Na zes jaar bouwen rijden in oktober van dit jaar de eerste auto’s door de Rottemerentunnel. De tunnel maakt deel uit van de gloednieuwe A16 Rotterdam en is in veel opzichten uniek. Niet alleen door de technische prestaties, maar ook door de manier waarop de verschillende partijen samenwerken bij de totstandkoming.
Op 20 augustus daalden Martin Wijnen (directeur-generaal Rijkswaterstaat), Roger Mol (chief procurement officer Rijkswaterstaat), Eelco Negen (projectmanager Rijkswaterstaat), Aris van Erkel (divisiedirecteur Croonwolter&dros), Michel van Baar (projectmanager Croonwolter&dros), Erik van Engelen (algemeen directeur Techniek Nederland) en Michel Wijbrands (programmamanager Infratechniek Techniek Nederland) af in de bijna voltooide tunnel.
Gelijkwaardig
Tijdens het bezoek vertelden Eelco Negen en Michel van Baar dat bij de bouw van de Rottemerentunnel opdrachtgever Rijkswaterstaat van het begin af aan op basis van gelijkwaardigheid heeft samengewerkt met bouwcombinatie De Groene Boog en de ketenpartners. Deze aanpak draagt bij aan de kwaliteit van de innovatie en aan een toekomstbestendig beheer en onderhoud. Martin Wijnen: ‘De Rottemerentunnel laat zien hoe we samen met de technieksector innovatie in de praktijk brengen. We bouwen hier een veilige en duurzame tunnel én we laten zien hoe we met een gelijkwaardige, transparante en toekomstgerichte samenwerking aan onze infrastructuur kunnen werken.’
Wereldprimeur
De A16 Rotterdam is de eerste snelweg-met-tunnel in de wereld die energieneutraal is én voor 90% op gelijkspanning werkt. Nooit eerder werd op deze schaal een gelijkspanningsinstallatie toegepast in een tunnel. Dit levert een aanzienlijke energiebesparing op. De tunnel wordt gevoed met 350 Volt-DC en bevat in totaal 54 verschillende technische systemen. De benodigde energie wordt duurzaam opgewekt met zo’n 5.000 zonnepanelen. Dankzij innovatieve keuzes, zoals reflecterend asfalt en tunnelwanden, is er bovendien minder verlichting nodig. Aris van Erkel: ‘Het is een innovatief project, dat laat zien hoeveel er mogelijk is met een goede planning, samenwerking en voldoende voorbereidingstijd. De uitdaging is om hiervan te leren en dat mee te nemen naar volgende projecten.’
Digitale kopie
Van de Rottemerentunnel is een volledig digitale kopie gemaakt. In deze TWIN-16 zijn alle systemen en de besturing ervan vooraf getest. Het digitale model maakte het mogelijk complexe scenario’s te simuleren en knelpunten vroegtijdig op te lossen. De TWIN-16 maakt de systemen betrouwbaarder en heeft de ingebruikname versneld.
Installatie-arm
In de Rottemerentunnel bestaan de installaties dankzij technische innovaties, zoals slim gebruik van daglicht en gelijkspanning, uit minder componenten dan gebruikelijk. Het beheer is daardoor eenvoudiger en de onderhoudskosten lager. Het project wordt uitgevoerd onder een DBFM-contract (Design, Build, Finance & Maintain). Daardoor is al vanaf de ontwerpfase nadrukkelijk rekening gehouden met efficiënt beheer en onderhoud.
Standaardisatie
De aanleg van de A16 Rotterdam laat ook zien hoe belangrijk standaardisatie is. Met meer uniforme ontwerpen en systemen worden projecten sneller uitvoerbaar en onderhoudsvriendelijker. Dit sluit aan bij de gezamenlijke ambitie van Rijkswaterstaat, de bouwsector en Techniek Nederland om innovatie te koppelen aan praktische toepasbaarheid. Erik van Engelen: ‘De technieksector is tot veel in staat, de capaciteit die we kunnen inzetten is groot. Rijkswaterstaat heeft de komende decennia te maken met een grote vervangings- en renovatieopgave. Voor infrabedrijven is het belangrijk om goed zicht te hebben op de planning van projecten. Dan kunnen ze daarop hun capaciteit afstemmen en schaars technisch talent optimaal inzetten.’
Openingsfestival
Voordat de A16 Rotterdam in oktober opengaat voor het autoverkeer, wordt de Rottemerentunnel één dag het domein van voetgangers en fietsers. Op zaterdag 27 september kan iedereen de technische hoogstandjes in de tunnel van dichtbij bekijken tijdens het inmiddels uitverkochte Openingsfestival A16 Rotterdam. Toch kans maken op een bezoek aan de tunnel? Meld je dan hier aan voor de wachtlijst.