Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.300 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

primary

Kies voor vakmanschap, zekerheid en betrouwbaarheid

Consumentenpagina-1920x550

Wilt u een nieuwe cv-ketel of warmtepomp, uw badkamer renoveren, investeren in zonnepanelen, uw huis beveiligen of langer zelfstandig thuis wonen met behulp van slimme techniek? Of is uw apparatuur zoals wasmachine, tv, mobiele telefoon of tablet kapot? Dan bent u op zoek naar een betrouwbare installateur of elektrotechnische vakhandel.

Bij onze leden werken mensen die goed kunnen adviseren, vertrouwd zijn met de nieuwste technieken, hun vak verstaan en zorgen voor een vlekkeloze uitvoering.

Duurzaamheid en energie besparen in huis

Net als u zijn wij bezig met duurzaamheid. U wilt energie besparen en misschien wel op weg naar een gasloos huis. U denkt na over zonnepanelen, een warmtepomp, een hybride cv-ketel of toch nog een andere oplossing? Leden van Techniek Nederland kunnen u adviseren over producten en oplossingen die energiezuinig zijn, het milieu ontzien en een slimme keuze zijn voor de toekomst. Bovendien werken zij zo milieubewust mogelijk. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat ingeleverde producten zo veel mogelijk worden gerecycled.

Hieronder vindt u veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Vul dan het contactformulier in en stel uw vraag. We nemen binnen 48 uur contact met u op (op werkdagen).

  • Hoe weet ik of de installateur of elektrotechnische detailhandel die ik in wil schakelen lid is van Techniek Nederland?

    Ga naar ‘zoek een vakman bij u in de buurt’ en zo kunt u controleren of het bedrijf lid is van Techniek Nederland.

  • Hoe kan ik bij mij in de buurt een installateur of elektrotechnische detailhandel vinden die lid is van Techniek Nederland?

    Ga naar ‘zoek een vakman bij u in de buurt’ en dan de functie “zoek een lid van Techniek Nederland”

  • Waar bent u van verzekerd als u een lid van Techniek Nederland inschakelt?

    Wanneer u een lid van Techniek Nederland inschakelt bent u verzekerd van deskundig advies en uitvoering volgens de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten (AVIC, zie de vraag hierboven). Installateurs die bij ons zijn aangesloten, weten hoe ze met de juiste installatie(s) uw comfort kunnen verhogen. En ook hoe ze kunnen zorgen voor jarenlang veilig en probleemloos gebruik ervan. De medewerkers hebben een stevige vakopleiding achter de rug, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en werken volgens de nieuwste normen en richtlijnen. Ze zijn klantgericht en bieden graag goede service.

  • Welke voorwaarden hanteren de leden van Techniek Nederland?

    Wanneer onze leden installatiewerk uitvoeren bij consumenten, werken ze verplicht volgens de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten, kortweg AVIC. Deze voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. In de AVIC zijn op een evenwichtige manier de rechten en plichten van zowel de installateur/opdrachtnemer als van u als consument/opdrachtgever vastgelegd.

    Bent u als consument uiteindelijk niet tevreden over de uitgevoerde installatiewerkzaamheden? Op grond van de AVIC kunt u uw conflict laten beoordelen door de onafhankelijke Geschillencommissie Installerende Bedrijven. Deze geschillencommissie doet vervolgens een bindende uitspraak.

    Werkt u met een installateur die geen lid is van Techniek Nederland, dan kan deze installateur andere of eigen voorwaarden hanteren. Uw rechten zijn dan in veel gevallen minder goed vastgelegd.

  • Wat is een redelijk tarief voor het werk van de installateur?

    Dat is een vraag die we lastig kunnen beantwoorden. Enerzijds omdat het afhangt van veel verschillende factoren zoals de hoeveelheid werk, de complexiteit en het risico, de benodigde materialen, etc. Anderzijds omdat prijzen of tarieven voor installatiewerkzaamheden niet zijn vastgelegd. Elke installateur bepaalt zijn tarief en per werk zijn eigen prijs. Heeft u daar vragen over dan kunt u daarover natuurlijk met uw installateur in gesprek.

  • Wat is het verschil tussen aanneemsom en regiewerk?

    Voor het werk van de installateur zijn er twee manieren om tot een prijs te komen: aanneemsom en regiewerk. Bij werk op basis van een aanneemsom spreken de installateur en de klant vooraf de prijs voor het werk af. Wanneer er dan mee- of tegenvallers in de uitvoering van het werk zijn in vergelijking met de afgesproken werkzaamheden en prijs, dan komen deze voor rekening van de installateur. Soms betekent dat een voordeel voor de installateur, soms een nadeel.

    Bij regiewerk spreken de installateur en de klant vooraf alleen maar het uurtarief en de prijs per eenheid materiaal af. De installateur brengt dan in de loop van het werk of achteraf de bestede uren en gebruikte materialen aan de klant in rekening. Mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk komen voor rekening van de klant. Soms betekent dat een voordeel voor u als klant, soms een nadeel.

    Bij aanneemsom hebt u dus vooraf wel zekerheid over de prijs die u moet betalen. Bij regiewerk hebt u vooraf geen zekerheid over de prijs die u moet betalen. Bij regiewerk bent u als klant niet per definitie duurder uit dan bij aanneemsom. Bij werk op aanneemsom zal de installateur het risico van mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk immers verwerken in de aanneemsom.

  • Mijn cv-ketel doet het niet meer. Op de sticker op de cv-ketel zag ik naam en logo van UNETO-VNI of van Techniek Nederland. Kunt u een installateur of monteur sturen?

    Nee, wij kunnen geen installateur of monteur sturen maar we kunnen u wel verder helpen. Op de sticker staat als het goed is ook de naam van het dor ons erkende installatiebedrijf dat de cv-ketel heeft geplaatst of het onderhoud heeft uitgevoerd. U kunt dit bedrijf benaderen en nagaan of ze nog steeds lid zijn van Techniek Nederland (voorheen UNETO-VNI). Zie vraag 1. Zij kunnen u dan van dienst zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u via onze ledenzoeker een erkend lid van Techniek Nederland vinden bij u in de buurt. Zie vraag 2.

    Wij kunnen u zelf geen mensen sturen omdat we brancheorganisatie zijn en de belangen behartigen van de bij ons aangesloten installatiebedrijven. We hebben zelf dus geen installateurs of monteurs in dienst.

  • Als mijn installateur halverwege de uitvoering van het werk failliet gaat, wie staat dan garant voor het afmaken van het werk?

    Helaas bestaat er in de installatiebranche geen algemeen garantiefonds voor klanten wanneer een installateur failliet gaat. Net zomin als er een fonds bestaat voor de installateur die te maken krijgt met een klant die een rekening onbetaald laat.

    De overeenkomst tussen installateur en klant is zoals dat formeel wordt genoemd ‘een zaak tussen partijen’. Dit betekent dat klant en installateur allebei een risico lopen. Het beste wat u en de installateur kunnen doen om voor beide partijen dit risico zo klein mogelijk te houden is om te betalen in gedeelten. Al naar gelang de voortgang van het werk stuurt de installateur zijn factuur en betaalt u deze. Zo is het risico voor beide partijen beheersbaar te houden. Mocht een installateur onverhoopt failliet gaan, dan heeft u in dat geval waarschijnlijk nog niet teveel betaald en kunt u een andere installateur het werk laten afmaken. Ongetwijfeld geeft dat ongemak, maar het financiële risico heeft u dan in ieder geval zoveel mogelijk beperkt.

  • Ik vind dat mijn installateur het werk niet goed heeft uitgevoerd. Mijn installateur vindt dat hij correct gewerkt heeft. Kan iemand van UNETO-VNI het werk controleren en zeggen wie gelijk heeft?

    Wij kunnen dat niet, maar als uw installateur lid is van Techniek Nederland werkt hij volgens de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten (AVIC). Dit betekent dat u een deskundige uit de markt kunt vragen het werk te controleren. Komt u er dan onverhoopt met het installatiebedrijf toch niet uit, dan heeft u volgens die voorwaarden het recht om contact op te nemen met de Geschillencommissie Installerende bedrijven. Op hun website vindt u allerhande advies. U kunt het conflict aan hen voorleggen waarna zij een bindende uitspraak kunnen doen. Ook kunt u voor advies contact opnemen met Consuwijzer.

    Techniek Nederland is de brancheorganisatie en behartigt de belangen van de installatiebedrijven. Daarom mengt Techniek Nederland zich niet tussen een installateur en zijn klant en voeren we geen inspectie of controle uit.

  • Wat is de gemiddelde levensduur van een apparaat?

    Soms gaat een apparaat eerder stuk dan u verwacht of redelijk vindt. De fabrieksgarantieperiode is dan niet altijd bepalend. Dus misschien is de fabrieksgarantieperiode voorbij, maar heeft u toch recht op reparatie of vervanging.

    In de Nederlandse wet over consumentenkoop is bepaald dat de verkoper bij een gebrekkig product ook na de fabrieksgarantieperiode aansprakelijk kan zijn. U moet dan als consument aantonen dat het apparaat bij aanschaf geen gebrek had én dat u een bepaalde gebruiksduur mocht verwachten. Het is dus belangrijk te weten wat de normale prestaties zijn van het apparaat dat u heeft gekocht.

    Omdat de wet daar niet concreet over is, heeft Techniek Nederland onderzoek gedaan naar de gemiddelde gebruiksduur van een groot aantal apparaten. In de tabel ziet u wat de gemiddelde gebruiksverwachting is van 10 productgroepen bij normaal gebruik. Er is onderscheid gemaakt in verschillende kwaliteitsniveaus op basis van de aankoopprijs per component. Met deze informatie kunt u beter opkomen voor u rechten.

  • Wonen zonder aardgas, hoe doe ik dat?

    Deze vraag wordt steeds actueler door de plannen van ons kabinet. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal laat u overzichtelijk zien op welke wijze u energie kunt besparen en hoe u dit kunt aanpakken. Ontdek wat u kunt doen door bijvoorbeeld te isoleren, zonnepanelen of een warmtepomp. Wilt u overgaan op wonen zonder aardgas, lees dan alles over het zes-stappenplan.