Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

primary

Corona: veelgestelde vragen en antwoorden voor technisch retailers

iStock-1214133796-1600

De wereldwijde opmars van het coronavirus (officieel COVID-19) roept veel vragen op bij technisch retailers, zoals over de bescherming van uw werknemers, wat te doen na een besmetting of wat de gevolgen zijn wanneer de levering van materialen stilvalt. Op deze plek informeert Techniek Nederland u over de consequenties van het coronavirus. Wij geven een antwoord op vragen die op dit moment het meest worden gesteld.

Veelgestelde vragen over de coronacrisis worden diverse keren per dag aangevuld en geactualiseerd. Het is dus zeker de moeite waard om de ‘FAQ’s’ regelmatig te raadplegen.

Wel / niet open

  • Afhalen na bestelling in de winkel?

    Niet essentiële detailhandel en dienstverlening is voor publiek gesloten. Het afhalen en retourneren van vooraf bestelde of gereserveerde artikelen is onder voorwaarden mogelijk.
    Er dient vooraf een afspraak gemaakt te worden voor het afhalen en/of retourneren. Dit kan telefonisch of via internet.

    De winkelier is verplicht om het afhalen/retourneren te organiseren:

    • Aan de deur (buiten).
    • Zonder dat er een oploop van publiek ontstaat.
    • Met een sober ingerichte afhaallocatie (dat wil zeggen geen uitstallingen, terrastheaters, entertainment, etc.).

    Klanten zijn verplicht in de openbare ruimte 1,5 meter afstand van anderen te houden en geen groepen te vormen. Uitgangspunt is geen fysiek contact tussen klant en winkelpersoneel, en tussen klanten onderling. Klanten worden ten slotte verzocht zoveel mogelijk individueel naar de afspraak te komen (conform het contactadvies detailhandel).

  • Welke winkels mogen nu open blijven?

    De elektrotechnische detailhandel is als niet-essentiële detailhandel gekwalificeerd. Dit betekent dat deze winkels gesloten blijven tot 14 januari.

    Locaties voor reparaties aan consumentenelektronica en telefoons en alle andere locaties die reparatie en onderhoud verlenen van consumentenartikelen kunnen tussen 5:00 uur en 17:00 uur open blijven mits een separate 'service' ingang kan worden gecreëerd of door duidelijk op de deur te vermelden dat de winkel uitsluitend voor reparatie geopend is. Bijvoorbeeld door middel van een bord op de voordeur. Verkoop van artikelen die niet in relatie staan tot de reparatie is niet toegestaan.

    Voorbeeld: verkoop van een losse stofzak of los telefoonhoesje is niet toegestaan.

    Welke criteria zijn van toepassing bij de bepaling essentieel of niet-essentieel?

    Zoals bleek bij de sluiting van de niet-essentiële detailhandel in december 2020 zullen er winkels zijn die deels als essentieel en deels als niet-essentieel aangemerkt kunnen worden. In dergelijke gevallen mogen winkels open zijn indien hoofdzakelijk sprake is van essentiële detailhandel. Net als in de winter van 2020/21 wordt het begrip 'hoofdzakelijk' nader ingevuld met een omzetnorm. Bepalend voor de vraag of een locatie hoofdzakelijk essentieel is, is of de omzet minstens voor 70 procent voortkomt uit essentiële detailhandel. Bij het vaststellen van de omzet is de feitelijke situatie over een langere tijd bepalend en wordt uitgegaan van de omzetsituatie zoals deze was voor het moment van inwerkingtreding van de onderhavige regeling. Hiermee wordt dan ook aangesloten bij de omzetnorm zoals die gold in de lockdown in de winter van 2020/21.

  • Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen

    Locaties als fietsenzaken, autogarages, schoenmakers, sleutelmakers, locaties voor reparaties aan consumentenelektronica en telefoons en alle andere locaties die reparatie en onderhoud verlenen van consumentenartikelen kunnen open blijven.
    Het aannemen en repareren van een reparatie in een winkel is toegestaan. Verkoop van artikelen die niet in relatie staan tot de reparatie is niet toegestaan.

    Voorbeeld: verkoop van een losse stofzak of los telefoonhoesje is niet toegestaan.

  • Wat zijn de SBI-codes of je wel/niet open mag?

    Voor het bepalen of de winkel open mag, wordt er niet gewerkt met SBI-codes.

  • Mag ik een afhaalloket beginnen in mijn winkel?

    Niet essentiële detailhandel en dienstverlening is voor publiek gesloten. Het afhalen en retourneren van vooraf bestelde of gereserveerde artikelen is onder voorwaarden mogelijk.
    Er dient vooraf een afspraak gemaakt te worden voor het afhalen en/of retourneren. Dit kan telefonisch of via internet.

    De winkelier is verplicht om het afhalen/retourneren te organiseren:

    • Aan de deur (buiten).
    • Zonder dat er een oploop van publiek ontstaat.
    • Met een sober ingerichte afhaallocatie (dat wil zeggen geen uitstallingen, terrastheaters, entertainment, etc.).

    Klanten zijn verplicht in de openbare ruimte 1,5 meter afstand van anderen te houden en geen groepen te vormen. Uitgangspunt is geen fysiek contact tussen klant en winkelpersoneel, en tussen klanten onderling. Klanten worden ten slotte verzocht zoveel mogelijk individueel naar de afspraak te komen (conform het contactadvies detailhandel).

  • Mag ik bij de klant thuis adviseren?

    Winkels zijn gesloten. Indien noodzakelijk is het mogelijk om thuis advies te krijgen onder voorwaarden van bezoek thuis (afstand houden, maximaal 2 personen per bezoek per dag en draag eventueel een mondkapje).

    Houd er rekening mee dat als u bij de klant thuis de koop sluit, de wetgeving voor Buiten de Verkoopruimte Gesloten Overeenkomsten van toepassing is (o.a. 14 dagen herroepingsrecht en zichttermijn, zoals webwinkelkoop).

  • Wat mag buiten verkocht worden?

    Buitenverkoop is alleen toegestaan voor vergunningplichte (week)markten en voor kerstbomenverkoop.

  • Ik heb een showroom, mogen daar wel nog klanten komen?

    Nee, niet-essentiële winkels en showrooms moeten tijdens de lockdown vanaf 19 december gesloten blijven. De producten in dat gedeelte van de winkel mogen wel met 'click en collect' aan de deur worden afgehaald en betaald, nadat deze online of telefonisch zijn besteld.

    Showrooms mogen uitsluitend geopend blijven voor 'business to business' verkoop. Dat betekent dat u dus wel de showroom mag openen voor zakelijke klanten, zoals aannemers.

  • Ik heb een servicepunt voor pakketjes (post), mag ik open?

    De winkel mag uitsluitend geopend zijn voor het pakket servicepunt en het afhalen van postpakketten. Verkoop van producten of winkelbezoek is niet toegestaan.

  • Ik heb een ontwerpstudio, mag ik open zijn?

    Bent u gericht op verkoop? Dan niet. Anders wel. U mag wel bij klanten thuis advies geven.

  • Mag ik klanten in mijn winkel ontvangen voor private shopping?

    Het antwoord is nee. Dat mag helaas niet. Een winkel is voor de wet een 'voor publiek toegankelijke ruimte', ook als deze slechts voor een select gezelschap of slechts één persoon geopend is.

    Techniek Nederland voert een stevige lobby om 'winkelen op afspraak' zo snel mogelijk weer op de agenda van het kabinet te krijgen.

  • Mag ik klanten advies geven aan huis?

    Het antwoord is ja. U mag uw klanten aan huis wel advies geven. Natuurlijk gelden hier de regels die we al langer kennen; houd onderling anderhalve meter afstand en draag eventueel een mondkapje. Het dragen van een mondkapje is in huis echter niet verplicht.

  • Mag ik bestelde artikelen nog bij klanten leveren en monteren?

    Ja, dat mag. Klanten mogen bestelde artikelen zelf ophalen in uw winkel, maar u mag de artikelen ook bezorgen en monteren. Natuurlijk gelden ook hier de regels die we al langer kennen; houd onderling anderhalve meter afstand en draag eventueel een mondkapje. Het dragen van een mondkapje is in huis echter niet verplicht.

  • Mogen artikelen retour worden gebracht in de winkel?

    Niet essentiële detailhandel en dienstverlening is voor publiek gesloten. Het afhalen en retourneren van vooraf bestelde of gereserveerde artikelen is onder voorwaarden mogelijk.
    Er dient vooraf een afspraak gemaakt te worden voor het afhalen en/of retourneren. Dit kan telefonisch of via internet.

    De winkelier is verplicht om het afhalen/retourneren te organiseren:

    • Aan de deur (buiten).
    • Zonder dat er een oploop van publiek ontstaat.
    • Met een sober ingerichte afhaallocatie (dat wil zeggen geen uitstallingen, terrastheaters, entertainment, etc.).

    Klanten zijn verplicht in de openbare ruimte 1,5 meter afstand van anderen te houden en geen groepen te vormen. Uitgangspunt is geen fysiek contact tussen klant en winkelpersoneel en tussen klanten onderling. Klanten worden ten slotte verzocht zoveel mogelijk individueel naar de afspraak te komen (conform het contactadvies detailhandel).

Medewerkers

  • Moet het loon worden doorbetaald gedurende de winkelsluiting?

    • Ja, er geldt een loondoorbetalingsverplichting. Welke uren worden doorbetaald, is afhankelijk van het type contact.
    • Is er een contract met een vast aantal uren? Dan dienen die uren uitbetaald te worden.
    • Wanneer jullie medewerkers werkzaam zijn op basis van een bandbreedte contract dan geldt dat de basisuren dienen te worden uitbetaald.
    • Bij een min-max contract moet ten minste het minimaal aantal afgesproken uren worden betaald.
    • Is er sprake van een oproepovereenkomst? Dan hangt het er vanaf of er variabel wordt gewerkt, of dat er door de maanden heen een vast patroon is ontstaan.

  • Er staat een vakantie gepland, kan ik een medewerker verplichten om deze dagen op te nemen?

    Indien een vakantie is geboekt en de vakantiedagen zijn toegekend, dan worden die dagen opgenomen en afgeboekt, tenzij dit i.v.m. zwaarwegende redenen niet van de medewerker gevraagd kan worden. In dat geval moet de medewerker in overleg treden met zijn leidinggevende. Een zwaarwegende reden kan bijvoorbeeld een afgelaste huwelijksreis zijn.

  • Kan ik mijn medewerkers verplichten om vakantiedagen op te nemen gedurende de periode dat de winkels gesloten zijn?

    U kunt medewerkers niet verplichten om vakantiedagen op te nemen. De wettelijke vakantiedagen, opgebouwd in 2020, blijven geldig tot 1 juli 2021.

  • Mag ik mijn medewerkers ander werk laten doen?

    Werkgevers mogen waar nodig medewerkers in blijven zetten ondanks een winkelsluiting. Deze medewerkers kunnen ook worden ingezet voor ander werk (bijvoorbeeld webcare of logistieke klussen). Ook kan aan medewerkers worden gevraagd op een andere locatie te werken. Dat geldt ook voor het verrichten van andere voorkomende werkzaamheden. Werkgevers kunnen aan medewerkers bijvoorbeeld vragen de winkel op te ruimen etc. Bij al deze zaken geldt dat het gaat om werkzaamheden en locaties die in redelijkheid van de medewerker mogen worden gevraagd. Uiteraard moet de 1,5 meter afstand wel worden gewaarborgd.

  • Hoeveel medewerkers mogen in het magazijn/filiaal werken?

    Hier zijn geen vaste aantallen voor gegeven. Belangrijk is en blijft dat er 1,5 meter afstand tussen medewerkers kan worden gehouden bij het verrichten van hun werkzaamheden. Verder geldt dat alleen gedaan moet worden wat nodig is. De oproep van het kabinet blijft om zo veel mogelijk thuis te werken.

  • Mag ik het werkrooster aanpassen?

    Ten aanzien van het opstellen van werkroosters zal er in deze uitzonderlijke tijd soepeler worden omgaan met werkroosters, zodat de flexibiliteit aan zowel de kant van de werkgever en medewerker kan worden gehandhaafd. Voor het aanpassen van werktijden geldt de instemmingsplicht van de OR dan wel overleg met de personeelsvertegenwoordiging.

  • Mijn medewerker heeft geen oppas voor de kinderen kunnen regelen, en nu?

    Er is momenteel een groot gebrek aan kinderopvang. Bovendien is het lastig om een alternatief te regelen. Een medewerker krijgt de gelegenheid om dit op te lossen en krijgt hier maximaal 2 dagen calamiteitenverlof voor. Ten aanzien van zorgverlof wordt de WAZO (Wet Arbeid en Zorg) gevolgd, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt met de Ondernemingsraad.

  • Mijn medewerker geeft aan te behoren tot de risicogroep, waar vind ik of dit zo is?

    Indien een medewerker aangeeft te behoren tot een 'risicogroep’' dan zal aan de hand van de richtlijnen van het RIVM worden beoordeeld of dit zo is. Het RIVM heeft gedefinieerd wie tot de risicogroepen behoort. Zie hiervoor de website van het RIVM.

  • Dien ik het loon door te betalen van een medewerker als hij thuis blijft, omdat een gezinslid van hem koorts heeft?

    Als medewerkers thuis moeten blijven als hun gezinsleden koorts hebben, wordt aangezien dit een overheidsmaatregel is, het loon doorbetaald.

    Het allerbelangrijkste blijft, ga in gesprek met uw medewerker!

bullets

Disclaimer

Omdat de ontwikkelingen rond de verspreiding van het coronavirus COVID-19 elkaar snel opvolgen, kunnen bepaalde gegevens toch verouderd of niet (meer) correct zijn. Techniek Nederland aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die het gevolg zou kunnen zijn van het gebruik van de gegevens op deze website. Voor actuele informatie over het virus raden we aan de website van het RIVM te raadplegen.