Hoewel Techniek Nederland het gebruik van klantenvertellen adviseert zijn lidbedrijven vrij om een ander klantbeoordelingssysteem te gebruiken. Bij het aangaan van het lidmaatschap wordt beoordeeld of het systeem dat je wil gebruiken voldoet. 
 We adviseren wel rekening te houden met de volgende richtlijnen:
- Hanteer een systeem dat  eenvoudig in gebruik is voor zowel bedrijven als klanten, met duidelijke instructies en een gebruiksvriendelijke interface.
 
- Zorg dat het systeem voldoet aan de AVG-wetgeving, wat betekent dat er een verwerkersovereenkomst moet zijn tussen het bedrijf en de beoordelingsdienst om de privacy van klantgegevens te waarborgen.
 
- Het systeem moet ook bescherming bieden tegen onterechte beoordelingen door middel van controle op IP-adressen en e-mailadressen.
 
- Bovendien moet het transparant zijn, waarbij alleen feitelijke en recente ervaringen worden geaccepteerd en bedrijfsgevoelige informatie wordt vermeden.
 
- Tot slot moet het systeem bedrijven de mogelijkheid bieden om in gesprek te gaan met klanten om klachten op te lossen en negatieve beoordelingen te herzien.
 
     
    
        
                        
                            Antwoorden op veelgestelde vragen
                        
        
        
                                
                                
                                    
                                        Ik doe niks met online kanalen, wat nu?
                                    
                                    
                                        Ook wanneer een lidbedrijf online niet actief is kan het uitvragen van klantbeoordelingen zinvol zijn. Zo kan er op deze manier achterhaald worden wat de ervaring van de klanten is geweest om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Verder heb je de mogelijkheid de behaalde score van Klantenvertellen offline te tonen. Bijvoorbeeld op offertes, advertenties, visitekaartjes etc.
                                     
                                 
                                
                                    
                                        Een negatieve reactie, wat nu?
                                    
                                    
                                        Dat is een veelgehoorde klacht. Maar er is iets aan te doen. Bij actieve communicatie zijn positieve consumenten veel sneller bereid een (positieve) beoordeling te geven dan men denkt. Een voordeel van een beoordelingssysteem is dat klachten en negatieve reacties gebundeld worden en gecontroleerd kunnen worden. Zonder beoordelingssysteem kan een klacht op internet (via Radar, Consumentenbond etc.) komen en dan is het heel moeilijk om die klacht daar weer vanaf te krijgen. Met een beoordelingsplatform kun je in gesprek gaan met de klant om een klacht op te lossen. Andere sitebezoekers lezen jouw reactie dan ook. In overleg met een klant kun je vragen om een nieuwe beoordeling zodra de klacht verholpen is.