Techniek Nederland heeft op 7 juni 2018 gedragsregels opgesteld voor de opzet en inhoud van bepaalde overeenkomsten voor het gebruik van verwarmings- en warmwaterinstallaties. Deze regels zijn opgesteld naar aanleiding van signalen van de toezichthouders AFM en ACM. De gedragsregels zijn opgenomen in twee Gedragscodes.
De gedragsregels zijn van toepassing op overeenkomsten voor het gebruik van verwarmings- en warmwaterinstallaties die installatiebedrijven in het verleden met consumenten zijn aangegaan. De beide toezichthouders vinden het belangrijk dat bedrijven voor wie dit geldt van de Gedragscodes kennisnemen. Leden van Techniek Nederland voor wie de Gedragscodes relevant kunnen zijn, zijn hierover op 11 juli 2018 per brief geïnformeerd. Bij deze brief is ook een verklaring gevoegd, die bedrijven kunnen ondertekenen en retourneren aan Techniek Nederland. Bedrijven die de verklaring hebben ondertekend, laten zien dat zij de gedragscodes onderschrijven.
Deze bedrijven worden onderaan deze pagina getoond
Zowel de gedragscode, een consumententoelichting, de brief en verklaring vindt u als download onderaan deze pagina.
Contracten met eigendomsoverdracht
Gebleken is dat er contracten bestaan waarin de eigendomsoverdracht geregeld is, hetzij automatisch aan het einde van de overeenkomst of tussentijds. Dit soort overeenkomsten worden mogelijk aangemerkt als een financieringsovereenkomst. Voor het afsluiten van dat soort contracten moet er doorgaans onder een vergunning in het kader van de Wet op het financieel toezicht (Wft-vergunning) van de AFM gewerkt worden. Voor die gevallen waarbij die vergunning ten onrechte ontbreekt is het nodig om de rechtpositie van de consument te verbeteren. Hiervoor is Gedragscode 2 opgesteld.
Consumentenrecht
In oude contracten staan soms bepalingen die in strijd zijn met het dwingend consumentenrecht. Dit wordt door Gedragscode 1 rechtgezet.
Inwerkingtreding
De Gedragscodes treden in werking op 1 augustus 2018. U kunt zich ook later aansluiten, maar doe dit wel zo snel mogelijk indien dit voor u van toepassing is.
Voor de goede orde: het ondertekenen van deze Gedragscodes vrijwaart de ondertekenaar niet van claims van consumenten of autoriteiten. Het beoogt enkel de gevolgen van ontstane onvolkomenheden, indien en voor zover die bestaan, zoveel mogelijk te verminderen.
Meer informatie
Download hieronder de relevante documenten (pdf):