Hoe krijgt u het voor elkaar dat klanten voor uw bedrijf kiezen en niet voor uw concurrent? Marketing is niet het toverwoord om klanten te vinden en te behouden. Het maken van een dure folder of een advertentie is niet de oplossing. Maar klantgerichte installatiebedrijven die weten wat er leeft bij hun klanten en bij hun concurrenten hebben vaak al een streepje voor. Alleen met een combinatie van de P’s van de marketingmix zorgt u ervoor dat uw bedrijf blijft groeien.
Product staat voor meer dan alleen uw dienstverlening. Wat is de toegevoegde waarde? Welk probleem lost het op? Welke kansen biedt het? Denk ook aan garantievoorwaarden, uitstraling en merk. Voor de vertrouwdheid van uw merk kunt u gebruikmaken van het logo van Techniek Nederland. De prijs zegt iets over de dienstverlening die u levert, maar ook over het deel van de markt waar u zich op richt. Met een hoge prijs trekt u een andere doelgroep dan met een stuntprijs. De plaats waar uw bedrijf is gevestigd, is niet altijd de plaats waar klanten uw diensten vinden. Dat kan bijvoorbeeld ook in een winkel zijn als extra dienstverlening of op internet. Promotie maken kan op allerlei manieren en via verschillende kanalen. Ook beurzen, nieuwsbrieven, uw eigen netwerk of Facebook, LinkedIn en Twitter zijn mogelijke promotiekanalen.