Electro World Wasmachine Detailhandel 1880X900

Wat is het digitale productpaspoort?

Het digitale productpaspoort (Digital Product Passport, DPP) is een initiatief vanuit de Europese Unie om de circulaire economie te stimuleren en de levensduur van producten te verlengen. Het maakt onderdeel uit van de Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) die in 2024 is vastgesteld. Vanaf 2027 moeten diverse producten in de Europese Unie beschikken over een DPP en moet jij je klanten hierover informeren.

Tijdlijn van het digitale productpaspoort

Jaar Ontwikkeling
2024 Ontwikkeling van standaarden en technische kaders (dataformaten, toegang, beveiliging)
2026 Start implementatie met proefprojecten bij fabrikanten en ketenpartners
2027 Het DPP wordt verplicht voor EV-batterijen
2028-2029 Uitbreiding naar meer productgroepen als consumentenelektronica en bouwproducten
2030 Beoogde brede uitrol naar alle productgroepen

Verschil tussen het digitale productpaspoort en energielabel

Vanuit de ecodesign-wetgeving kennen we het energielabel dat informatie geeft over het energieverbruik van producten. Het DPP voorziet in meer informatie over de volledige levenscyclus van het product. Naast de energieprestaties vind je in het DPP ook informatie over:

De QR-codes die je momenteel vindt op de energielabels van koelkasten, wasmachines en televisies verwijzen nog niet naar het DPP, maar naar het EPREL-database. In de toekomst kan het wel dezelfde functie krijgen of gekoppeld worden aan het DPP.

Gevolgen voor retailers en installateurs

Klanten moeten toegang krijgen tot het DPP van de producten die je levert. De fabrikant is verantwoordelijk voor het aanleveren van de informatie in het DPP. Als jij een product verkoopt of installeert dan moet je deze informatie beschikbaar stellen aan klanten. 

Zo bereid je je voor op het DPP:

Meer informatie