Op termijn is in principe elke ondernemer een verkoper. Je wilt straks natuurlijk een goede prijs voor je bedrijf. Als eerste moet de waarde van je bedrijf worden vastgesteld. In de basis bepaalt de structurele winstcapaciteit van een onderneming de waarde.
Naast de winstgevendheid maken allerlei zaken jouw onderneming meer of juist minder waard. Hoe afhankelijk is het bedrijf van jou? Wat is de spreiding van je klantenbestand? Zijn er veel vaste jaarlijkse contracten? Verder spelen onder meer marktfactoren, bedrijfsvoering, omvang en opbouw van het personeelsbestand en het type koper een rol. Deze factoren zijn van invloed op de waarde die een koper toekent aan het bedrijf. Voor het bepalen van de waarde zijn er verschillende waarderingsmethoden.
Opdracht: ben jij al misbaar?
Als je nu direct stopt, kan je bedrijf dan zo verder? Als dit nog niet het geval is, dan is je onderneming nog niet helemaal verkoopklaar. Maak je bedrijf dan aantrekkelijk voor een nieuwe eigenaar. Ruim je bedrijf niet alleen op, maar zorg dat alles up-to-date is én blijft. Blijf innoveren en investeren, zorg dat alle financiële, fiscale en juridische punten goed vastliggen en probeer zakelijke en privébelangen goed te scheiden. Dit kost tijd, vandaar dat dit soms enkele jaren nodig heeft. Het belangrijkste is dat je onderneming in deze jaren gewoon goed blijft doorlopen.
Zoek in je opvolger niet een kloon van jezelf. Die is er namelijk niet. Maak een profielschets zodat je weet wat je zoekt in je opvolger. Als je iemand wilt polsen voor een mogelijke overname, doe dit dan op een discrete manier of besteed dit uit. De installatiebranche kenmerkt zich door de onderlinge contacten tussen ondernemers en bedrijven met hun werknemers. Als je niet oppast, weet ieder bedrijf in de regio het binnen één week.
De verkoop: de koop wordt gesloten
Heb je de geschikte koper gevonden? En zijn de afspraken en voorwaarden over en weer duidelijk? Leg dit vast in een intentieovereenkomst. De koper kan nu een boekenonderzoek uitvoeren, waarna de definitieve koopovereenkomst wordt opgesteld. Houd er rekening mee dat de uiteindelijke prijs bij een bedrijfsovername altijd de uitkomst is van het spel tussen vraag en aanbod. Er wordt meestal flink onderhandeld over de prijs van de onderneming. Hierbij speelt, naast vanzelfsprekend de hoogte van de prijs, ook de diverse voorwaarden bij de verkoop een belangrijke rol. Denk hierbij aan: vindt de overdracht ineens plaats of duurt dit een paar jaar? Wat zijn de betalingsvoorwaarden? Verlaat jij direct de onderneming of blijf je nog een tijdje aan? Vooral bij situaties waarbij een deel van de overnamesom of -prijs afhankelijk wordt gemaakt van toekomstige omzetniveaus en/of winsten is het goed opletten (en vooraf vastleggen).
Zorg dat je persoonlijke financiën voor de verkoop goed inzichtelijk zijn. Je verkoopt je bedrijf maar één keer.
Waarom een externe adviseur?
Bij een bedrijfsoverdracht kunnen de emoties hoog oplopen. Je bedrijf is je ziel en zaligheid waar je afstand van doet. Juist hierom is een externe adviseur een slimme zet. Vaak schat een ondernemer de waarde van zijn bedrijf te hoog in. Een adviseur stelt op een onderbouwde manier deze verwachting bij tot een realistisch niveau. Dit verkleint de kans op teleurstellingen en schept reële verwachtingen. Verder kan de adviseur fungeren als buffer tussen beide partijen. De adviseur voorkomt dat emoties te hoog oplopen en maakt de onderhandeling tot een succes. En dat is wat alle partijen willen!
Meer informatie
Wilt je meer tips over het proces van een bedrijfsovername? Denk aan adviseurs van Techniek Nederland die gespecialiseerd zijn in bedrijfsovernames in de installatiebranche. Je vindt ze op de pagina Bedrijfsovername en -opvolging,
En natuurlijk ben je voor meer informatie en praktische tips ook van harte welkom op de Bedrijfsovernamedag op 8 oktober 2025.