economische vooruitzichten van de branche, ter ondersteuning van de verklaring van de accountant.

  • Ik verwacht minder winst te maken door het coronavirus, kan ik mijn voorlopige aangifte nog wijzigen?

    Ondernemers die een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting 2020 hebben ontvangen en nu een lagere winst verwachten, kunnen deze wijzigen zodat zij direct minder belasting betalen. Ondernemers die dit jaar helemaal geen winst meer verwachten te halen, krijgen de belasting die zij voor dit jaar al betaald hebben daarna terug. 

  • Hoe kan ik mijn voorlopige aanslag verlagen?

    Verwacht u een lagere winst door de uitbraak van corona en betaalt u nu een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting? Dan kunt u uw voorlopige aanslag wijzigen, zodat u direct minder belasting betaalt. Verlaag daarvoor uw inkomsten.

  • Wat houdt de BMKB-regeling in en hoe kan ik er gebruik van maken?

    Het ministerie van EZK staat via de BMKB borg voor de kredieten aan ondernemers, zodat zij makkelijker geld kunnen lenen. In de reguliere regeling betreft het borgstellingskrediet 50% van het krediet dat de financier (vaak een bank) verstrekt. Nu geldt dat het borgstellingskrediet 75% bedraagt. De borg van de overheid bedraagt 90% van dit borgstellingskrediet. Bovendien zal de regeling ook toepasbaar zijn op overbruggingskredieten en rekening courant kredieten met een looptijd tot twee jaar.

    De BMKB-aanvraag loopt via de geaccrediteerde financier, in dit geval veelal de bank. De geaccrediteerde financiers staan vermeld op de website van de RVO. Banken kunnen aanmeldingen voor de verruimde BMKB bij de RVO doen.

    Op de website van de rijksoverheid vindt u de meest actuele informatie over de BMKB-regeling.

  • Geldt de verruiming van de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) ook voor zzp’ers?

    Ja. zzp’ers kunnen gebruik maken van de BMKB als zij een rechtspersoon bezitten zoals eenmanszaken, V.O.F.’s en B.V.’s. Zzp’ers hebben echter doorgaans een minder grote financieringsbehoefte en maken er dan ook minder gebruik van. 

  • Wat is Qredits?

    Qredits verstrekt microkredieten aan startende ondernemers en kleine bedrijven. Het heeft als stichting een ideëel doel en een aanpak die wezenlijk anders is dan van reguliere banken, o.a. met bijzondere persoonlijke aandacht voor de ondernemers en de ontwikkeling van het business plan.

  • Wat is financieringsregeling voor middelgrote en grote bedrijven: GO-C?

    Middelgrote en grote bedrijven kunnen een beroep doen op de Garantie Ondernemersfinanciering Coronamodule, (GO-C). Met de GO-C kunnen banken krediet verstrekken aan ondernemingen in verband met liquiditeitstekorten als gevolg van het coronavirus. Het zijn leningen met een maximum looptijd van 6 jaar tussen € 1,5 en € 150 miljoen per onderneming, waarbij de Staat voor 80% (grootbedrijf) en 90% (MKB) garant staat.

    De GO-C loopt via de geaccrediteerde financiers, in dit geval de bank. De geaccrediteerde financiers staan vermeld op de website van RVO.

  • Bij welke partijen naast Techniek Nederland kan ik ook (gratis) advies krijgen?

    Ondernemersklankbord

    Techniek Nederland werkt samen met het Ondernemersklankbord. Normaal gesproken kost een adviestraject 200 euro. Nu bieden zij gratis een adviestraject aan. Het Ondernemersklankbord is bedoeld voor kleine bedrijven (tot circa 15 werknemers) en zij geven onder andere advies op de gebieden van financiering, bedrijfsovername en marketing.

     Kamer van Koophandel

    U kunt ook contact opnemen met het Kamer van Koophandel Adviesteam: 0800 21 17 (gratis). Hier kunt u vragen stellen over voorraden, personeel en financiële impact. Dit kunt u doen op werkdagen van 8:30 - 17:00 uur.

    Links van de Kamer van Koophandel

    Overige links

    Maar uiteraard kunt u ook terecht bij Techniek Nederland Advies, advies@technieknederland.nl, of via 088 5432 777. Houd in verband met de grote drukte wel rekening met mogelijke langere tijd van het beantwoorden van de vraag.

  • Er komen minder klanten in mijn winkel. Wat kan ik ondernemen?

    Veel retailers zijn bezorgd over een mogelijke daling van het aantal winkelbezoekers vanwege het coronavirus. Dit zou kunnen leiden tot minder verkopen, waardoor er minder verkopers nodig zijn. Wees hierop voorbereid en plan waar mogelijk het winkelpersoneel voor minder aantal uren in. U kunt ook de openingstijden beperken.

Onvoldoende werk personeel

  • In het buitenland zijn de elektronicawinkels dicht, wat is de verwachting voor Nederland?

    Het kabinet heeft laten weten dat er momenteel nog geen sprake is van winkels die moeten sluiten in Nederland. Deze situatie kan uiteraard van dag tot dag veranderen.

  • Wat zijn mogelijkheden met betrekking tot collegiaal in- en uitlenen?

    Naast werktijdverkorting kunt u ook overwegen om gebruik te maken van een ‘Collegiaal in- en uitleen initiatief’ in uw regio. ‘Overtollig’ personeel kan via zo’n initiatief ondergebracht worden bij bedrijven die juist op zoek zijn naar gekwalificeerd personeel. Hieronder treft u een overzicht aan van de bij ons bekende initiatieven:

    Flexpool Zuid-Oost

    (focus op regio’s Limburg en Zuid-Oost Brabant) 

    www.flexpoolzuidoost.nl/

     

    Skilz at work

    (focus op regio’s Brabant en Zeeland)

    www.skilzatwork.nl/

     

    Stichting Collegiale In- en Uitleen West

    (focus op regio’s Zuid Holland, Noord-Holland, Utrecht)

    www.ciuwest.nl/

     

    Stichting Collegiale In- en Uitleen Techniek

    (focus op regio’s Utrecht en Flevoland)

    www.ciu-techniek.nl/

     

    Stichting Collegiale In- en Uitleen (CIU) Oost

    (focus op regio’s Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen)

    www.ciu-oost.nl/

     

    Landelijk opererend:

    Flexinstall BV: www.flexinstall.nl/

    IW Workforce: https://iwnederland.nl/iw-workforce/

    De genoemde organisaties hebben ieder hun eigen werkwijze in hun dienstverlening. Techniek Nederland informeert u via dit bericht over het bestaan van deze initiatieven, maar kan uiteraard geen verantwoordelijkheid nemen voor de mogelijkheden en dienstverlening van deze partijen.

Ziekmeldingen

  • Men wordt geacht óók thuis te blijven bij lichte verkoudheidsklachten in combinatie met verhoging. Hoe moet ik hiermee omgaan en wordt dit gedekt door de verzuimverzekering?

    In het geval de werknemer zélf lichte verkoudheidsklachten óf verhoging heeft, blijft uw werknemer thuis. De huisgenoten hoeven in dit geval niet thuis te blijven. Wanneer de werknemer lichte verkoudheidsklachten in combinatie met verhoging heeft, blijven zowel hij als zijn huisgenoten thuis. Thuisblijven moet dus als iemand in het huishouden verkoudheidsklachten mét koorts en/of benauwdheid heeft. Dit alles conform de richtlijnen van het RIVM (zie daarvoor de website van het RIVM). De werknemer houdt in deze gevallen recht op loon. Uiteraard kunt u, als dat mogelijk is, de werknemer thuis laten werken.

    In bovenstaande situaties, valt de afwezigheid van de werknemer op het werk, meestal niet onder de dekking van de verzuimverzekering. In zo’n geval is een melding bij de verzuimverzekering dan ook niet mogelijk.

    Als de werknemer zélf corona heeft is wel een melding bij de verzuimverzekering (en arbodienst) mogelijk.

    Deze situatie zal gedurende de periode van corona maatregelen zeker leiden tot een lagere productiviteit. Er wordt gesproken over een compensatieregeling hiervoor. Óf en wanneer hier een regeling voor komt is niet bekend. Wanneer hier uitsluitsel over is, laten wij u dat uiteraard weten via onze gebruikelijke communicatiekanalen.

    Via de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) kunt u omzetverlies gecompenseerd krijgen. Dat kan dus ook zijn omdat er, door afwezigheid van uw werknemer(s), minder werk is verricht.

  • Biedt mijn zorgverzekering dekking bij het Coronavirus?

    De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten, zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek en de test via de GGD of uw huisarts, geldt wel het eigen risico.

  • Hoe zit het met Corona en de verzuimverzekering?

    Een verzuimverzekering vergoed (een deel van) de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte van de werknemer. Dit betekent dat er enkel een vergoeding plaats vindt indien een werknemer ook daadwerkelijk ziek is. Indien een werknemer niet zelf ziek is, maar verplicht thuis werkt, of thuis is vanwege een ziek gezinslid, is er geen vergoeding vanuit de verzuimverzekering.
    Daarnaast kennen de meeste verzuimverzekeringen wachtdagen (uw eigen risicoperiode van meestal twee weken). Corona leidt in de meeste gevallen tot kortdurend verzuim. Voor die gevallen dat het ziekteverzuim langer duurt treedt de verzekering in werking. Bij nieuwe ziekmeldingen kijken verzekeraars kritisch naar de oorzaak van de melding en of er ook daadwerkelijk sprake is van ziekteverzuim. Ditzelfde geldt ook voor aanvullende verzuimmelding bij deelherstel van zieke werknemers.

  • Mag een verkoper of servicemonteur thuisblijven uit vrees voor besmetting?

    Een verkoper of servicemonteur mogen niet zomaar thuisblijven. Dat mag alleen als daarvoor een gegronde reden is. Het is aan de werkgever om afhankelijk van de situatie te beoordelen en na te denken in oplossingen. Dat in Nederland het coronavirus is vastgesteld, is in ieder geval nog niet voldoende reden om thuis te blijven. Houd altijd de richtlijnen van het RIVM in de gaten.

  • Wat is het protocol als ik of mijn medewerker vermoedelijk het coronavirus heeft?

    Als iemand met ziekteverschijnselen zich bij een arts meldt en de arts denkt dat de patiënt mogelijk het nieuwe coronavirus heeft, gaat er een protocol in werking. De arts vraagt een test aan bij het RIVM. Ondertussen wordt de verdachte patiënt in isolatie gehouden. Dat kan in thuisisolatie of door opname in het ziekenhuis.

    Wanneer de test positief is dus de persoon is besmet, blijft de patiënt in isolatie. De GGD doet dan zogenoemd contactonderzoek. Alle mensen waarmee de patiënt tijdens hun besmettelijke periode contact heeft gehad, moeten gedurende de incubatietijd hun gezondheid in de gaten houden.

  • De werknemer wil of kan in verband met het virus niet op het werk komen. In welke gevallen moet ik het loon doorbetalen?

    Als de werknemer ziek is, of het nu hier is of in het buitenland, gelden de normale regels bij ziekte. De werknemer moet zich ziek melden en zich aan de verdere procedures houden die bij zijn werkgever gelden. Meer informatie hierover vindt u in de cao voor het Technisch Installatiebedrijf of in uw eigen handboek personeelsmanagement.

    Het RIVM heeft in een aantal gevallen geadviseerd om thuis te blijven om uit te zieken en anderen niet te besmetten. Dat geldt onder meer voor huisgenoten van patiënten met COVID-19 en voor mensen die in gebieden zijn geweest waar het coronavirus heerst en die verkoudheidsklachten of koorts hebben. Ook in die gevallen is er sprake van loondoorbetaling wegens ziekte. 

    In een aantal gevallen zal de werknemer wegens het virus niet op het werk willen of kunnen verschijnen zonder dat er sprake is van ziekte. Bijvoorbeeld ingeval van quarantaine. Als de werknemer de arbeid niet verricht, is de hoofdregel dat de werkgever het loon moet doorbetalen. Dat is alleen anders als de oorzaak waarom het werk niet wordt verricht in de risicosfeer van de werknemer ligt. Dat is normaliter bijvoorbeeld het geval bij te laat komen of bij werkweigering.
    Er zijn voorbeelden van werknemers die niet op hun werk willen komen, omdat ze bang zijn door klanten of collega’s te worden besmet. Als er geen enkele reden is om hier bang voor te zijn, probeer deze angst dan weg te nemen.
    Als werknemers desondanks niet op hun werk willen komen zonder dat u daarmee instemt, geldt dat als werkweigering. U kunt dan de loonbetaling stopzetten. Waarschuw de werknemer wel dat dit de consequentie is als hij niet op het werk verschijnt.

    In voorkomende gevallen kan calamiteitenverlof of kort verzuimverlof worden opgenomen.

    Meer informatie leest u hier onder Arbeidrechtelijke informatie punt 2.

  • Wat mag ik in verband met de privacywetgeving aan mijn werknemers vragen?

    De specifieke situatie nu is primair de verantwoordelijkheid van de overheid, niet die van werkgevers. De gebruikelijke normering uit privacywetgeving blijft dus uitgangspunt. Voor werknemers die zelf een vermoeden van besmetting hebben, geldt dat zij de huisarts bellen (niet bezoeken) en thuisblijven (tot na medische controle).

    U mag werknemers vragen naar welk gebied zij op vakantie zijn geweest. U mag werknemers ook vragen of zij gezondheidsklachten hebben, maar werknemers zijn niet verplicht om hierop te antwoorden. Dat mag uiteraard wel. Echter, de werkgever mag geen medische gegevens verzamelen en registreren, dus ook het antwoord van de werknemer op de gestelde vraag niet. En ook niet als de werknemer u spontaan een en ander vertelt.

    Temperatuur opnemen of een koortsscan uitvoeren, zijn niet toegestaan. Werknemers aan de poort scannen, of ingeval er een vermoeden bestaat dat de werknemer besmet is (het onderscheid met een gewone griep is door niet-artsen overigens niet te maken), mag niet, en hoeft redelijkerwijs ook niet, gezien het GGD-beleid (huisarts bellen). De suggestie doen de huisarts te bellen kan uiteraard wel. Een werknemer van wie vaststaat dat hij/zij is besmet, de toegang ontzeggen, is uiteraard geboden vanuit de preventieplicht uit de Arbowetgeving.

Sluiting scholen

Er zijn geen veelgestelde vragen gevonden.

Contractuele zaken

  • Welke meldpunten zijn er voor projecten die stil komen te liggen?

    Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en Rijkswaterstaat (RWS) willen bouw- en installatieprojecten zoveel mogelijk laten doorgaan. Als er veilig doorgewerkt kán worden, moet het ook gebeuren. Dat geldt voor lopende én nieuwe projecten. In de praktijk worden toch op veel plaatsen projecten stilgelegd. Om daar snel op te kunnen reageren, hebben RVB, RWS en Techniek Nederland verschillende meldpunten geopend.

    Meldpunten

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik nu een nieuw contract afsluit, een offerte uitbreng of een aanbieding doe voor meerwerk?

    Voordat u een nieuw contract afsluit is het goed om na te gaan of uw opdrachtgever ook in staat is om uw facturen te betalen. Een kredietrapport is in deze situatie al snel verouderd en geeft niet altijd een goed beeld. Heeft u twijfels bij de financiële gezondheid van de opdrachtgever nu of in de toekomst, bekijk dan of er zekerheden mogelijk zijn. Bijvoorbeeld een borgstelling van een moedermaatschappij, een borgstelling van een bank, betaling in kleine en korte termijnen en een strak debiteurenbeheer.

    Ook in deze tijd van het coronavirus brengt u immers hopelijk offertes uit, sluit u contracten af en maakt u afspraken over meerwerk. Wat de gevolgen voor de projecten zijn is echter nog niet te overzien. Daarom adviseren wij u met uw opdrachtgever daarover nu vast afspraken te maken. Ook is het altijd belangrijk om tijdens het project uw opdrachtgever goed te informeren.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik nu mee doe met een aanbesteding?

    De gevolgen van het coronavirus voor de prijs van het werk en de doorlooptijd van het werk zijn nog lastig in te schatten. Indien u inschrijft en u maakt een voorbehoud dat u deze prijsconsequenties niet heeft meegerekend doet u als het ware een inschrijving onder voorbehoud. Hiermee loopt u het risico dat de aanbestedende dienst uw inschrijving ongeldig verklaart. Het is daarom verstandig om voorafgaand aan de inschrijving al een vraag te stellen aan de aanbestedende dienst om duidelijkheid te krijgen over kostenvergoeding en termijnverlenging als gevolg van het coronavirus.

  • Wat zijn de effecten voor mijn commerciële contracten?

    Het is nu niet met zekerheid vast te stellen wat de volledige impact is. Het is ook per geval verschillend wat de gevolgen zijn. In uw contract staan mogelijk relevante afspraken over bijvoorbeeld beschikbaarheid van het bouwterrein, schorsing van het werk, onvoorziene omstandigheden, kostenverhogende omstandigheden, termijnverlenging, overmacht of wijziging van wet- of regelgeving.

    Algemene voorwaarden zoals bijvoorbeeld de ALIB 2007, de UAV 2012, de UAV-GC 2005 of algemene voorwaarden van de opdrachtgever, ARC of AVED bevatten vaak clausules die van belang zijn. Ook is het afhankelijk van de omstandigheden van het geval of er sprake is van overmacht of anderszins. Wij geven u in ieder geval een paar algemene adviezen:

    • Bekijk per geval welke afspraken er zijn gemaakt.
    • Inventariseer welke contracten u heeft en welke afspraken daarbij zijn gemaakt.
    • Ga na wat de risico’s zijn. Denk daarbij aan opleverdata, boetebepalingen, overmachtsclausules, contractafspraken over vertraging, prijsstijgingen, levergaranties etc.
    • Inventariseer beschikbare middelen en materialen. Vraag dit ook op bij leveranciers.
    • Bekijk alvast of de planning haalbaar is en of er ruimte voor uitloop is.
    • Denk na over alternatieven bijvoorbeeld tijdelijk inhuren van beschikbare ZZP-ers, onderaannemers, andere leveranciers, andere wel beschikbare materialen.
    • Bepaal op basis van deze analyse welke projecten voorrang krijgen in de uitvoering.
    • Voorziet u problemen, ga dan in gesprek met betrokken partijen zoals de opdrachtgever, onderaannemers,  leveranciers om samen tot een oplossing te komen. Probeer altijd eerst in gezamenlijk overleg met inachtneming van elkaars gerechtvaardigde belangen, tot een oplossing te komen.
    • Doen er zich daadwerkelijk problemen voor, communiceer dan op dat moment tijdig, duidelijk en volledig over eventuele effecten.
    • Loopt het project vertraging op, breng de opdrachtgever en leveranciers daarvan op de hoogte. Vermeld daarbij de verwachte gevolgen inclusief de consequenties voor de kosten.
    • Kijk of er andere manieren zijn om toch contractuele verplichtingen na te komen en neem de nodige maatregelen om schade te beperken.
    • Zorg dat er voldoende mensen tekenbevoegd zijn. Een optie is om een tijdelijke volmacht te verlenen voor het geval alle personen tekenbevoegd namens uw organisatie niet meer beschikbaar zijn.
    • Inventariseer met uw verzekeraar welke schade wel en niet verzekerd is en mogelijk nog te verzekeren is.

    Maak een goede overweging voordat u nieuwe contractuele verplichtingen aangaat. Een nieuw contract kan namelijk ook een effect hebben op uw reeds lopende contractuele verplichtingen. Indien u nu een contract aangaat waarbij u materialen uit bijvoorbeeld China gebruikt, via levering of uit uw voorraad, kan dat betekenen dat u op andere projecten tekort van deze materialen heeft. Voordat u dergelijke verplichtingen aangaat is het verstandig eerst te inventariseren of u aan al uw andere reeds bestaande contractuele verplichtingen kunt blijven voldoen.

    Houd bij het aangaan van nieuwe overeenkomsten rekening met omstandigheden zoals het coronavirus. Denk na welke afspraken u wilt maken over de geldigheidsduur van uw offerte, termijnverlenging, overmacht, schorsing, prijsstijgingen, levergarantie, opleverdatum, boete etc. Stel zonodig bij een lopende aanbesteding vragen aan de aanbestedende dienst.

    Drie mogelijke scenario's worden op deze pagina beschreven.

Gebruik en beheer van gebouwinstallaties

  • Kan ik nog steeds een warmtewiel toepassen?

    Als iemand besmet is met het coronavirus kan het virus door hoesten en niezen via druppels in de lucht komen. De druppels die voor een infectie kunnen zorgen, blijven niet in de lucht zweven, maar dalen snel neer. Voor ventilatiesystemen en warmtewielen is niet aangetoond dat ze een rol spelen bij besmettingen. Warmtewielen hoeven dan ook niet te worden uitgeschakeld.

    Ventileren en frisse lucht is noodzakelijk voor een goed werkklimaat. Het is daarom noodzakelijk om na te gaan of het ventilatiesysteem en warmtewielen goed zijn ingeregeld, goed worden onderhouden en dat er minimaal voldaan wordt qua ventilatie aan de eisen van het Bouwbesluit. Dat is voor een kantoorfunctie: minimaal 6,5 l/s per persoon = 23,4 m3/u per persoon.

  • Ventilatie op scholen: hoe kunt u schoolbesturen ondersteunen en adviseren?

    De gezondheid van kinderen, onderwijzers en leraren is van groot belang. U kunt als installateur een belangrijke bijdrage leveren met betrouwbare metingen en heldere adviezen. Techniek Nederland adviseert u de vragen van scholen over ventilatiesystemen met voorrang te behandelen. In het dossier Ventilatie scholen vinden installateurs en schoolbestuurders meer informatie.

  • Ventilatie, aerosolen en corona: wat kunt u uw klanten adviseren?

    De rol van ventilatiesystemen bij het voorkomen van coronabesmettingen blijft vragen oproepen. De kans is groot dat ook uw klanten het onderwerp ter sprake brengen. Techniek Nederland volgt de richtlijnen van het RIVM. Lees hier een overzicht van de huidige richtlijnen van het RIVM

  • Wat zijn technische aandachtspunten voor de klimaatbehandeling?

    REHVA, de Europese vakorganisatie voor ventilatie, verwarming en airconditioning zegt aanwijzingen te hebben dat het coronavirus zich (ook) via aerosolen in de lucht kan verspreiden. We hebben deze vraag voorgelegd aan het RIVM.. Het RIVM zag eerder nog geen bewijs dat deze aerosolen het virus ook kunnen overdragen. Echter is per 28 juli 2020 het advies aangevuld over de recirculatie van lucht.

    Klik hier voor meer informatie

  • Wat zijn technische aandachtspunten voor de sanitaire technieken?

    Als gevolg van het coronavirus zijn mensen met hele andere zaken bezig dan anders, werken veel mensen thuis en/of zijn er veel minder mensen in gebouwen aanwezig. Het is van groot belang om ook in deze hectische tijd oog te houden voor de kwaliteit van het drinkwater, legionellapreventie en gebouwriolering. Lees praktische tips op deze pagina.

Downloads

Voorbeeldberichten en handige tools met betrekking tot corona.

bullets

Disclaimer

Omdat de ontwikkelingen rond de verspreiding van het coronavirus COVID-19 elkaar snel opvolgen, kunnen bepaalde gegevens toch verouderd of niet (meer) correct zijn. Techniek Nederland aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die het gevolg zou kunnen zijn van het gebruik van de gegevens op deze website. Voor actuele informatie over het virus raden we aan de website van het RIVM te raadplegen.