Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

primary

Traject Bouw aan de toekomst, vernieuw je organisatie

Project-overleg-1600x900

Als ondernemer van een niet al te groot bedrijf, kan het flink eenzaam zijn aan de top van de organisatie. Je wilt voorsorteren op ontwikkelingen, medewerkers klaarstomen voor de toekomst, nieuwe specialismes vormgeven. Maar je hebt vaak onvoldoende tijd, kennis of input om uit te stippelen hoe je van A naar B komt. Richard Krijnsen van TechniCo en Eddy Zijfers van Rig4all riepen daarvoor de hulp in van Techniek Nederland en Wij Techniek. Tijdens het traject ‘Bouw aan de toekomst, vernieuw je organisatie’, werken ze samen met een adviseur aan een ontwikkelcultuur en een toekomstgerichte organisatie. ‘Er gaat een hele nieuwe wereld voor me open,’ zegt Eddy Zijfers.

TechniCo in Goes werd groot met klein-zijn. Bij het succesvolle installatiebedrijf werkt een hecht team dat elkaar door en door kent. Klanten zijn er geen nummers; van vrijwel elke opdrachtgever weet directeur Richard Krijnsen, bij wijze van spreken de verjaardag of de namen van de kinderen. Toen hij vijf jaar geleden aantrad als directeur waren er zes medewerkers, vandaag zijn dat er twintig. Krijnsen: ‘Ik merkte dat ik nu toch wel wat handreikingen kon gebruiken om de zaken beter op de rails te krijgen. Om structuur aan te brengen in de organisatie, zelf meer afstand te nemen van de werkvloer en oplossingen te vinden voor het personeelsprobleem. Want de markt blijft verder groeien en nieuwe medewerkers zijn moeilijk te vinden. De technische ontwikkelingen vragen ook nog eens om andere competenties.’

Pad naar de toekomst uitstippelen

Het groeiende bedrijf is nog steeds wel ‘klein’. Er is dus geen P&O-manager, geen managementteam dat kan sparren vanuit diverse invalshoeken. Dat klein-zijn wordt nu soms hinderlijk. Krijnsen: ‘Ik heb één kantoormedewerker die zowel de project- als de personeelsadministratie doet. We werken aan een goede, informele sfeer, veilige werkomstandigheden en zo veel mogelijk ontwikkelmogelijkheden. Maar een compleet uitgewerkte personeelsstrategie is er niet. Het is dus fijn om eens te kunnen sparren met een adviseur die de branche en de arbeidsmarkt kent. Die goede voorbeelden en praktische hulpmiddelen aanreikt en waarmee je een pad naar de toekomst kan uitstippelen. Je kan wel veel informatie en tools vinden bij de brancheorganisatie, maar nu krijg je in feite tijdelijk je eigen adviseur. Het helpt absoluut als iemand van buiten met professionele ogen naar jouw bedrijf, jouw medewerkers en jouw wensen kijkt. En je helpt om van A naar B te komen, met een heel praktisch stappenplan.’

Stroomlijnen kennisbehoefte

Wat hem vooral bezighoudt is het stroomlijnen van de behoeftes in de markt met de functies en kennis in de organisatie. ‘We zullen de e- en de w-mensen meer moeten laten samenwerken omdat die twee disciplines steeds meer in elkaar over gaan. We hebben een binnendienstmedewerker nodig, maar halen we daar de kosten van terug uit de projecten? Moet dat een werkvoorbereider of een projectbegeleider zijn? Trek je iemand van buiten aan of laat je iemand doorstromen vanuit de uitvoering? Op die vragen werken we de antwoorden nu uit.’ De groei van de organisatie is uiteraard afhankelijk van de beschikbaarheid van technici. Nu daar een tekort aan is, kijken Krijnsen en zijn adviseur bijvoorbeeld naar de mogelijkheden van zij-instroom, prefab en automatisering. En naar manieren om bestaande medewerkers vast te houden en met bijscholing klaar te stomen voor de uitdagingen van morgen. Voor hemzelf ligt er overigens ook een veranderopgave. ‘Nu we wat groter worden, zal ik taken en verantwoordelijkheden meer moeten delegeren. Meer afstand moeten nemen van de uitvoering en juist het overzicht moeten bewaren,’ zegt de directeur.

Stappen overgeslagen

Rig4all is een bedrijf uit Duiven dat gespecialiseerd is in montage en onderhoud op hoogte. Niet gewoon op een steiger, maar bungelend aan touwen of klimmend in masten. Of het nou een windmolen, een olieplatform, een petrochemische fabriek of een zendmast is, op plekken waar geen hoogwerker of steiger bij kan, komen de monteurs van Rig4all in beeld. Ze werken bijvoorbeeld voor bedrijven als Spie, KPN, Mammoet en Brand Energy Services. De slimme keuze voor deze nichemarkt legde eigenaar Eddy Zijfers geen windeieren. In twee jaar tijd groeide hij van zzp’er naar directeur met tien man personeel. Onderweg sloeg hij in alle haast belangrijke stappen over. Dat besef kwam pas toen hij met het traject ‘Bouw aan de toekomst, vernieuw je organisatie’ begon.

Weinig tijd voor bezinning en strategie

‘Ik ben maar een gewone jongen die van de werkvloer komt en met zijn handjes is gegroeid, zonder opleidingen. Nu ben je ineens directeur en verantwoordelijk voor tien gezinnen. Dat vergt nogal wat van je. Je moet ineens gaan managen. Ik merkte dat ik wel een rasechte ondernemer ben, maar geen manager. Je gaat dus overal tools en handvatten zoeken, daar waar je eigen kennis tekort schiet,” vertelt Zijfers. Zo kwam hij bij Techniek Nederland en het ontwikkeltraject terecht. Er ging een hele nieuwe wereld voor hem open. ‘Door de snelle groei heb ik best wat stappen overgeslagen en zaken laten liggen onderweg. Dat zag ik zelf op dat moment niet omdat ik te druk was om mijn bedrijf te runnen. Er is weinig tijd voor reflectie, bezinning en strategie. In de waan van de dag ben je niet altijd met het ‘morgen’ bezig. Met de adviseur kijken we nu echt naar verbeterpunten en strategische plannen. Zodat het bedrijf en mijn mensen beter uitgerust zijn voor de toekomst, gebruikmakend van de mogelijkheden die er zijn, maar die ik niet kende.’

Eigen trainingscentrum

Voor Zijfers is het vinden en managen van personeel het grootste obstakel voor groei. De vijver waarin hij vist is niet groot. Een ervaren elektrotechnisch monteur is al niet makkelijk te vinden, laat staan één die dat het aandurft om zijn werk ver boven de grond uit te voeren. ‘Onze monteurs zijn jonge jongens die grenzen opzoeken en op de reguliere arbeidsmarkt hun draai niet konden vinden. Ze leven op adrenaline. Vaak zijn ze niet technisch onderlegd als ze binnenkomen. En als ze dat wel zijn, kennen ze de kneepjes van het klimmen en de touwtechnieken nog niet.’ Om die reden is Zijfers een eigen trainingscentrum gestart. ‘Voor alle soorten werkzaamheden die ze mogelijk tegenkomen, kunnen ze daar in een trainingsopstelling oefenen. Maar ook kunnen ze er de elektrotechniek leren. Zo gaan we voor eigen aanwas en bijscholing zorgen, ook vanuit zij-instroom.’ Dat hij subsidie kon krijgen voor zij-instromers en bijdrages voor opleidingen, hoorde hij voor het eerst van zijn adviseur. ‘Er is zoveel meer mogelijk dan je beseft als je alleen maar met de uitvoering bezig bent,’ bekent Zijfers nu. ‘Dat geeft me meer ruimte om nog meer tijd en energie te steken in de jongens en hen op bepaalde vlakken door te ontwikkelen. Daar stellen we nu de juiste route voor op.’

Meer vrijheid en zelfredzaamheid

De jonge ondernemer wil vooral structuur leren aanbrengen in de groeiende organisatie. En inzetten op een ontwikkelcultuur. ‘Als er een plan van aanpak is, hoop ik dat mijn medewerkers straks zeggen: top gedaan Eddy, we hebben nu een mooie, professionele organisatie die klaar is voor de toekomst, met een nieuwe manier van werken. Met meer vrijheid en zelfredzaamheid. Ik ben nu nog heel erg van het voorkauwen. Maar hoe meer je voorkauwt, des te ‘dommer’ je mensen maakt. Dus ik moet proberen om hen meer verantwoordelijkheid te geven bij projecten, de uitvoerders ook meenemen in het voortraject. Zodat de jongens van buiten mee gaan groeien naar binnen. Er is ook meer vrijheid nodig voor het invullen van de werktijden op kantoor. Wil je van 12 tot 8 werken? Waarom niet? Flexibiliteit is een groot goed voor de huidige generatie én de markt.’ Ook weegt hij tijdens het adviestraject af of het verstandiger is om managementexpertise in te huren, of er zelf voor te gaan leren. ‘Ik sta graag met mijn schoenen in de modder en draai op veel klussen mee. Maar het bedrijf moet ook gemanaged worden. Anders loop je op een gegeven moment vast.’

Steuntje in de rug

Tijdens de pandemie heeft Zijfers het adviestraject even stop gezet. Hij is niet zo van de video-meetings. Maar als het straks weer kan, gaat hij samen met zijn adviseur werk maken van het stappenplan naar verbetering. Groei is daarbij niet het belangrijkste speerpunt. Kwaliteit staat voorop. Alleen als nieuwe medewerkers alle papieren in huis hebben, waagt hij het om meer werk aan te nemen. Zo moeten ze naast hun vaktechnische papieren, ook hun VCA-diploma halen en aantoonbaar veilig kunnen werken op hoogte. ‘Ik vind het supergaaf dat ik vanuit de brancheorganisatie een steuntje in de rug krijg. Dat je iets hebt om op terug te vallen. Je staat als ‘kleine ondernemer’ overal maar alleen voor. Vallen en opstaan was tot nu toe mijn enige leerschool. Het voelt goed dat iemand me nu wegwijs maakt in de grote wijze mensenwereld.’

 


Kosteloze begeleiding van verandertraject

Techniek Nederland en Wij Techniek begeleiden bedrijven in de elektrotechniek met zes tot vijftig medewerkers bij het werk maken van vernieuwing. Dit doen we door planmatige en praktische stappen te zetten bij het professionaliseren van uw organisatie. U verkent de mogelijkheden van wendbaar organiseren, toekomstgericht leiderschap en ontwikkelgericht werken. Daaruit komt een plan van aanpak waarmee u direct aan de slag kunt. Bedrijven die zich aanmelden voor het traject ‘Bouw aan de toekomst, verander je organisatie’ krijgen 32 uur kosteloze begeleiding van adviseurs die gespecialiseerd zijn in ontwikkelcultuur. Met hun HR-achtergrond weten zij als geen ander hoe u uw bedrijf en uw medewerkers in beweging krijgt en de organisatie toekomst-proof maakt. Het traject is maatwerk, maar bestaat standaard uit de volgende stappen:

  • Achterhalen waar je met je bedrijf naartoe wilt en wat daarvoor nodig is.
  • Opstellen van een actieplan en tijdpad.
  • Creëren van een sfeer waarin jouw vakmensen zich blijven ontwikkelen.
  • Inzet van de juiste middelen.
  • Borgen van de werkwijzen en ontwikkelcultuur.

‘Bouw aan de toekomst, vernieuw je organisatie’ is een project dat wordt gefinancierd door KIEN Innovatiemeesters en samen met Techniek Nederland en Wij Techniek wordt georganiseerd.

Meer informatie of aanmelden

Bouw aan de toekomst, vernieuw je organisatie