Garantiewinkel ACM
Home Nieuws Campagne ACM: 'Garantie maar 2 jaar? Vaak niet waar!'

De ACM start een publiekscampagne om consumenten beter bewust te maken van hun rechten rondom garantie en reparatie. Vandaag opent een pop-up garantiewinkel op Utrecht Centraal, waar bezoekers kunnen leren hoe het zit met de garantie op hun koelkast, tv of stofzuiger.

Onderzoek en waarschuwing

In de eerste helft van 2025 kreeg de ACM al 3.500 meldingen over het niet juist toepassen van de garantieregels bij producten en apparaten. Een groei ten opzichte van 2024, want toen waren het in een heel jaar 3.900. De meest gehoorde klacht gaat over het verlopen van de garantietermijn na 2 jaar. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat bijna 40% van de consumenten denkt dat ze slechts 2 jaar garantie hebben, terwijl dit in Nederland de redelijkerwijs te verwachten gebruiksduur van een product is. Deze garantie in Nederland gaat overigens niet alleen over elektronica, maar ook over andere consumentenproducten zoals kleding.

De ACM treedt op vanwege het toenemende aantal meldingen. In juli verstuurde het een sectorbrief om bedrijven in de elektrotechnische detailhandel en reparatiebranche te waarschuwen de regels rondom garantie en reparatie correct toe te passen. Met deze publiekscampagne wijst de ACM nu ook de consumenten op hun rechten rondom garantie. Naast de pop-up winkel, zet de ACM ook in op online advertenties op social media en Marktplaats en advertenties in winkelcentra.

Wil je meer weten over deze campagne? Kijk dan op https://www.consuwijzer.nl/garantie.

Zo pas je de regels correct toe

Techniek Nederland werkt constructief samen met de ACM in het belang van de hele sector. Daarom roepen we leden op hun werkwijze rondom garantie en reparatie te controleren en daar waar nodig te herzien. Dit doe je zo:

  1. Lees de sectorbrief van de ACM zorgvuldig door. Deze vind je hier.
  2. In de brief staan ‘do’s & don’ts garantie en reparatie’ en ‘praktijkvoorbeelden’. Neem ook deze zorgvuldig door en beoordeel of jouw werkwijze hieraan voldoet.
  3. Maak waar nodig aanpassingen in je klantcommunicatie, serviceproces en voorwaarden.

Techniek Nederland staat voor je klaar om je te ondersteunen de regels rondom garantie en reparatie juist na te leven. De sectorbrief van de ACM is een extra aanleiding om kennisoverdracht over het consumentenrecht onder de aandacht te brengen. Dit doen we onder meer met kennissessies en handige tools die je kunt gebruiken bij de toepassing van het consumentenrecht.

Download handige tools in het Pakket Consumentenkoop & Garantie.

En meld je aan voor de regiobijeenkomsten over het consumentenrecht.

Bekijk deze pagina voor meer over het Consumentenkooprecht.

Neem contact op
Neem contact op