Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Column Marissa Willemse: Een betere aanbesteding begint bij jezelf

UV02977
UV02977 primary

Het einde van het jaar is in zicht. Een mooi moment om even stil te staan bij 2017. Had ik zaken anders kunnen aanpakken? Het is makkelijk kritiek te hebben op anderen, maar zelfreflectie is onmisbaar wil je jezelf en de wereld wat beter maken.

Als belangenbehartiger voor de installatiebranche heb ik het in deze column vaak over anderen. Bijvoorbeeld over de aanbesteder. Die verliest vaak de doelmatigheid uit het oog, kijkt alleen naar de regels en jaagt de inschrijver op hoge kosten. De wetgever is nog een graadje erger. Hij bedenkt vervelende regels die de broodnodige innovatie belemmeren en heeft ondertussen geen idee wat ze in de praktijk betekenen voor ondernemers. Nee, dan de inschrijvers: noeste, eerlijke werkers, die altijd redelijk zijn en nooit overvragen. Toch?
Dit is natuurlijk geen reëel beeld van de werkelijkheid. Want als ik eerlijk ben, is er óók op inschrijvers het nodige aan te merken. Een aantal voorbeelden. Soms vinden wij het handig om een vraag niet te stellen. Want waarom zou je je concurrent wijzer maken dan ie is? Als we de opdracht eenmaal hebben, dan valt er vast wel wat te regelen. Of er is sprake van clustering. We weten dat dit niet mag, maar kijken toch even de andere kant op. Als groot bedrijf kunnen we namelijk makkelijk voldoen aan die zware referentie-eisen.

Persoonlijk vind ik deze het ergst: we zien een hoop onredelijke en disproportionele eisen in de aanbesteding en hopen dat genoeg concurrenten zich hierdoor laten afschrikken. De kans is dan groot dat we maar een paar mede-inschrijvers hebben of zelfs de enige inschrijver zijn. Opportunisme pur sang.

Ik snap heel goed dat ons marktgedrag simpelweg te maken heeft met commerciële belangen. Maar het wordt dan wel heel lastig om dergelijke aanbestedingen uit te bannen. Mijn moraal van het verhaal: een goede aanbestedingspraktijk begint gewoon bij jezelf. Laten we met die gedachte 2018 inluiden. Proost!