Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Consumenten

woning met zonnepanelen

Wilt u een nieuwe cv-ketel, investeren in zonnepanelen of overweegt u de aanschaf van een warmtepomp? Of is uw apparatuur zoals wasmachine, tv, mobiele telefoon of tablet kapot? Dan bent u op zoek naar een betrouwbare installateur of elektrotechnische vakhandel.

Die erkende installateur of specialistische elektrotechnische vakhandel vindt u bij Techniek Nederland. Onze leden voldoen aan alle vereisten qua vakmanschap en kwaliteit van de bedrijfsvoering. De medewerkers van onze leden hebben een stevige vakopleiding achter de rug, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en werken volgens de nieuwste normen en richtlijnen. Ze zijn klantgericht en bieden graag goede service. Daarnaast hanteren ze duidelijke en eerlijke leveringsvoorwaarden.

.

Als consument kunt u ook terecht bij de organisaties die uw belangen behartigen, zoals de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. Daarnaast vindt u bij Milieu Centraal ook tips en adviezen over duurzame oplossingen.

.

Over welk onderwerp zoekt u informatie?

Hieronder leest u antwoorden op veelgestelde vragen.

  • Kunt u mij adviseren welk bedrijf ik moet inhuren?

    Omdat wij al onze leden gelijke kansen gunnen op een opdracht, geven wij geen advies welke partij u kunt inhuren. U kunt onze leden opzoeken via onze ledenzoeker. Deze is primair gericht op het zoekpatroon van consumenten, maar ook onze leden die actief zijn op de zakelijke markt zijn hier te vinden. Voor zakelijke opdrachtgevers is de toevoeging van bij het bedrijf aanwezige kwaliteitsregelingen waardevol. Via de uitgebreide zoekfunctie is hier ook een zoekmogelijkheid voor beschikbaar. Onze Ledenzoeker toont de alfabetische volgorde of afstand van de locatie die u opgeeft. De Ledenzoeker toont de basisinformatie en vakspecialismen van het bedrijf. Ook linkt u eenvoudig vanuit de ledenzoeker naar de website van het bedrijf.

    U kunt uw eigen keuze maken op basis van getoonde informatie, de eventuele aanwezige klantbeoordelingen en/of beschikbare kwaliteitsregelingen. We begrenzen daarbij het maximum aantal op 50 bedrijven.

  • Kunt u mij een lijst van leden verschaffen?

    Informatie over leden verstrekken wij via onze Ledenzoeker en niet via een lijst.

    Voor specifieke toepassingen leveren wij ledengegevens aan organisaties die deze informatie gebruiken om in hun eigen toepassing de doelstelling vanuit Techniek Nederland versterken, bijv. het aantonen van het lidmaatschap in een voorlichtingswebsite. Wij verstrekken deze ledeninformatie aan partijen waarmee wij een verwerkersovereenkomst hebben afgesloten conform ons verenigingsreglement voor privacy. Deze is mede opgesteld op basis van de regels vastgesteld door ons Bestuur en Ledenraad en AVG-wetgeving.

    Commerciele banadering?

    Indien u onze leden commercieel wilt benaderen, kunt u er ook voor kiezen een advertentie te plaatsen in onze vakbladen E&W Installatietechniek en VVplus. Deze bladen en bijbehorende digitale nieuwsbrief hebben een groot bereik, omdat al onze leden (en meer) daar een abonnement op hebben. Ook nodigen wij u graag uit of ons Branchepartnerschap past bij uw bedrijfsmodel en gewenste relatie met Techniek Nederland en haar leden. Wij nemen hiervoor graag contact met u op als u het formulier aan ons opstuurt.

  • Kunt u mij in contact brengen met bedrijven die xxx kunnen?

    Als brancheorganisatie spreken wij geen voorkeur uit voor bepaalde leden. Ook bemiddelen wij niet in het commerciële traject, anders dan via onze Ledenzoeker. Typ in het veld ‘Opdracht of bedrijfsnaam’ minimaal 4 letters van de gewenste techniek of oplossing. In rode tekst verschijnen suggesties waarmee u een lijst te benaderen bedrijven kunt oproepen. In deze lijst verschijnen ook opties van de kwaliteitsregelingen waarin deze zoekterm voorkomt.

    Met postcode en straal kunt u het zoekresultaat specifieker maken.

    Als u weet welke kwaliteitsregeling van toepassing is, kunt u deze direct kiezen uit het drop down-menu onder Certificaten.

    Commerciele banadering?

    Indien u onze leden commercieel wilt benaderen, kunt u er ook voor kiezen een advertentie te plaatsen in onze vakbladen E&W Installatietechniek en VVplus. Deze bladen en bijbehorende digitale nieuwsbrief hebben een groot bereik, omdat al onze leden (en meer) daar een abonnement op hebben. Ook nodigen wij u graag uit of ons Branchepartnerschap past bij uw bedrijfsmodel en gewenste relatie met Techniek Nederland en haar leden. Wij nemen hiervoor graag contact met u op als u het formulier aan ons opstuurt.

  • Wat zeggen de klantbeoordelingen in de Ledenzoeker?

    Wij willen u zo goed mogelijk helpen de juiste keuze te maken. Niet elk bedrijf heeft (dezelfde) beoordelingswijze. Er zijn vier opties:

    Beoordelingscijfer, aantal reviews en link Reviews bekijken: dit lidbedrijf maakt gebruik van klantenvertellen. Klantenvertellen is onze voorkeursleverancier omdat zij er met het bedrijf voor zorgen dat de beoordeling is gecontroleerd op echtheid. Zo kunt u erop vertrouwen dat elke beoordeling afkomstig is van iemand die bij dat bedrijf een dienst heeft afgenomen en/of aankoop heeft gedaan. Als dit niet het geval is, bijvoorbeeld omdat producten of diensten gratis zijn geleverd of er sprake was van een betaalde samenwerking, dan blijkt dit duidelijk uit de review.

    Klantenvertellen doet er alles aan om nepreviews te voorkomen door controle of de beoordelaar bekend is bij het bedrijf en een (aankoop)bewijs als de beoordelaar niet bekend is. Nepreviews worden door klantenvertellen verwijderd. Meer informatie hierover is te vinden op de site van klantenvertellen.

    Streepje, Minder dan 5 reviews en link Reviews bekijken: dit lidbedrijf maakt ook gebruik van klantenvertellen, maar pas vanaf 5 reviews kan een beoordelingscijfer getoond worden.

    Streepje en Geef beoordeling: dit bedrijf maakt gebruik van een andere beoordelingsaanbieder. Klikt op deze tekst om naar die pagina te gaan. Helaas hebben we geen data-uitwisseling met deze partij en kunnen we het beoordelingscijfer niet in onze Ledenzoeker tonen.

    Streepje: Dit bedrijf werkt alleen voor de zakelijke markt of heeft nog geen link naar hun beoordelingspagina aangeleverd.

  • Wat is de garantietermijn op uitgevoerde werkzaamheden?

    Techniek Nederland is de branche-organisatie van en voor de installateurs en behartigt de belangen van de bedrijven. Wij treden niet op als vraagbaak of adviseur voor de klant van de installateur om discussies over gebrek aan onafhankelijkheid en onpartijdigheid te vermijden.

    In zijn algemeenheid hangt een garantieperiode af van de inhoud van de overeenkomst tussen u en de installateur. Als het bedrijf lid is van Techniek Nederland zijn op de overeenkomst de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten (AVIC) van toepassing. In artikel 18 AVIC treft u de garantieregeling aan. U kunt de AVIC vinden op onze website AVIC (technieknederland.nl)

    Of het bedrijf lid is van Techniek Nederland kunt u vinden op de website van Techniek Nederland onder ‘vind een vakman bij u in de buurt’.

  • Bij wie kan ik advies over of een second opinion op installatiewerk krijgen?

    Techniek Nederland is de brancheorganisatie van installatiebedrijven en technische detailhandel. Alleen als uw bedrijf lid is van Techniek Nederland beantwoorden wij cao-vragen, juridische vragen of vragen over de interpretatie van de technische normen.

    Techniek Nederland is geen partij indien er een conflict is met of tussen leden.

    Bent u consument?
    Dan kunt u ook terecht bij de organisaties die uw belangen behartigen, zoals eventueel uw woningcorporatie, de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis. Daarnaast vindt u bij Milieu Centraal ook tips en adviezen over duurzame oplossingen.

    Heeft u nog geen huisinstallateur en zoekt u een bedrijf dat kan helpen met het juist aanleggen van installaties of het beoordelen van een situatie? U vindt onze leden op onze website.

  • Aan welke eisen moet het installatiewerk voldoen?

    Aan welke eisen een installatie moet voldoen, is deels geregeld in de wet (Bouwbesluit), en deels in normen voor installatiewerk (NEN) en praktijkrichtlijnen (ISSO). Ook kunnen opdrachtgevers bepaalde aanvullende eisen stellen.

    Techniek Nederland is de brancheorganisatie van installatiebedrijven en technische detailhandel. Alleen als uw bedrijf is aangesloten bij Techniek Nederland beantwoorden wij cao-vragen, juridische vragen of vragen over de interpretatie van de technische normen.

    Heeft u vragen over het juist aanleggen van installaties of het beoordelen van een situatie? Uw huisinstallateur helpt u daar graag bij, de beste oplossing kan per woning en installatie verschillen.

    Bent u consument? Dan kunt u ook terecht voor advies bij consumentenorganisaties, zoals eventueel uw woningcorporatie, de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis, en Milieu Centraal voor tips en adviezen over duurzame oplossingen.

    Heeft u nog geen huisinstallateur en zoekt u een bedrijf dat kan helpen met het juist aanleggen van installaties of het beoordelen van een situatie? U vindt onze leden op onze website.

  • Waarom zou ik kiezen voor een lid van Techniek Nederland?

    Vakmanschap en kwaliteit

    Bedrijven die lid zijn bij Techniek Nederland moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen: we stellen eisen aan het vakmanschap en de kwaliteit van de bedrijven. Die kwaliteit ziet u bij onze leden terug in duidelijke en eerlijke leveringsvoorwaarden. De medewerkers van onze leden hebben een stevige vakopleiding achter de rug, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en werken volgens de nieuwste normen en richtlijnen. Ze zijn klantgericht en bieden graag goede service.

    Bescherming bij installatiewerk bij consumenten

    Bij installatiewerkzaamheden kunt u als consument rekenen op de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten, kortweg AVIC. De AVIC zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis.

    Bescherming bij aanschaf huishoudelijke apparatuur of electronica

    Koopt u een huishoudelijk apparaat of elektronica? Dan gelden de Algemene Voorwaarden Elektrotechnische Detailhandel (AVED) en kunt u rekenen op de Gedragscode consument: koop en garantie. Hierin zijn onder meer afspraken gemaakt over het geven van objectieve voorlichting aan de consument, de afhandeling van klachten en het oplossen van problemen als producten gebreken vertonen.

    Reparatie van consumentenelektronica

    Bij reparatie van consumentenelektronica gelden de Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica (ARC).

  • Als mijn installateur halverwege de uitvoering van het werk failliet gaat, wie staat dan garant voor het afmaken van het werk?

    Helaas bestaat er in de installatiebranche geen algemeen garantiefonds voor klanten wanneer een installateur failliet gaat. Net zomin als er een fonds bestaat voor de installateur die te maken krijgt met een klant die een rekening onbetaald laat.

    De overeenkomst tussen installateur en klant is zoals dat formeel wordt genoemd ‘een zaak tussen partijen’. Dit betekent dat klant en installateur allebei een risico lopen. Het beste wat u en de installateur kunnen doen om voor beide partijen dit risico zo klein mogelijk te houden is om te betalen in gedeelten. Al naar gelang de voortgang van het werk stuurt de installateur zijn factuur en betaalt u deze. Zo is het risico voor beide partijen beheersbaar te houden. Mocht een installateur onverhoopt failliet gaan, dan heeft u in dat geval waarschijnlijk nog niet teveel betaald en kunt u een andere installateur het werk laten afmaken. Ongetwijfeld geeft dat ongemak, maar het financiële risico heeft u dan in ieder geval zoveel mogelijk beperkt.

  • Ik zie een Techniek Nederland/UNETO-VNI sticker op mijn ketel, kunt u een monteur sturen?

    Leden van Techniek Nederland die ketelonderhoud doen, plakken elk jaar een sticker op de cv-ketel nadat ze hem hebben schoongemaakt en de werking hebben gecontroleerd. De sticker 'Gecontroleerd' is hét bewijs dat u het komend seizoen weer kunt vertrouwen op uw cv-ketel. Op deze sticker staat ons logo en (als het goed is) de naam van het installatiebedrijf dat de controle heeft gedaan. Bel dit bedrijf bij vragen over het onderhoud.

    Naam installateur onleesbaar?
    Vind hier een nieuwe installateur met specialisme ‘verwarming/cv’. Techniek Nederland heeft als brancheorganisatie geen monteurs in dienst.

    Waarom staat het logo van UNETO-VNI / Techniek Nederland op deze sticker?
    Bij ons aangesloten bedrijven controleren namelijk op tien controlepunten ‘Veilige werking en onderhoud gasverbrandingsinstallaties’. Op de controlesticker van 2019 staat het UNETO-VNI-logo. Vanaf 2020 ziet u het Techniek Nederland-logo als bewijsvoering voor kwaliteit.

  • Hoe kan ik energie besparen in huis?

    Zoekt u een installatiebedrijf dat u kan adviseren en energiebesparende maatregelen kan installeren, kies dan in onze ledenzoeker het specialisme ‘Klimaat en duurzame techniek’.

    Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en RVO laten u overzichtelijk zien op welke wijze u energie kunt besparen en hoe u dit kunt aanpakken. Met de Reguliere Verkenner van de RVO bekijkt u mogelijke scenario’s tot label A.

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Wonen zonder aardgas, hoe doe ik dat?

    Deze vraag wordt steeds actueler door de plannen van ons kabinet. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal heeft het zes-stappenplan opgesteld als u zelf wilt overgaan op wonen zonder aardgas.

    De RVO geeft met haar Energieverkenner informatie voor de mogelijkheden voor energiebesparing van één woning of van een project met een aantal woningen. Deze laatste optie is vooral interessant voor woningcorporaties, gemeentes en verenigingen van eigenaren.

    Met de nieuwe Verkenner Hoge Ambities krijgt u een eerste beeld van maatregelen die nodig zijn om een woning of wijk energie neutraal, nul op de meter of aardgasvrij te maken.

    Zoekt u een installatiebedrijf dat u kan adviseren en energiebesparende maatregelen kan installeren, kies dan in onze ledenzoeker het specialisme ‘Klimaat en duurzame techniek’.

  • Wat bedoelt u met de campagne ‘wij zijn de makers van morgen’?

    Zonder ons werk met techniek staat alles stil. Of het nu gaat om het installeren van zonnepanelen op woningen, slimme meters en cv-installaties, zorgoplossingen aan huis, klimaatregulatie binnen bedrijven, veilige en stabiele internetverbindingen thuis of op kantoor, of een zorgeloze moderne badkamer. Onze slimme techniek is onmisbaar. Ook voor het oplossen van grotere maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie, mobiliteit en langer zelfstandig thuis wonen. Onze leden realiseren de oplossingen voor vandaag en voor de toekomst. Daarom stellen we onszelf voor als ‘de makers van morgen’.

    Waarom voert Techniek Nederland een campagne?
    Met deze campagne willen we Techniek Nederland in heel Nederland bekendmaken. Zodat iedereen weet dat de rol die techniek speelt groter is dan u denkt en steeds groter wordt. En dat u voor de beste adviseurs, installateurs en technisch dienstverleners bij de leden van Techniek Nederland moet zijn.

    Voor wie is deze campagne bedoeld?
    De campagne is gericht op consumenten, zakelijke klanten, overheden en partners in de sectoren waar we mee samenwerken.

  • Hoe weet ik of de installateur of elektrotechnische detailhandel die ik in wil schakelen lid is van Techniek Nederland?

    Ga naar ‘zoek een vakman bij u in de buurt’ en zo kunt u controleren of het bedrijf lid is van Techniek Nederland.

  • Wat is een redelijk tarief voor het werk van de installateur?

    Dat is een vraag die we lastig kunnen beantwoorden. Enerzijds omdat het afhangt van veel verschillende factoren zoals de hoeveelheid werk, de complexiteit en het risico, de benodigde materialen, etc. Anderzijds omdat prijzen of tarieven voor installatiewerkzaamheden niet zijn vastgelegd. Elke installateur bepaalt zijn tarief en per werk zijn eigen prijs. Heeft u daar vragen over dan kunt u daarover natuurlijk met uw installateur in gesprek.

  • Wat is het verschil tussen aanneemsom en regiewerk?

    Voor het werk van de installateur zijn er twee manieren om tot een prijs te komen: aanneemsom en regiewerk. Bij werk op basis van een aanneemsom spreken de installateur en de klant vooraf de prijs voor het werk af. Wanneer er dan mee- of tegenvallers in de uitvoering van het werk zijn in vergelijking met de afgesproken werkzaamheden en prijs, dan komen deze voor rekening van de installateur. Soms betekent dat een voordeel voor de installateur, soms een nadeel.

    Bij regiewerk spreken de installateur en de klant vooraf alleen maar het uurtarief en de prijs per eenheid materiaal af. De installateur brengt dan in de loop van het werk of achteraf de bestede uren en gebruikte materialen aan de klant in rekening. Mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk komen voor rekening van de klant. Soms betekent dat een voordeel voor u als klant, soms een nadeel.

    Bij aanneemsom hebt u dus vooraf wel zekerheid over de prijs die u moet betalen. Bij regiewerk hebt u vooraf geen zekerheid over de prijs die u moet betalen. Bij regiewerk bent u als klant niet per definitie duurder uit dan bij aanneemsom. Bij werk op aanneemsom zal de installateur het risico van mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk immers verwerken in de aanneemsom.

  • Wat is de gemiddelde levensduur van een apparaat?

    Soms gaat een apparaat eerder stuk dan u verwacht of redelijk vindt. De fabrieksgarantieperiode is dan niet altijd bepalend. Dus misschien is de fabrieksgarantieperiode voorbij, maar heeft u toch recht op reparatie of vervanging.

    In de Nederlandse wet over consumentenkoop is bepaald dat de verkoper bij een gebrekkig product ook na de fabrieksgarantieperiode aansprakelijk kan zijn. U moet dan als consument aantonen dat het apparaat bij aanschaf geen gebrek had én dat u een bepaalde gebruiksduur mocht verwachten. Het is dus belangrijk te weten wat de normale prestaties zijn van het apparaat dat u heeft gekocht.

    Omdat de wet daar niet concreet over is, heeft Techniek Nederland onderzoek gedaan naar de gemiddelde gebruiksduur van een groot aantal apparaten. In de tabel ziet u wat de gemiddelde gebruiksverwachting is van 10 productgroepen bij normaal gebruik. Er is onderscheid gemaakt in verschillende kwaliteitsniveaus op basis van de aankoopprijs per component. Met deze informatie kunt u beter opkomen voor u rechten.

  • Klacht: waar kan ik terecht als ik er met de installateur of detaillist niet uitkom?

    Techniek Nederland is de brancheorganisatie van installatiebedrijven en technische detailhandel en vertegenwoordigt de belangen van de bij ons aangesloten bedrijven. Techniek Nederland neemt geen positie in indien er een conflict is met of tussen leden.

    Bent u een consument?
    Heeft u een klacht over een (bij ons aangesloten) bedrijf, neem dan eerst contact op met het bedrijf zelf om eruit te komen. Komt u er echt niet samen uit? Voor consumenten heeft Techniek Nederland in samenspraak met consumentenorganisaties twee geschillencommissies in het leven geroepen: de Geschillencommissie Installerende Bedrijven en de Geschillencommissie Elektro. U kunt alleen de hulp van de Geschillencommissie inroepen als het bedrijf is aangesloten bij Techniek Nederland. Check hier of het bedrijf lid is.

    En raadpleeg eventueel een organisatie die uw belangen behartigt. Voor consumentenbelangen zijn dit onder meer uw woningcorporatie, de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis, of uw rechtsbijstandsverzekering.

    Bent u een zakelijke opdrachtgever?
    Heeft u een klacht over een (bij ons aangesloten) bedrijf, neem dan eerst contact op met het bedrijf zelf om eruit te komen. Komt u er echt niet samen uit? Neem dan contact op met uw eigen brancheorganisatie.

  • Klacht over een NIET bij Techniek Nederland aangesloten bedrijf

    In alle situaties geldt dat u als klant áltijd eerst uw klacht bij het bedrijf zelf moet melden. Daarmee geeft u het bedrijf de mogelijkheid het probleem op te lossen.
    Geeft het bedrijf geen thuis? En is het bedrijf geen lid van Techniek Nederland?
    In dat geval adviseren wij u contact op te nemen met een consumentenorganisatie als de Vereniging Eigen Huis of de Consumentenbond. Omdat het bedrijf geen lid is van Techniek Nederland is er geen mogelijkheid uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Installerende Bedrijven.

    Vermoedt u opgelicht te zijn? Controleer op deze site of dit een bekende malafide organisatie is, of neem contact op met de politie om aangifte of melding te doen.

    Is het bedrijf lid van Techniek Nederland? Dit kunt u controleren op deze pagina: Vind een vakman.