Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.300 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Stadslogistiek zonder CO2-uitstoot begint bij de servicemonteur

Bedrijfsauto 1600X900
primary

Dagelijks zijn servicemonteurs onderweg om laadpalen en zonnepanelen te installeren. In veel gevallen rijden die monteurs zelf in een dieselbus. Servicelogistiek is verantwoordelijk voor 25 tot 35% van de bestelautokilometers en voor 10 tot 15% van de totale CO2-uitstoot van het goederenvervoer over de weg in Nederland. Wat is er nodig om die CO2-uitstoot tot nul te reduceren? Een samenwerkingsverband van hogescholen, bedrijven, brancheorganisaties en de gemeente Amsterdam heeft dat onderzocht. De resultaten staan in het rapport ‘Gas op Elektrisch’. Het rapport wordt op woensdag 17 maart gepresenteerd.

Lift, cv-ketel en koffieapparaat

Servicebedrijven zorgen dat de lift, de cv-ketel en het koffieapparaat werken. Ze leveren internet en energie, ze beheren woningen en onderhouden groen. Om de mensen en materialen iedere dag op de juiste plek te krijgen is veel vervoer nodig. Dat noemen we servicelogistiek. Het Centre of Expertise Urban Technology van de Hogeschool van Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar de praktische mogelijkheden om de servicelogistiek uitstootvrij te maken.

Van klus naar klus en dan naar huis

Vrijwel iedere servicemonteur heeft een eigen bestelauto. Hij of zij rijdt daarmee van klus naar klus en ’s avonds naar huis. Als we de doelstellingen van het klimaatakkoord willen realiseren, moet de dieselbus verdwijnen. Dat is ook nodig om klanten in autoluwe gebieden efficiënt te kunnen blijven bedienen. In de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek, ondertekend door onder meer Techniek Nederland, een aantal andere branches en negentien gemeenten, staan de ambities voor zero-emissiezones voor 2025-2030. Het ‘Gas op Elektrisch’-onderzoek geeft adviezen en voorbeelden voor servicebedrijven én voor aanbieders van zero-emissievervoersoplossingen.

Aandeel zero-emissievervoer blijft laag

De actieradius van elektrische bestelauto’s neemt toe, er verschijnen steeds meer vrachtfietsen in het straatbeeld, de samenwerkingsmogelijkheden op logistieke hubs groeien en er komen slimme laadoplossingen. Toch blijft bij servicebedrijven het aandeel zero-emissievervoer laag. Volgens de onderzoekers is het niet de juiste aanpak om iedere dieselbestelauto één op één te vervangen door een elektrisch voertuig. De weg naar een servicelogistiek zonder CO2-uitstoot omvat strategische, tactische en operationele keuzes op vier onderdelen van de bedrijfsvoering.

  1. Klanten en activiteiten
    Servicebedrijven en grote opdrachtgevers (zoals onderwijsinstellingen, overheden en kantoren) zouden ernaar moeten streven alle leveringen voor technisch onderhoud te bundelen in één rit. Een stap verder kan ook: bundel de serviceritten met de levering van pakketten, schoonmaak- en kantoorartikelen. ‘Duurzaam vervoer’ zou een gunningscriterium moeten zijn.
  2. Personeel en gedrag
    Technisch geschoold personeel is schaars. Slimme servicelogistiek kan ervoor zorgen dat technische medewerkers efficiënter worden ingezet. Omdat het moeilijk is om technische vakmensen te werven en te behouden, is het belangrijk dat de servicemonteurs zelf enthousiast zijn over de inzet van zero-emissie-vervoer.
  3. Logistiek en planning
    Er zijn diverse manieren om de inzet van CO2-vrij vervoer makkelijker te maken. Dat kan bijvoorbeeld door de levering van materialen uit te besteden, door ritten dynamischer te plannen en door met kunstmatige intelligentie het onderhoudswerk voorspelbaarder te maken. Een beperkte voorraad materialen en een betere ordening maken kleinere bestelautomodellen én de inzet van vrachtfietsen mogelijk. Ook het combineren van logistieke ruimte en deelvoertuigen zijn een optie: de monteur stapt aan de rand van de stad over op een vrachtfiets en bespaart zo reistijd en parkeerkosten.
  4. Wagenpark en laadinfrastructuur
    In de toekomst zullen veel monteurs niet meer in één vast voertuig rijden. Afhankelijk van de werklocaties, parkeer-, en laadmogelijkheden kiezen ze per dag, week of maand een geschikt en beschikbaar voertuig.

Het Centre of Expertise Urban Technology heeft het ‘Gas op Elektrisch’-project uitgevoerd met onder meer HAN Automotive Research, Techniek Nederland, Unica, ENGIE, Heijmans en de gemeente Amsterdam. Aan het onderzoek nam ook een uiteenlopende groep van aanbieders deel, waaronder groothandel Technische Unie, logistiek dienstverlener Deudekom, laadpaalleverancier Laadpunt Nederland en leveranciers van transportmiddelen Urban Arrow, Easy Go Electric, DOCKR en Arval. De onderzoeksresultaten worden op 17 maart 2021 om 15:30 uur gepresenteerd vanuit een live-stream studio.