Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.000 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

primary

Corona: veelgestelde vragen en antwoorden voor technisch retailers

iStock-1214133796-1600

De wereldwijde opmars van het coronavirus (officieel COVID-19) roept veel vragen op bij technisch retailers, zoals over de bescherming van uw werknemers, wat te doen na een besmetting of wat de gevolgen zijn wanneer de levering van materialen stilvalt. Op deze plek informeert Techniek Nederland u over de consequenties van het coronavirus. Wij geven een antwoord op vragen die op dit moment het meest worden gesteld.

Veelgestelde vragen over de coronacrisis worden diverse keren per dag aangevuld en geactualiseerd. Het is dus zeker de moeite waard om de ‘FAQ’s’ regelmatig te raadplegen.

Wel / niet open

  • Afhalen na bestelling in de winkel?

    Helaas is het niet toegestaan dat klanten pakketten en/of bestellingen afhalen in winkels zolang de winkel geen post-afhaalpunt is. Als Techniek Nederland zetten we fors in op intensieve lobby om gestructureerd afhalen op een veilige manier toch toe te staan. Hierover hebben we op het hoogste niveau contact met de verantwoordelijke ministeries.

    Voor nu bent u als ondernemer in overtreding als u uw klant toch in de gelegenheid stelt om zijn pakket bij u in de winkel op te halen. De sanctie is (mogelijk eerst een waarschuwing) een boete van € 4.000,-. Daarnaast heeft de burgemeester bestuursrechtelijke sancties waaronder het dichttimmeren van uw winkel of een dwangsom.

  • Welke winkels mogen nu open blijven?

    De detailhandel is gesloten. Een aantal winkels is daarvan uitgezonderd:

    • Locaties voor zakelijke en financiële dienstverlening.
    • Levensmiddelenwinkels (winkels die eten of drinken verkopen).
    • Warenmarkten voor levensmiddelen.
    • Apotheken en drogisterijen.
    • Dierenspeciaalzaken.
    • Audiciens en opticiens.
    • Tankstations.
    • Winkels voor zorg- en welzijnshulpmiddelen.
    • Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen (fietsenzaken, autogarages, schoenmakers, sleutelmakers). Verkoop is niet toegestaan.
    • Wasserijen en stomerijen.
    • Winkels buiten voor kerstbomen en bloemenverkoop.
    • Groothandels (business to business).
    • Servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten.

  • Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen

    Locaties als fietsenzaken, autogarages, schoenmakers, sleutelmakers, locaties voor reparaties aan consumentenelektronica en telefoons en alle andere locaties die reparatie en onderhoud verlenen van consumentenartikelen kunnen open blijven.
    Het aannemen en repareren van een reparatie in een winkel is toegestaan. Verkoop van artikelen die niet in relatie staan tot de reparatie is niet toegestaan.

    Voorbeeld: verkoop van een losse stofzak of los telefoonhoesje is niet toegestaan.

  • Wat zijn de SBI-codes of je wel/niet open mag?

    Voor het bepalen of de winkel open mag, wordt er niet gewerkt met SBI-codes.

  • Mag ik een afhaalloket beginnen in mijn winkel?

    Het korte antwoord is nee. De overheid heeft bij de winkels die gesloten moeten zijn, alleen een uitzondering gemaakt voor doe het zelfwinkels. Die mogen ook alleen open zijn voor het afhalen van bestellingen. We zijn aan het lobbyen om dit ook mogelijk te maken voor alle overige winkels, maar voor nu mag het dus niet. Bezorgen mag wel.

  • Mag ik bij de klant thuis adviseren?

    Winkels zijn gesloten. Indien noodzakelijk is het mogelijk om thuis advies te krijgen onder voorwaarden van bezoek thuis (afstand houden en maximaal 2 personen per bezoek per dag).

    Houd er rekening mee dat als u bij de klant thuis de koop sluit, de wetgeving voor Buiten de Verkoopruimte Gesloten Overeenkomsten van toepassing is (o.a. 14 dagen herroepingsrecht en zichttermijn, à la webwinkelkoop).

  • Wat mag buiten verkocht worden?

    Buitenverkoop is alleen toegestaan voor vergunningplichtige (week)markten en voor kerstbomen- en bloemenverkoop. Op een (week)markt mogen alleen kramen voor levensmiddelen (eten en drinken) staan. Een oliebollenkraam verkoopt eten en mag bijvoorbeeld ook open blijven.

  • Ik heb een showroom, mogen daar wel nog klanten komen?

    Nee, ook de showrooms moeten dicht.

  • Ik heb een servicepunt voor pakketjes (post), mag ik open?

    Nee, de winkel mag niet open, alleen het servicepunt voor afhaal van postpakketten.

  • Ik heb een ontwerpstudio, mag ik open zijn?

    Bent u gericht op verkoop? Dan niet. Anders wel. U mag wel bij klanten thuis advies geven.

  • Mag ik klanten in mijn winkel ontvangen voor private shopping?

    Het antwoord is nee. Dat mag helaas niet. Een winkel is voor de wet een ‘voor publiek toegankelijke ruimte’, ook als deze slechts voor een select gezelschap of slechts één persoon geopend is. Dat is vanaf 15 december verboden, in ieder geval tot en met 19 januari. Dat geldt ook voor een showroom. Een showroom wordt ook gezien als winkel en moet dus gesloten blijven tot en met 19 januari.

  • Mag ik klanten advies geven aan huis?

    Het antwoord is ja. U mag uw klanten aan huis wel advies geven. Natuurlijk geldt hier de regel die we al langer kennen; houd onderling anderhalve meter afstand en draag eventueel een mondkapje. Het dragen van een mondkapje is in huis echter niet verplicht.

  • Mag ik bestelde artikelen nog bij klanten leveren en monteren?

    Ja, dat mag. Klanten mogen bestelde artikelen dus niet zelf ophalen in uw winkel, maar u mag de artikelen wel bezorgen en monteren. Houd ook hier natuurlijk 1,5 meter afstand.

  • Mogen artikelen retour worden gebracht in de winkel?

    Deze vraag staat nog uit, maar voor nu houden we aan dat dat niet mag.

Medewerkers

  • Moet het loon worden doorbetaald gedurende de winkelsluiting?

    • Ja, er geldt een loondoorbetalingsverplichting. Welke uren worden doorbetaald, is afhankelijk van het type contact.
    • Is er een contract met een vast aantal uren? Dan dienen die uren uitbetaald te worden.
    • Wanneer jullie medewerkers werkzaam zijn op basis van een bandbreedte contract dan geldt dat de basisuren dienen te worden uitbetaald.
    • Bij een min-max contract moet ten minste het minimaal aantal afgesproken uren worden betaald.
    • Is er sprake van een oproepovereenkomst? Dan hangt het er vanaf of er variabel wordt gewerkt, of dat er door de maanden heen een vast patroon is ontstaan.

  • Er staat een vakantie gepland, kan ik een medewerker verplichten om deze dagen op te nemen?

    Indien een vakantie is geboekt en de vakantiedagen zijn toegekend, dan worden die dagen opgenomen en afgeboekt, tenzij dit i.v.m. zwaarwegende redenen niet van de medewerker gevraagd kan worden. In dat geval moet de medewerker in overleg treden met zijn leidinggevende. Een zwaarwegende reden kan bijvoorbeeld een afgelaste huwelijksreis zijn.

  • Kan ik mijn medewerkers verplichten om vakantiedagen op te nemen gedurende de periode dat de winkels gesloten zijn?

    U kunt medewerkers niet verplichten om vakantiedagen op te nemen. De wettelijke vakantiedagen, opgebouwd in 2020, blijven geldig tot 1 juli 2021.

  • Mag ik mijn medewerkers ander werk laten doen?

    Werkgevers mogen waar nodig medewerkers in blijven zetten ondanks een winkelsluiting. Deze medewerkers kunnen ook worden ingezet voor ander werk (bijvoorbeeld webcare of logistieke klussen). Ook kan aan medewerkers worden gevraagd op een andere locatie te werken. Dat geldt ook voor het verrichten van andere voorkomende werkzaamheden. Werkgevers kunnen aan medewerkers bijvoorbeeld vragen de winkel op te ruimen etc. Bij al deze zaken geldt dat het gaat om werkzaamheden en locaties die in redelijkheid van de medewerker mogen worden gevraagd. Uiteraard moet de 1,5 meter afstand wel worden gewaarborgd.

  • Hoeveel medewerkers mogen in het magazijn/filiaal werken?

    Hier zijn geen vaste aantallen voor gegeven. Belangrijk is en blijft dat er 1,5 meter afstand tussen medewerkers kan worden gehouden bij het verrichten van hun werkzaamheden. Verder geldt dat alleen gedaan moet worden wat nodig is. De oproep van Mark Rutte blijft om zo veel mogelijk thuis te werken.

  • Mag ik het werkrooster aanpassen?

    Ten aanzien van het opstellen van werkroosters zal er in deze uitzonderlijke tijd soepeler worden omgaan met werkroosters, zodat de flexibiliteit aan zowel de kant van de werkgever en medewerker kan worden gehandhaafd. Voor het aanpassen van werktijden geldt de instemmingsplicht van de OR dan wel overleg met de personeelsvertegenwoordiging.

  • Mijn medewerker heeft geen oppas voor de kinderen kunnen regelen, en nu?

    Er is momenteel een groot gebrek aan kinderopvang. Bovendien is het lastig om een alternatief te regelen. Een medewerker krijgt de gelegenheid om dit op te lossen en krijgt hier maximaal 2 dagen calamiteitenverlof voor. Ten aanzien van zorgverlof wordt de WAZO (Wet Arbeid en Zorg) gevolgd, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt met de Ondernemingsraad.

  • Mijn medewerker geeft aan te behoren tot de risicogroep, waar vind ik of dit zo is?

    Indien een medewerker aangeeft te behoren tot een ‘risicogroep’, dan zal aan de hand van de richtlijnen van het RIVM worden beoordeeld of dit zo is. Het RIVM heeft gedefinieerd wie tot de risicogroepen behoort. Zie hiervoor de website van het RIVM.

  • Dien ik het loon door te betalen van een medewerker als hij thuis blijft, omdat een gezinslid van hem koorts heeft?

    Als medewerkers thuis moeten blijven als hun gezinsleden koorts hebben, wordt aangezien dit een overheidsmaatregel is, het loon doorbetaald.

    Het allerbelangrijkste blijft, ga in gesprek met uw medewerker!

bullets

Disclaimer

Omdat de ontwikkelingen rond de verspreiding van het coronavirus COVID-19 elkaar snel opvolgen, kunnen bepaalde gegevens toch verouderd of niet (meer) correct zijn. Techniek Nederland aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die het gevolg zou kunnen zijn van het gebruik van de gegevens op deze website. Voor actuele informatie over het virus raden we aan de website van het RIVM te raadplegen.