Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant.

Nieuwe NEN-norm voor installaties maakt woningen veiliger

onderhoud-cv-ketel617

NEN heeft in samenwerking met UNETO-VNI en TVVL de norm voor de veiligheid van technische installaties in woningen vernieuwd. De NEN 8025 stelt installateurs in staat om efficiënt en eenduidig een algemene periodieke keuring (APK) voor de installaties in woningen uit te voeren. Proeven met zo'n woning-APK in Amsterdam en Utrecht lieten zien dat meer dan de helft van de installaties in de gecontroleerde woningen niet veilig waren. Installatiekoepel UNETO-VNI vindt dat woningcorporaties en woningeigenaren de installaties in huis regelmaat moeten laten controleren.

onderhoud-cv-ketel275

Ongelukken voorkomen

Voorzitter Doekle Terpstra van UNETO-VNI: ‘Installaties worden complexer, worden tussentijds aangepast of worden niet goed onderhouden. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren en woningbrand, waterschade, elektrocutie of koolmonoxidevergiftiging veroorzaken. Met de woning-APK kunnen we veel ongelukken voorkomen. Met NEN 8025 hebben we daar nu een eigentijdse norm voor, gebaseerd op de actuele stand van de techniek.' Een controle volgens de NEN 8025 is niet verplicht, maar wel aan te bevelen.

Gas, water en elektra

De NEN 8025 beoordeelt uitsluitend de veiligheid van bestaande technische installaties en technische voorzieningen in woningen. Het gaat hierbij om de vakgebieden gas, water en elektra. Bouwkundige voorzieningen vallen niet onder de norm, aangezien die al in andere normen zijn vastgelegd.

Advies voor veiligheid

Installateurs kunnen met behulp van NEN 8025 snel en efficiënt inspecteren of de technische voorzieningen in de woning voldoen aan de vereiste veiligheid. Op basis van de inspectie geeft de installateur een advies en kan hij ervoor zorgen dat de installaties weer veilig functioneren. De vernieuwde norm geeft ook een handvat voor het bepalen van de termijn waarop een volgende inspectie moet plaatsvinden.

Groot draagvlak

NEN, UNETO-VNI en TVVL hebben samen met inspectiebedrijven, brandweer, opleiders, leveranciers en woningbouwcorporaties anderhalf jaar gewerkt aan de aanpassing van NEN 8025. Doekle Terpstra: ‘We zijn blij met het grote draagvlak voor de norm. Ik verwacht dat zowel installateurs als woningeigenaren en woningcorporaties er veel gebruik van gaan maken.’

U bestelt deze norm in de NEN Shop