CO-Journaal

online versie

 
CO23_CO-journaal-header_320x220
 

‘Certificaat halen is niet moeilijk, maar kost wel tijd’

Vanaf april dien je als installatie- en/of servicebedrijf over de juiste CO-certificering te beschikken en moeten alle servicemonteurs een bewijs van vakmanschap hebben. Roberto de Jonge, eigenaar van het Rotterdamse RnR installaties B.V., rondde het traject vorig jaar al af. “Het model kwaliteitshandboek van Techniek Nederland hielp me enorm.”

 
 

EXPLODED_ERASE_DETONATOR_1

 

 

 
 

EXPLODED_ERASE_DETONATOR_2
 
 

EXPLODED_ERASE_DETONATOR_3
 
Stappenplan-co-640x200
 

Overzichtelijk stappenplan

Om bedrijven te helpen de juiste certificering te halen en behouden heeft Techniek Nederland een overzichtelijk stappenplan ontwikkeld.

De eerste stap is het behalen van het bewijs van vakmanschap door monteurs. “De examens haal je zo”, aldus De Jonge, wiens bedrijf jaarlijks 1500 ketels onderhoudt. “Als je serieus met je vak bezig bent, ken je de richtlijnen goed en werk je ook al zo.”

In de vervolgstap regel je de administratieve en kwalitatieve zaken. Niet de meest lastige klus, volgens De Jonge, “maar voor wie, net als ik, liever praktisch bezig is, kost het wel tijd.” Zijn tips: stel niet uit en maak gebruik van het model handboek van Techniek Nederland.

Aan de hand van de invulinstructie kun je deze aan de eigen situatie aanpassen. Loop je vast? Vraag het dan aan je relatiebeheerder.

Administratie op orde? Dan ben je klaar voor de derde stap, de audit door een certificerende instelling.

De audit is intensief, maar nuttig, vindt De Jonge. “Voorheen sprak je af met je medewerkers hoe je bepaalde zaken aanpakt. Nu moet je deze afspraken goed vastleggen en kunnen aantonen dat ook je zo werkt. Uit oogpunt van veiligheid en bedrijfsverantwoordelijkheid logisch en ook belangrijk.” Om de interne kwaliteit te bewaken, ontwikkelde Techniek Nederland hulpmiddelen.
Je vindt deze in het Stappenplan CO-certificering, bij Stap 4.

De Jonge kent monteurs die door de extra administratieve zaken willen stoppen met het onderhoud van ketels. Daar heeft de Rotterdamse ondernemer begrip voor. “Want je moet er nu vol voor gaan, of anders inderdaad laten gaan.”

De eigenaar van RnR hoopt nu dat er snel een publiekscampagne komt over de nieuwe gasketelwet. Want ook al merkt hij dat steeds meer consumenten oog krijgen voor de veiligheid van de installatie, dat is nog niet altijd het geval. “Soms stuit je op een onveilige situatie, omdat de klant niet voor de vakman, maar voor de meest goedkope oplossing koos. Nu zijn wij het, die dan moeten uitleggen dat de installatie niet klopt en herstel kostbaar kan zijn. Dat zijn vervelende gesprekken. Het helpt als door een campagne de consument het belang van een veilige installatie al begrijpt.” Tips om te communiceren met je klanten over de gasketelwet?
Je vindt deze in het Stappenplan CO-certificering, bij Stap 5.

 
 

EXPLODED_ERASE_DETONATOR_5
Lees interview
 
 
 

EXPLODED_ERASE_DETONATOR_6
Lees verder
 
 
 

In overzichtelijke stappen aan de gang met je CO-certifciering op:
CO-certificering in 5 stappen.

 
 
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_006

 

Afmelden voor e-mails CO-certificering