Klantbeoordelingssysteem Istock

Klantenbeoordelingssysteem als lidmaatschapseis

Voor bedrijven die actief zijn op de consumentenmarkt stelt Techniek Nederland het aanbieden van een klantbeoordelingssysteem als lidmaatschapseis. Zo’n systeem zorgt voor professionele en betrouwbare beoordelingen, helpt leden om hun dienstverlening te verbeteren en biedt consumenten een transparant beeld van de kwaliteit van het bedrijf.

Voordelen van een klantenbeoordelingssysteem

Mogelijk maken dat je klanten een beoordeling kunnen geven op jouw diensten doe je niet alleen omdat het een lidmaatschapseis is. Enkele voordelen:

  • Verbetering van de dienstverlening: Klanten benoemen precies wat ze waarderen en wat minder goed is gegaan. Dit biedt  bedrijven de kans  om direct verbeteringen door te voeren.
  • Vertrouwen en professionaliteit: Door actief gebruik van een beoordelingssysteem wint een bedrijf veel vertrouwen als vakkundig en professioneel.
  • Controle over klachten: Klachten en negatieve reacties worden gebundeld en gecontroleerd, waardoor bedrijven in gesprek kunnen gaan met klanten om klachten op te lossen.
  • Positieve invloed op imago: Een goed beoordelingssysteem helpt bij een gunstige profilering in de markt en kan zelfs negatieve beoordelingen in het voordeel van het bedrijf laten werken.

Ook bedrijven op de zakelijke markt mogen gebruik maken van de dienst, maar voor hen is het geen lidmaatschapseis. Deze lidmaatschapseis staat omschreven op de Verklaring Kwaliteit Bedrijfsvoering Criterium 2 onder 5.8.

 

Leden maken gratis gebruik van klantenvertellen

Techniek Nederland is een partnerschap aangegaan met het bekende klantenbeoordelingssysteem klantenvertellen. Leden kunnen gratis gebruik maken van deze dienst. klantenvertellen is eenvoudig in te richten op jouw eigen website.

Lees meer

Richtlijnen voor een klantenbeoordelingssysteem

Hoewel Techniek Nederland het gebruik van klantenvertellen adviseert zijn lidbedrijven vrij om een ander klantbeoordelingssysteem te gebruiken. Bij het aangaan van het lidmaatschap wordt beoordeeld of het systeem dat je wil gebruiken voldoet. 

 We adviseren wel rekening te houden met de volgende richtlijnen:

Antwoorden op veelgestelde vragen

Ik heb al een beoordelingssysteem, aan wie geef ik dat door?

Als je een alternatief systeem gebruikt, kan in overleg worden besloten of het alternatief voldoet. Laat het ons weten via ledenservice@technieknederland.nl. Wij zullen doorgeven of het systeem volstaat.

Ik doe niks met online kanalen, wat nu?

Ook wanneer een lidbedrijf online niet actief is kan het uitvragen van klantbeoordelingen zinvol zijn. Zo kan er op deze manier achterhaald worden wat de ervaring van de klanten is geweest om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Verder heb je de mogelijkheid de behaalde score van Klantenvertellen offline te tonen. Bijvoorbeeld op offertes, advertenties, visitekaartjes etc.

Een negatieve reactie, wat nu?

Dat is een veelgehoorde klacht. Maar er is iets aan te doen. Bij actieve communicatie zijn positieve consumenten veel sneller bereid een (positieve) beoordeling te geven dan men denkt. Een voordeel van een beoordelingssysteem is dat klachten en negatieve reacties gebundeld worden en gecontroleerd kunnen worden. Zonder beoordelingssysteem kan een klacht op internet (via Radar, Consumentenbond etc.) komen en dan is het heel moeilijk om die klacht daar weer vanaf te krijgen. Met een beoordelingsplatform kun je in gesprek gaan met de klant om een klacht op te lossen. Andere sitebezoekers lezen jouw reactie dan ook. In overleg met een klant kun je vragen om een nieuwe beoordeling zodra de klacht verholpen is.

Hoe ga ik aan de slag met KlantenVertellen?

Op deze pagina lees je hoe je KlantenVertellen in gebruik neemt.