Nieuwe podcastserie helpt om tekorten terug te dringen

Makers-van-Morgen-1600x900

Vanaf 15 november brengt Techniek Nederland samen met de redactie van De Makers van Morgen een belangrijke nieuwe podcastserie: ‘Aan De Bak!’. Samen met prominente studiogasten uit de sector bespreekt podcast-host Diana Matroos (o.a. BNR Radio) urgente HR-thema’s. Met als doel: meer mensen werven en samen de tekorten oplossen.

‘Aan de Bak!’ is een podcastserie voor iedereen die in de techniek werkt en met personeelszaken te maken krijgt. De technische sector kampt al jaren met een enorm tekort aan personeel. Maar liefst 40.000 tot 60.000 extra mensen zijn er de komende tijd nodig om de uitdagingen op de woningmarkt, de energie- en klimaattransitie het hoofd te bieden. Meer dan ooit is de technische sector de spil in onze samenleving.

Hot topics

In de eerste acht afleveringen behandelt ‘Aan de Bak!’ acht hot topics waar ondernemers en HR-managers in de techniek dagelijks mee te maken hebben. Zoals: Hoe ga je om met personeelstekorten? Hoe brengen we techniek terug in de klas? Hoe maken we het werk in de sector weer sexy? Zijn prefab-werken en robotisering de oplossing? Hoe bereik je het beste resultaat met arbeidsmigranten? En hoe zorg je dat de juiste mensen niet naar de concurrentie of zelfs buiten de sector verdwijnen?

Meer doen met minder mensen

In elke aflevering gaat Diana Matroos aan de hand van een concrete vraag in gesprek met ervaringsdeskundigen en experts van de technieksector. Ze bespreken best practices, spotten kansen, wijzen op valkuilen aan en brengen zo heel veel praktijkervaring en kennis bij elkaar. Zo bieden ze de luisteraars inspiratie voor hun eigen bedrijfspraktijk en wijzen ze op kansen en mogelijke oplossingen. Niet alleen voor de langere termijn – zoals door scholing en werving – maar ook in het hier en nu, zodat je meer kunt doen met minder mensen.

De podcastserie ‘Aan De Bak!’ is een initiatief van Techniek Nederland, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche, en de redactie van online platform De Makers van Morgen.

De eerste afleveringen van ‘Aan de Bak!’ staan vanaf 15 november live op de podcastkanalen Soundcloud, Spotify en Apple Podcast en op www.demakersvanmorgen.com.