Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Terugblik webinar: Wkb, digitaal klaar voor de start?  

Hero-beeld-wet-kwaliteitsborging1600
primary

Op 11 december organiseerde Techniek Nederland het webinar over hoe je je digitaal kunt voorbereiden voor de Wet Kwaliteitsborging. Bijna 200 deelnemers kregen hier informatie over wat je als installateur moet weten. Heb je het webinar gemist? Lees dan vooral verder en kijk het webinar terug. Of kijk voor meer informatie op onze speciale pagina over de Wkb en het platform Samen Digitaal. 

Praktijkcase 

Aan de hand van het praktijkvoorbeeld van Hoffman DME met Maurice Hoffman hebben we gehoord hoe hij al meer dan 2 jaar en plusminus 25 projecten ervaring heeft met de Wet Kwaliteitsborging. En ieder project geeft ervaring om het de volgende keer nog beter en eenvoudiger te doen. Zo was het dossier 20 pagina's en nu nog zo'n 8. Beste advies is begin met vastleggen. Daarnaast kiest Hoffman bij alle projecten om op dezelfde éigen manier een dossier aan te leggen. Daarmee worden verschillende apps van aannemers voorkomen. Hoffman levert altijd een export-map met daarin Pdf-bestanden aan, zodat de aannemer die in de eigen dossiers kan verwerken. Zelfs waar WKB niet verplicht is, passen ze dat toe. Daarnaast neemt Hoffman in de calculatie bij ieder project 1,5 uur per nieuwbouwwoning op voor de registratie en verantwoording die nodig is vanwege de Wet Kwaliteitsborging. Dit wordt eigenlijk door iedere aannemer begrepen en is zodoende geen punt. 

Wat stop je in het project/bouwdossier?   

1. Foto's zijn weliswaar niet verplicht, maar het beste bewijs om de uitvoering vast te leggen.  

  • Maak niet van ieder stopcontact een foto, maar wel van de relevante onderdelen.  
  • Zeker als er vragen komen achteraf.  
  • Een voorbeeld was bij vloerverwarming voordat de vloer dichtgaat een foto maken.  
  • Een filmpje is in sommige gevallen handiger.  

2. Formulieren zijn de basis van het WKB dossier. Er is een lijstje getoond met formulieren. Denk aan:  

  • opnameformulieren,  
  • inbedrijfsstelling van installaties,  
  • afpersen tussentijds en eindcontroles,  
  • opleverformulieren,  
  • werkplekinspecties en  
  • meldingen onveilige situaties.  

3. Als deze input samen met de werktekenen, technische berekeningen, garantievoorschriften en handleidingen van de installaties in het dossier komen, dan is het in de meeste gevallen compleet.  

Eigenlijk wijkt dit helemaal niet zoveel af van de huidige werkwijze en dossiers. Bedrijven die volgens de BRL6000 gecertificeerd hebben doen dat sowieso al. Zorg wel dat foto's en formulieren direct gekoppeld zijn aan het juiste bouwnummer of indien bekend aan postcode en huisnummer.  

Alles komt bijeen in het project- en bouwdossier en zorgt dat er op een eenvoudige wijze gedeeld kan worden met de hoofdaannemer. De hoofdaannemer kan het verwerken in het Consumentendossier en die zal het verdelen delen met de kwaliteitsborger en 'gebruiker' van het bouwwerk.  

BORIS netwerk 

Vanuit het BORIS netwerk hebben we verteld hoe installateurs al 5 jaar samenwerken en stappen zetten in digitalisering. Daar worden Papierloos werken, Kwaliteit, Veiligheid en Administratie gebundeld. De vastlegging wordt op dezelfde en een eenvoudige gedaan, zodat het de mensen op de bouw én kantoor handig werkt en zelfs stimuleert. Groot voordeel van deze samenwerking is dat in 2021 de WKB al getackeld was en we van elkaars kennis en ervaring gebruik maken.