Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.300 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

primary

Kies voor vakmanschap, zekerheid en betrouwbaarheid

Consumentenpagina-1920x550

Wilt u een nieuwe cv-ketel, uw badkamer renoveren, investeren in zonnepanelen, uw huis beveiligen of langer zelfstandig thuis wonen met behulp van slimme techniek? Overweegt u de aanschaf van een warmtepomp? Of is uw apparatuur zoals wasmachine, tv, mobiele telefoon of tablet kapot? Dan bent u op zoek naar een betrouwbare installateur of elektrotechnische vakhandel.

Die erkende installateur of specialistische elektrotechnische vakhandel vindt u bij Techniek Nederland. Onze leden voldoen aan alle vereisten qua vakmanschap en kwaliteit van de bedrijfsvoering. De medewerkers van onze leden hebben een stevige vakopleiding achter de rug, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en werken volgens de nieuwste normen en richtlijnen. Ze zijn klantgericht en bieden graag goede service. Daarnaast hanteren ze duidelijke en eerlijke leveringsvoorwaarden.

Wilt u weten waar u een vakman bij u in de buurt vindt? Of heeft u een vraag over het werk van onze leden? Hieronder vindt u de meest gestelde vragen door consumenten.

  • Waarom zou ik kiezen voor een lid van Techniek Nederland?

    Vakmanschap en kwaliteit

    Bedrijven die lid zijn bij Techniek Nederland moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen: we stellen eisen aan het vakmanschap en de kwaliteit van de bedrijven. Die kwaliteit ziet u bij onze leden terug in duidelijke en eerlijke leveringsvoorwaarden. De medewerkers van onze leden hebben een stevige vakopleiding achter de rug, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en werken volgens de nieuwste normen en richtlijnen. Ze zijn klantgericht en bieden graag goede service.

    Bescherming bij installatiewerk bij consumenten

    Bij installatiewerkzaamheden kunt u als consument rekenen op de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten, kortweg AVIC. De AVIC zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis.

    Bescherming bij aanschaf huishoudelijke apparatuur of electronica

    Koopt u een huishoudelijk apparaat of elektronica? Dan gelden de Algemene Voorwaarden Elektrotechnische Detailhandel (AVED) en kunt u rekenen op de Gedragscode consument: koop en garantie. Hierin zijn onder meer afspraken gemaakt over het geven van objectieve voorlichting aan de consument, de afhandeling van klachten en het oplossen van problemen als producten gebreken vertonen.

    Reparatie van consumentenelektronica

    Bij reparatie van consumentenelektronica gelden de Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica (ARC).

     

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Zoekt u een vakman bij u in de buurt?

    Gebruik de ledenzoeker om een lid van Techniek Nederland te vinden bij u in de buurt.

    1. Voer de plaatsnaam of postcode + straal in
    2. Selecteer het specialisme dat het lidbedrijf moet hebben
    3. Klik 'Sluit en update zoekresultaat'
    4. Sorteer zoekresultaten op beoordeling, bedrijfsnaam of plaatsnaam
    5. Verfijn eventueel zoekresultaten met specifieke kwaliteitsregelingen


    Naar de ledenzoeker

     

     

  • Als mijn installateur halverwege de uitvoering van het werk failliet gaat, wie staat dan garant voor het afmaken van het werk?

    Helaas bestaat er in de installatiebranche geen algemeen garantiefonds voor klanten wanneer een installateur failliet gaat. Net zomin als er een fonds bestaat voor de installateur die te maken krijgt met een klant die een rekening onbetaald laat.

    De overeenkomst tussen installateur en klant is zoals dat formeel wordt genoemd ‘een zaak tussen partijen’. Dit betekent dat klant en installateur allebei een risico lopen. Het beste wat u en de installateur kunnen doen om voor beide partijen dit risico zo klein mogelijk te houden is om te betalen in gedeelten. Al naar gelang de voortgang van het werk stuurt de installateur zijn factuur en betaalt u deze. Zo is het risico voor beide partijen beheersbaar te houden. Mocht een installateur onverhoopt failliet gaan, dan heeft u in dat geval waarschijnlijk nog niet teveel betaald en kunt u een andere installateur het werk laten afmaken. Ongetwijfeld geeft dat ongemak, maar het financiële risico heeft u dan in ieder geval zoveel mogelijk beperkt.

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Waar kan ik terecht als er een conflict ontstaat? Ik zoek een onafhankelijk advies.

    Heeft u ondanks de goede afspraken toch een geschil? Techniek Nederland doet hierin zelf geen uitspraak en heeft daarom in samenspraak met consumentenorganisaties twee geschillencommissies in het leven geroepen: de Geschillencommissie Installerende Bedrijven en de Geschillencommissie Elektro.

     

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Ik zie een Techniek Nederland/UNETO-VNI sticker op mijn ketel, kunt u een monteur sturen?

    Leden van Techniek Nederland die ketelonderhoud doen, plakken elk jaar een sticker op de cv-ketel nadat ze hem hebben schoongemaakt en de werking hebben gecontroleerd. De sticker 'Gecontroleerd' is hét bewijs dat u het komend seizoen weer kunt vertrouwen op uw cv-ketel. Op deze sticker staat ons logo en (als het goed is) de naam van het installatiebedrijf dat de controle heeft gedaan. Bel dit bedrijf bij vragen over het onderhoud.

    Naam installateur onleesbaar?

    Klik hier om een nieuwe installateur te vinden met specialisme ‘verwarming/cv’. Techniek Nederland heeft als brancheorganisatie geen monteurs in dienst.

    Waarom staat het logo van UNETO-VNI / Techniek Nederland op deze sticker?

    Bij ons aangesloten bedrijven controleren namelijk op tien controlepunten ‘Veilige werking en onderhoud gasverbrandingsinstallaties’. Op de controlesticker van 2019 staat het UNETO-VNI-logo. Vanaf 2020 ziet u het Techniek Nederland-logo als bewijsvoering voor kwaliteit.

     

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Hoe kan ik energie besparen in huis?

    Zoekt u een installatiebedrijf dat u kan adviseren en energiebesparende maatregelen kan installeren, kies dan in onze ledenzoeker het specialisme ‘Klimaat en duurzame techniek’.

    Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en RVO laten u overzichtelijk zien op welke wijze u energie kunt besparen en hoe u dit kunt aanpakken. Met de Reguliere Verkenner van de RVO bekijkt u mogelijke scenario’s tot label A.

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Wonen zonder aardgas, hoe doe ik dat?

    Deze vraag wordt steeds actueler door de plannen van ons kabinet. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal heeft het zes-stappenplan opgesteld als u zelf wilt overgaan op wonen zonder aardgas.

    De RVO geeft met haar Energieverkenner informatie voor de mogelijkheden voor energiebesparing van één woning of van een project met een aantal woningen. Deze laatste optie is vooral interessant voor woningcorporaties, gemeentes en verenigingen van eigenaren.

    Met de nieuwe Verkenner Hoge Ambities krijgt u een eerste beeld van maatregelen die nodig zijn om een woning of wijk energie neutraal, nul op de meter of aardgasvrij te maken.

    Zoekt u een installatiebedrijf dat u kan adviseren en energiebesparende maatregelen kan installeren, kies dan in onze ledenzoeker het specialisme ‘Klimaat en duurzame techniek’.

     

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Wat bedoelt u met de campagne ‘wij zijn de makers van morgen’?

    Zonder ons werk met techniek staat alles stil. Of het nu gaat om het installeren van zonnepanelen op woningen, slimme meters en cv-installaties, zorgoplossingen aan huis, klimaatregulatie binnen bedrijven, veilige en stabiele internetverbindingen thuis of op kantoor, of een zorgeloze moderne badkamer. Onze slimme techniek is onmisbaar. Ook voor het oplossen van grotere maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie, mobiliteit en langer zelfstandig thuis wonen. Onze leden realiseren de oplossingen voor vandaag en voor de toekomst. Daarom stellen we onszelf voor als ‘de makers van morgen’.

    Waarom voert Techniek Nederland een campagne?

    Met deze campagne willen we Techniek Nederland in heel Nederland bekendmaken. Zodat iedereen weet dat de rol die techniek speelt groter is dan u denkt en steeds groter wordt. En dat u voor de beste adviseurs, installateurs en technisch dienstverleners bij de leden van Techniek Nederland moet zijn.

    Voor wie is deze campagne bedoeld?

    De campagne is gericht op consumenten, zakelijke klanten, overheden en partners in de sectoren waar we mee samenwerken.

     

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Hoe weet ik of de installateur of elektrotechnische detailhandel die ik in wil schakelen lid is van Techniek Nederland?

    Ga naar ‘zoek een vakman bij u in de buurt’ en zo kunt u controleren of het bedrijf lid is van Techniek Nederland.

     

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Wat is een redelijk tarief voor het werk van de installateur?

    Dat is een vraag die we lastig kunnen beantwoorden. Enerzijds omdat het afhangt van veel verschillende factoren zoals de hoeveelheid werk, de complexiteit en het risico, de benodigde materialen, etc. Anderzijds omdat prijzen of tarieven voor installatiewerkzaamheden niet zijn vastgelegd. Elke installateur bepaalt zijn tarief en per werk zijn eigen prijs. Heeft u daar vragen over dan kunt u daarover natuurlijk met uw installateur in gesprek.

     

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

  • Wat is het verschil tussen aanneemsom en regiewerk?

    Voor het werk van de installateur zijn er twee manieren om tot een prijs te komen: aanneemsom en regiewerk. Bij werk op basis van een aanneemsom spreken de installateur en de klant vooraf de prijs voor het werk af. Wanneer er dan mee- of tegenvallers in de uitvoering van het werk zijn in vergelijking met de afgesproken werkzaamheden en prijs, dan komen deze voor rekening van de installateur. Soms betekent dat een voordeel voor de installateur, soms een nadeel.

    Bij regiewerk spreken de installateur en de klant vooraf alleen maar het uurtarief en de prijs per eenheid materiaal af. De installateur brengt dan in de loop van het werk of achteraf de bestede uren en gebruikte materialen aan de klant in rekening. Mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk komen voor rekening van de klant. Soms betekent dat een voordeel voor u als klant, soms een nadeel.

    Bij aanneemsom hebt u dus vooraf wel zekerheid over de prijs die u moet betalen. Bij regiewerk hebt u vooraf geen zekerheid over de prijs die u moet betalen. Bij regiewerk bent u als klant niet per definitie duurder uit dan bij aanneemsom. Bij werk op aanneemsom zal de installateur het risico van mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk immers verwerken in de aanneemsom.

     

    Naar overzicht veelgestelde vragen voor consumenten

basic

Contactformulier

Staat uw vraag er niet tussen? Vul dan onderstaand contactformulier in. We nemen binnen 48 uur contact met u op (op werkdagen).