In de eerste helft van 2024 lag de focus op de kabinetsformatie. Met de komst van een nieuw kabinet hebben we ons gericht op het versterken van onze relaties en intensiveerden we de lobby in Den Haag en Brussel. We maakten ons sterk voor herstel in de markt van zonnepanelen en warmtepompen, nadat die in een vrije val was beland. We stimuleerden in- en zij-instroom met een sterke arbeidscampagne en ondersteunden ondernemers met nieuwe producten en diensten voor de toekomst.
Onze mijlpalen van 2024
In 2024 hebben wij ons volop ingezet in voor onze leden. We voerden succesvolle lobby op cruciale thema’s, met klinkende resultaten. We zetten ons in voor onderwijs, werkgelegenheid en het Nationaal Reparateursregister.

Lobby en belangenbehartiging
De eerste helft van 2024 lag een groot deel van onze lobby in Den Haag stil vanwege de kabinetsformatie. Maar in de tweede helft van het jaar maakten we een goede start, zo reageerden we op voornemens en afgeblazen afspraken, bouwden relaties op met nieuwe bewindspersonen en werkten binnen een groter netwerk aan het creëren van gunstige omstandigheden voor onze leden. Met succes.
Een aantal resultaten:
- We leverden input voor het evaluatieonderzoek van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening naar de Gasketelwet en voerden ook ons eigen onderzoek uit. We uitten onze kritiek en deden suggesties voor betere handhaving, een onderhoudsplicht en regulering van de verkoop.
- Het Kabinet Schoof zette onverwacht een streep door de aangekondigde normering van warmtepompen. Samen met stakeholders bedachten we nieuwe strategieën en maakten we afspraken om de aandacht voor de warmtepomp vast te houden. Zo is met Aedes een programma opgezet om de uitrol van warmtepompen te versnellen.
- Dankzij onze inzet bij de invoering van de eerste 14 zero emissiezones dachten we als convenantpartner actief mee over haalbare oplossingen voor ondernemers. We pleitten voor een soepele overgang, een ruime overgangsperiode, diverse ontheffingen en inspraak in de wet- en regelgeving.
- We voerden uitgebreide lobby op het zzp-dossier en het handhavingsvoornemen. Mede dankzij onze inzet richt de Belastingdienst de handhaving van de Wet DBA in 2025 vooral op sectoren waar aantoonbaar sprake is van problemen met schijnzelfstandigheid.
- Onze brandbrief over de ingestorte zon-pv markt bracht gesprekken op gang met het ministerie van Klimaat en Groene Groei over oplossingen. We overlegden met Energie Nederland over het vereenvoudigen en transparanter maken van de terugleverkosten.
Lees meer over lobby en belangenbehartiging
Branchepromotie
Techniek Nederland zet zich in om het imago en de aantrekkingskracht van de sector te versterken bij de consument, in de zakelijke markt, in het onderwijs en bij andere belangrijke stakeholders. Dit doen we in de vorm van een arbeidsmarktcampagne Je kunt zoveel meer in de techniek en het platform De Makers van Morgen. Daarnaast delen we inspirerende verhalen via sociale media en zorgen we voor zichtbaarheid in de media.
In het kort:
- In 2024 bereikte de campagne ‘Je kunt zoveel meer in de techniek’ meer dan drie miljoen Nederlanders tussen de twintig en veertig jaar, via dertig miljoen contactmomenten. Bijna 50.000 mensen deden de test op de campagnewebsite en ontdekten hun potentie in de techniek. Tijdens de zomervakantie richtten we ons specifiek op vakantievierders en met de slogan ‘Wij hebben je nodig’ op vrouwen. Naast de campagnes lanceerden we, speciaal voor techniekpromotie op (basis)scholen en online, een kids-test: Test je tech-talent.
- Het platform De Makers van Morgen behaalde in 2024 een miljoen pageviews en had 315.000 unieke gebruikers. De content scoort goed op LinkedIn en bereikt op piekdagen via sociale media 10.000 tot 15.000 pageviews. Dit levert waardevolle contactmomenten op met technische professionals en betrokkenen uit aanverwante sectoren. De nieuwsbrief presteert met 40% hogere openings- en klikpercentage boven vergelijkbare benchmarks, en de content wordt breed gedeeld door leden en stakeholders.
Advies en vakbladen
De adviesrol van Techniek Nederland is een belangrijke meerwaarde van de branchevereniging. Leden kunnen op ons terug vallen met allerhande vragen over ondernemers- en werkgeverszaken, wet- en regelgeving en technieken. Met onze eigen vakbladen informeren we leden over belangrijke ontwikkelingen in de branche.
- In 2024 gaven we 6.824 sociaaljuridische en algemeen juridische adviezen aan onze leden.
- Naast de sociaaljuridische dienstverlening hebben onze technische vakspecialisten (klimaat, sanitair, elektro) veel ondersteuning geboden op het gebied van wet- en regelgeving, technische voorschriften, normeringen, bouwregelgeving, kwaliteit en vakmanschap.
- Met de vlakbladen E&W Installatietechniek en VV+ hebben we leden in 2024 uitvoerig geïnformeerd over actuele thema’s in de branche. Ook kwam het verenigingsblad De Verbinding weer vier keer uit.
Kennisdelen: bijeenkomsten, webinars en publicaties
De ontwikkelingen in de branche gaan snel. Met bijeenkomsten, webinars en publicaties zorgen we dat leden altijd goed geïnformeerd zijn. Ook in 2024 waren we daarin actief. Met en voor leden organiseerden we een groot aantal bijeenkomsten en webinars en stelden we publicaties op. We lichten er hieronder enkele uit.

Ledenvoordeel
Met het ledenvoordeelprogramma van Techniek Nederland besparen leden veel geld. In 2024 leverde het hun in totaal ruim zeven miljoen euro aan kortingen op. Zo bespaarden ze op de aanschaf van bedrijfswagen en de huur van hoogwerkers en betaalden ze veel minder voor opleidingen. Dit leverden we op in 2024:
- Het totale gerealiseerde ledenvoordeel in 2024 bedroeg 7.5 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2023. Dit resultaat is vooral te danken aan de mantelovereenkomst met Renault. Veel leden hebben in 2024 nog bedrijfswagens aangeschaft (in totaal 956) vanwege het vervallen van de BPM-vrijstelling in 2025 en de overgangsperiode voor emissievrije zones.
- Nieuw: leden van Techniek Nederland ontvangen met een logincode vijftig procent korting op alle betaalde training -en opleidingsmodules aangeboden door Samen Digitaal Veilig.
- Het Ledenvoordeelprogramma is in 2024 geëvalueerd. Dat leidde eind 2024 al tot nieuwe en vernieuwde mantelovereenkomsten voor 2025.
Dienstverlening
In 2024 maakten leden weer dankbaar gebruik van onze dienstverlening. Niet alleen van de vertrouwde basisdiensten, maar ook van nieuw aanbod. Achter de schermen werkten we aan het verbeteren van onze dienstverlening. Waar behoeften veranderen, veranderen wij mee.
- Op het gebied van datagedreven verduurzaming werkten we samen met de overheid, netbeheerders en andere stakeholders aan het eerste werkbare Proof of Concept (PoC) voor het Gebouw Installatieregister (GIR). Hierin kunnen installateurs, gebouweigenaren, netbeheerders en andere partijen data over installaties uitwisselen.
- We ontwikkelden met Bol adviseurs, de bestuurscommissie Middelgrote bedrijven en Wij Techniek een leergang die grotere mkb-bedrijven ondersteunt bij het opstellen van een duurzaamheidsstrategie en -rapportage. Deze leergang is gebaseerd op de CSRD-regelgeving en sluit goed aan op de informatiebehoeften van bedrijven in de keten die verplicht zijn om aan de CSRD-eisen te voldoen.
- In november zijn we overgestapt naar een gestructureerde aanpak voor het informeren van leden via thema- en eventnieuwsbrieven. Elke maand krijgen leden nu een nieuwsbrief rond een van de zes belangrijke thema’s. Twee keer per maand verschijnt er een event-nieuwsbrief.
Lees meer over onze dienstverlening
Tools
We ontwikkelen constant nieuwe tools – met en voor leden – die praktische ondersteuning bieden bij het ondernemer- en werkgeverschap, de bedrijfsvoering, de (duurzame) adviesfunctie, veilig digitaliseren. De tools nemen ondernemers en werknemers veel werk uit handen en besparen hun tijd. Onze nieuwe tools:
- Op verzoek van de Beleidscommissie Bedrijfsvoering is in 2024 het Interactief Economisch Dashboard ontwikkeld. Het dashboard toont de resultaten van onze economische onderzoeken is actueel, interactief en de gebruiker kan dieper in de cijfers duiken.
- Tijdens D-DAY op 16 oktober 2024 is de nieuwe module van de Digiscan gelanceerd: Digitale Ketensamenwerking. Deze online module helpt mkb-ondernemers inzicht te krijgen in de positie van hun bedrijf in de overgang naar datagedreven werken. De Digiscan bevat nu vier modules: Organisatie, Administratie, Wet kwaliteitsborging en Ketensamenwerking.
- In oktober is een nieuwe, verbeterde tool gelanceerd voor de wettelijk verplichte Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E): CHEPP. Bedrijven kunnen hun arbobeleid nu direct op locatie beheren.
Lees meer over (nieuwe) tools
Elektrotechnische Detailhandel en Reparatie
Ook onze detailhandelleden stonden we in 2024 weer bij met raad en daad. We voerden lobby op belangrijke dossiers, werkten aan erkenningsregelingen en legden de laatste hand aan het Nationaal Reparateursregister. Natuurlijk boden we onze leden ook ondersteuning op het gebied van werkgeverschap en ondernemerschap. We lichten er hieronder enkele uit.

Meer informatie?
Een terugblik op al onze dienstverlening van het afgelopen jaar, met onder andere bijeenkomsten, adviezen, publicaties, tools, lobby & belangenbehartiging en ledenvoordelen lees je op deze pagina.