Op 2 juli 2025 heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) haar sectorbrief aan bedrijven in de consumentenelektronica gepubliceerd. In deze brief doet de ACM een laatste oproep tot juiste toepassing van de regels rondom garantie en reparatie. Dus: controleer of je werkwijze rond garantie in overeenstemming is met de wet en pas deze waar nodig aan. Zo niet, dan volgt mogelijk binnen drie maanden handhavend optreden met boetes tot gevolg.
Waarom deze waarschuwing?
De ACM ziet dat ondernemingen zich inzetten voor reparatie binnen de garantie. Helaas zien zij ook meldingen bij ACM/Consuwijzer die erop wijzen dat ondernemingen de regels over garantie en reparatie niet naleven. Deze meldingen gaan over (reparatie)kosten binnen de wettelijke garantie, het afschuiven van de verantwoordelijkheid naar de fabrikant en het beperken van de termijn voor wettelijke garantie. De ACM roept ondernemingen op hun huidige werkwijze met betrekking tot garantie en reparatie kritisch te bekijken en waar nodig aan te passen.

Download
Klik hier om de ACM Sectorbrief Garantie en Reparatie te downloaden.
Dit moet je doen
Techniek Nederland heeft in de aanloop naar deze sectorbrief met succes het gesprek gezocht met de ACM. Een constructieve samenwerking met de ACM is van belang voor de hele sector. Daarom vragen we je om naar aanleiding van deze brief onderstaande acties uit te voeren:
- Lees de sectorbrief van de ACM zorgvuldig door.
- In de brief staan ‘do’s & don’ts garantie en reparatie’ en ‘praktijkvoorbeelden’. Neem ook deze zorgvuldig door en beoordeel of jouw werkwijze hieraan voldoet.
- Maak waar nodig aanpassingen in je klantcommunicatie, serviceproces en voorwaarden.

Bekijk de circulaire
Download hier Circulaire 08 2025 D ACM roept op tot correcte toepassing van garantieregels.
Ondersteuning Techniek Nederland
Techniek Nederland staat voor je klaar om je te ondersteunen de regels rondom garantie en reparatie juist na te leven. De sectorbrief van de ACM is een extra aanleiding om kennisoverdracht over het consumentenrecht onder de aandacht te brengen. Dit doen we onder meer met kennissessies en handige tools die je kunt gebruiken bij de toepassing van het consumentenrecht.
Download handige tools in het Pakket Consumentenkoop & Garantie.
En meld je aan voor de regiobijeenkomsten over het consumentenrecht.
Heb je vragen over de sectorbrief of behoefte aan advies? Neem dan contact op met Techniek Nederland Advies via 088 543 27 77 of advies@technieknederland.nl.