Pin Terminal
Home Nieuws Zorg dat je kunt blijven verkopen als pinnen uitvalt

Wat als pinbetalingen het ineens niet meer doen? Denk aan storingen of een cyberaanval. Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) adviseert consumenten en winkeliers: bereid je voor op drie dagen zonder elektronisch betalingsverkeer.

Advies aan winkeliers

  • Zorg dat je klanten contant kunnen betalen
    Veel consumenten zijn voorbereid met contant geld. Zorg dus dat jij dat ook bent.

  • Zorg voor voldoende wisselgeld
    Houd genoeg contant geld in je winkel, zodat je minimaal drie dagen kunt blijven draaien.

  • Voorzie in een alternatief betaalsysteem
    Denk aan QR-betalingen of een tweede internetverbinding via een andere provider. Zo kun je klanten toch laten betalen als je pinapparaat uitvalt. Kijk voor meer tips op www.pin.nl.

Waarom dit advies?

Cyberdreigingen en geopolitieke spanningen nemen toe. Een storing in het betalingsverkeer is niet ondenkbaar. Door nu actie te ondernemen, voorkom je omzetverlies en ontevreden klanten. Meer weten? Kijk op www.denkvooruit.nl voor tips over voorbereiding op noodsituaties.

Download hier het advies van het MOB voor consumenten en winkeliers
Download hier het adviesrapport van NIBUD

Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB)

Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) is een overleggroep waarin De Nederlandsche Bank, banken, consumentenorganisaties, koepels van retailers, Ministerie van Financiƫn en andere instellingen samenwerken. Ze bespreken hoe het betalingsverkeer in Nederland veilig, betrouwbaar en toegankelijk blijft. Denk aan pinbetalingen, contant geld of nieuwe betaalmiddelen. Het MOB geeft ook adviezen over hoe we ons kunnen voorbereiden op noodsituaties, zoals een storing in het betalingssysteem. Kijk voor meer informatie op de website van De Nederlandsche Bank.

Neem contact op
Neem contact op