Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Doekle Terpstra bij EenVandaag: ‘De hybride docent wordt de norm.’

Doekle-video-update-20200409
primary

Doekle Terpstra schrikt niet terug voor stevige uitspraken. Bij EenVandaag deed de voorzitter van Techniek Nederland op woensdag 17 juni een gedurfde voorspelling: ‘Over vijf jaar is de hybride docent de norm in het technisch beroepsonderwijs.’ De ‘hybride docent’ is een vakman of vakvrouw uit de technieksector die naast een baan bij een (installatie)bedrijf lesgeeft op een vmbo of mbo.

Al 400 technische vakmensen zijn opgeleid

De techniekbranche kampt met een tekort aan technici, het technisch beroepsonderwijs met een tekort aan techniekdocenten. Voor dat laatste probleem is de ‘hybride docent’ bedacht. Drie jaar na de introductie is het idee al een groot succes, want inmiddels zijn al zo’n vierhonderd technische vakmensen ‘bijgeschoold’ tot vakdocent. Voor de camera’s van EenVandaag vertelden hybride docent Armand Gummels, algemeen directeur Adriaan Pietersma van Feenstra en Doekle Terpstra erover. Ook NPO Radio1 besteedde aandacht aan het onderwerp. 

Onderwijs en bedrijfsleven komen dichter bij elkaar

Alle betrokkenen zijn positief over het idee dat vakmensen hun kennis en ervaring overbrengen aan studenten. De hybride docent zorgt ervoor dat studenten les krijgen volgens de laatste inzichten. Bedrijven zien vervolgens schoolverlaters instromen die méér dan vroeger over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Zo krijgt de samenwerking tussen het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven een enorme impuls. Ook de studenten zelf zijn enthousiast over de hybride docent.

Techniekbranche loopt voorop

Doekle Terpstra was zelf nauw betrokken bij de invoering van de hybride docent. ‘Wij zijn de eerste branche die met hybride docenten is gaan werken. Daar mogen we trots op zijn. Zo’n praktische aanpak past bij onze branche. Niet alleen slimme oplossingen bedenken, maar daarna ook de handen uit de mouwen steken.’

Veel voldoening, veel energie

Armand Gummels werkt als cv-monteur bij Feenstra en is daarnaast docent op het ROC Amsterdam. Hij zou niet anders meer willen. ‘Ik kan mijn kennis overdragen en ik zie de leerlingen groeien. Dat geeft veel voldoening. Van de interactie met de studenten krijg ik veel energie.’

Goede lichting bekwame vakmensen

Adriaan Pietersma is algemeen directeur van Feenstra. Hij vindt dat zijn bedrijf een rol heeft bij het opleiden van technisch talent. ‘Door monteurs als Armand in te zetten op het ROC, dragen wij bij aan een goede lichting bekwame vakmensen. Hoe beter jonge technici zijn opgeleid, hoe makkelijker het voor mij is om ze straks aan het werk te zetten.’