Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.000 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Einde TF-signaal vanaf 1 juli: heeft u uw klanten al geïnformeerd?

bediening van boiler
primary

Verhuurt u elektrische boilers of heeft u deze in onderhoud? Wij adviseren om uw klanten actief te informeren over de veranderingen die eraan komen, zodat uw klanten ook na 1 juli warm water hebben.

Veel van onze leden hebben hun klanten al op de hoogte gesteld van deze veranderingen. Dat voorkomt veel werk en boze klanten op het moment dat het TF-signaal in het betreffende gebied wordt uitgezet omdat ze koud water hebben. Ook kunt u ze informeren over het plaatsen van een schakelklokje, zodat de boiler weer automatisch aan- en uitschakelt om energie te besparen.

Heeft u dit nog niet gedaan?

Op de website van Netbeheer Nederland is algemene informatie en een stappenplan beschikbaar waarnaar u uw klanten kunt verwijzen.

  • Uw klanten kunnen zelf checken wanneer het TF-signaal uitgaat in het betreffende gebied.
  • Uw klanten kunnen zelf checken of ze actie moeten ondernemen om na het uitzetten van het TF-signaal nog warm water te hebben.

We hebben een voorbeeldbrief opgesteld die u desgewenst kunt gebruiken voor de communicatie richting uw eigen klanten. Er zijn twee versies:

  • Versie 1: klant gaat zelf na wanneer TF-signaal verdwijnt en of hij zelf de boiler aan kan zetten.
  • Versie 2: u vult in op welke datum het TF-signaal bij de betreffende klant verdwijnt en klant checkt of hij de boiler zelf aan kan zetten.

Natuurlijk kunnen klanten die geen onderhoudscontract hebben, maar wel informatie willen, ook contact opnemen met u. U kunt ze in eerste instantie vragen het stappenplan te doorlopen en als er problemen ontstaan, contact met u opnemen.

Campagne netbeheerders

De netbeheerders zijn een campagne gestart om gebruikers van elektrische boilers te wijzen op het uitschakelen van het TF-signaal voor tariefschakeling. Ook hier kunt u in uw communicatie naar verwijzen.

Netbeheerder Campagne op social media Verwijst naar
Coteq https://fb.me/2xZog6XCKAqqNSm  https://coteqnetbeheer.nl/Slimme-meter/TF-signaal 
Enexis https://fb.me/1TUmA6dm8v7i3mi  https://www.enexis.nl/over-ons/wat-bieden-we/tf-signaal/consument/gevolgen-boiler 
Liander https://fb.me/2SdDe2TLljWovk3  https://www.liander.nl/consument/meters/tf-verdwijnt/boiler 
Stedin https://fb.me/22IkkhPtWA5RQ5S  https://www.stedin.net/slimme-meter/uitschakelen-tf-signaal/in-en-uitschakelen-boiler 

Hoe zat het ook alweer met het TF-signaal?

Tussen 1 juli 2021 en 31 december 2022 stoppen de netbeheerders met het uitzenden van het Toon Frequent signaal (TF-signaal) in steeds meer gebieden. Het TF-signaal zorgt voor het schakelen tussen dag- en nachttarief voor elektriciteit. Bij dit systeem verstuurt een zender signalen via het elektriciteitsnet. Dit signaal is een verouderd en kostbaar systeem waar tegenwoordig betere en goedkopere alternatieven voor zijn. Het uitschakelen van het TF-signaal kan gevolgen hebben voor verschillende apparaten die mee schakelen op het TF-signaal, zoals bepaalde typen elektrische boilers. 

Sommige elektrische boilers warmen na het uitschakelen van het TF-signaal niet meer automatisch op. De meeste elektrische boilers kun je eenvoudig met de hand weer aanzetten. Maar bij een deel van de boilers kan dat helaas niet. Voor deze boilers moet er een oplossing worden gezocht voordat het TF signaal wordt uitgezet. Dat betekent concreet dat vanaf 1 juli 2021 heel wat mensen met koud water komen te zitten als ze niet tijdig actie ondernemen.

Meer informatie

Lees voor meer informatie ons bericht van 18 mei Einde TF-signaal vanaf 1 juli: mogelijk grote gevolgen voor huurders/eigenaren elektrische boilers.