Ook vakwerk blijft mensenwerk: natuurlijk kan het gebeuren dat u met uw installateur van mening verschilt over de kwaliteit van het uitgevoerde werk. Of dat u niet tevreden bent over de levering of reparatie van een huishoudelijk apparaat door uw elektrotechnisch detaillist.
Wij kunnen zelf geen uitspraak doen over deze kwestie, maar als uw installateur of elektrodetaillist lid is van Techniek Nederland, werkt hij volgens de algemene voorwaarden voor consumenten. Dit betekent dat u een deskundige uit de markt kunt vragen het werk te controleren. Wij raden echter altijd aan om eerst met het bedrijf waarmee u zaken heeft gedaan contact op te nemen en er samen uit te komen.
Werkt u met een bedrijf dat geen lid is van Techniek Nederland, dan kan deze andere of eigen voorwaarden hanteren. Uw rechten zijn dan in veel gevallen minder goed vastgelegd.
Voordelen geschillencommissie:
- Goedkoper
- Laagdrempeliger
- Sneller alternatief voor de procedure bij de rechter
- De uitspraak is bindend voor de partijen
Techniek Nederland heeft samen met consumentenorganisaties 2 geschillencommissies in het leven geroepen. De uitspraken van deze commissies zijn bindend. U kunt alleen een beroep doen op deze commissies als u zaken heeft gedaan met een lid van Techniek Nederland.
Installatiewerk
Wanneer u als consument een geschil heeft met een installatiebedrijf dat lid is van Techniek Nederland, kunt u een beroep doen op de Geschillencommissie Installerende Bedrijven.
Consumentenelektronica
Heeft u een huishoudelijk apparaat gekocht bij een elektronicawinkel of laten repareren bij een winkel of reparatiebedrijf die is aangesloten bij Techniek Nederland, dan kunt u een beroep doen op de Geschillencommissie Elektro.
Deze geschillencommissies zijn ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken in Den Haag. De geschillencommissies zijn onafhankelijke, zelfstandige instanties die uitspraken doen in een meningsverschil tussen een consument en een bedrijf dat lid is van Techniek Nederland.