Gelet op de ontwikkelingen in de branche is de trend om je als aanbieder meer te richten op comfort, ontzorging, beheer en onderhoud. De benadering van de klant verschuift hiermee van het aanbieden van technische oplossingen naar meer (sociale) interactie met de klant.
Ook maatschappelijk zijn er grote wijzigingen. Het aantal technisch opgeleide vakmensen is dalende, er is meer vraag naar werk in deeltijdfuncties, de technische ontwikkelingen gaan steeds sneller en de pensioenleeftijd wordt fors hoger.
Deze ontwikkelingen vragen om nieuwe concepten in de begeleiding van werknemers, levenslang leren, duurzame inzetbaarheid, ouderenbeleid en andere werkpatronen waaronder optimale combinatie van werk en privé.
Sociale innovatie is een belangrijk instrument om uw organisatie te ontwikkelen tot een toekomstbestendig, succesvol en gewaardeerd bedrijf. En het is minder ingewikkeld dan vaak wordt gedacht. Het is vooral een kwestie van doen. Techniek Nederland ondersteunt u hierin met informatie over relevante opleidingen en manieren om slimmer te werken, individueel te roosteren en bedrijfsprocessen te verbeteren. Maar bijvoorbeeld ook met informatie over MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en goede arbeidsomstandigheden.