Half juni publiceerde CROW de ‘Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA) voor wegbeheerders’. Dit in navolging van de stappen die in de EU genomen worden om autonome rijdende voertuigen veilig in het verkeer te introduceren. De handreiking gaat in op de gevolgen voor wegbeheerders. Er zijn natuurlijk ook gevolgen voor leveranciers. Leden van Techniek Nederland zetten zich in om de wegbeheerder te faciliteren.
De EU stelt ISA verplicht voor nieuwe voertuigmodellen die op of na 6 juli 2022 op de markt komen en vanaf 7 juli 2024 voor alle nieuwe voertuigen. Binnen de Europese regelgeving is de definitie van ISA als volgt omschreven: Intelligente snelheidsondersteuning (ISA): Een systeem om de bestuurder te helpen de juiste snelheid voor de wegomgeving aan te houden door hem specifieke en gepaste feedback te geven.
Bron: EU 2019/2144, art 3, lid 3
ISA is een verzamelnaam voor verschillende systemen:
- Haptische feedback, waarbij het gaspedaal weerstand creëert voor de voet van de bestuurder of zelfs de voet een beetje wegduwt.
- Snelheidsregelingsfunctie, waarbij het voertuig het motorvermogen reduceert bij het passeren van een bord met een lagere maximumsnelheid.
- Trapsgewijze optische en haptische waarschuwing, waarbij de bestuurder eerst een optische waarschuwing krijgt en vervolgens na een korte onderbreking een haptische waarschuwing door een trillend gaspedaal.
- Trapsgewijze optische en akoestische waarschuwing, waarbij de bestuurder eerst een optische waarschuwing krijgt en vervolgens na een korte onderbreking een akoestische waarschuwing.
Meer over de Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA) voor wegbeheerders leest u in de CROW publicatie.
Wat betekent dit voor leveranciers?
De vragen van Wegbeheerders zullen wijzigen. Waarschijnlijk zal de weginrichting de komende jaren veranderen. Op den duur zal een versobering plaatsvinden, maar voorlopig zijn er aanpassingen nodig.
Leidend is dat het wegbeeld moet passen bij het snelheidsregime. Wat nieuw is, is dat de wegsituatie in werkelijkheid en dus actueel voor 100% gelijk moet zijn aan de digitale werkelijkheid. Een groot deel zit in de aanpassing van verkeersborden en verkeersborden data. De verkeersborden industrie is al geruime tijd bezig met het verzamelen en beschikbaar stellen van betrouwbare data. Echter is er meer. Denk aan tijdelijke verkeersvoorzieningen, afzettingen, wegomleidingen etc. Deze tijdelijke voorzieningen zijn veel dynamischer. Dat geldt ook voor wegkantsystemen en andere dynamische verkeersregelsystemen. Het in stand houden van een digitale werkelijkheid die 100% gelijk is aan de fysieke werkelijkheid kan alleen met goede betrouwbare digitale systemen.
Implementatie en transitie
De komende tijd zullen wegbeheerders aan de slag gaan met de implementatie van de ISA eisen. We staan nu voor de eerste echte aanpassingen. Er zullen nog meer aanpassingen volgen om de transitie naar autonome voertuigen door te maken. De veranderingen zullen ook voor leveranciers veranderingen met zich meebrengen.
Binnen de Werkgroep Verkeerstechniek en Mobiliteit gaan we gezamenlijk met wegbeheerders volop aan de slag om deze transitie mogelijk te maken.