Techniek Nederland werkt samen met deskundige partners om leden te ondersteunen bij bedrijfsovername en -opvolging. Eén van de partners is Bol Adviseurs. In deze blog delen zij 5 praktische tips hoe jij in topvorm komt voor een bedrijfsoverdracht.
Vaak horen we terug dat je 5 tot 7 jaar nodig hebt om je bedrijf te verkopen. Of dat nu echt zo lang is, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Wat veel belangrijker is, is waarover je tijdig moet nadenken om je bedrijf verkoopklaar te maken.
Zo kom je in topvorm
- Bedenk aan wie je wilt verkopen
Je onderneming kun je maar één keer verkopen. Aan wie zou je dat willen doen? Zijn er familieleden in beeld en op welke termijn wil je verkopen? Zijn er collega-bedrijven in de regio of wellicht grote landelijke installatiebedrijven? Steeds vaker zien we ook investeerders (private equity) die bedrijven overnemen. Wellicht zijn er medewerkers of mensen binnen het MT die graag willen gaan ondernemen en die jij je bedrijf toevertrouwd? En ook een mix van deze vormen komen we vaak tegen. Er zijn veel mogelijkheden met allerlei voor- en nadelen. Verstandig om hier alvast eens over 'vóór' te denken. - Richt je fiscale en juridische structuur goed in
Het is verstandig om zo’n 3 tot 5 jaar voor overdracht je accountant of belastingadviseur te raadplegen. Zo kun je de belastingdruk bij verkoop zo laag mogelijk houden én het helpt om flexibel te zijn in wat je precies gaat verkopen. Deze termijn heb je vaak nodig om het bedrijf fiscaal en juridisch goed in te richten. Denk hierbij aan de juiste rechtsvorm en waar je onroerend goed ’hangt'. Ga je overdragen binnen de familie? Dan kan dit mogelijk fiscaal vriendelijk plaatsvinden. - Verbeter je rendement
Een goed rendement is altijd belangrijk voor een gezond installatiebedrijf, maar bij een naderende verkoop wordt dit nog belangrijker. De waarde van je onderneming wordt onder andere gebaseerd op de toegevoegde waarde en het resultaat wat wordt behaald. Dus hoe hoger het resultaat, hoe hoger de prijs die je gaat krijgen. Denk hierbij aan hoe je efficiënter kunt werken, of je de juiste klanten en projecten hebt, of er geen verspilling is van kosten en of je financieel en projectmatig in control bent. De koplopers in de branche krijgen een fors hogere prijs dan diegene die maar weinig verdienen. - Maak je onderscheidend in de markt
Wat maakt jouw installatiebedrijf uniek? Bedrijven met een specialisme kunnen heel interessant zijn voor een strategische koper. Bij uniek kun je denken aan specifieke diensten, (loyale) klanten of specialistische kennis die je hebt. Ook repeterende omzet geeft een extra boost aan de waarde van je onderneming. - Maak jezelf misbaar!
Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: kijk of je gemist kunt worden. Draait het bedrijf alleen om jou of is er ook een sterk (management)team? Een koper ziet graag dat de organisatie zelfstandig kan draaien en hierdoor minder kwetsbaar is. Dat kan zitten in de grootte van de onderneming, maar ook hoe de taken zijn verdeeld en wie waarvoor verantwoordelijk is. Loslaten is vaak een lastig proces voor de ondernemer, maar het is zeker waardevol voor de onderneming.

Doe mee aan de workshop!
Wil jij ook in topvorm komen voor een bedrijfsoverdracht? Kom dan op 8 oktober naar de Bedrijfsovernamedag van Techniek Nederland en meld je aan voor de workshop van Bol Adviseurs. Kijk hier voor meer informatie.