Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden uit de installatiebranche richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Onze leden uit de elektrotechnische detailhandel zijn detailhandels-, reparatie- en refurbishedbedrijven.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. 

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

primary

De frisse wind van Michel van Beek 'We zouden in de branche best wat trotser mogen zijn'

Michel-van-Beek-1600x900

Met Groenebeek Installatietechniek richtte Michel van Beek recent een nieuw installatiebedrijf op dat is gestoeld op een frisse visie. Rennen en vliegen hoeft er niet. Monteurs krijgen de tijd om kwalitatief werk te leveren en af en toe op adem te komen. Dat is beter voor hun gezondheid en beter voor de klant. En Van Beek is niet bang om daarvoor ietsjes meer te vragen.

Van Beek is geen doorsnee installateur. Naast loodgieter is hij ook nog eens meester in de rechten. Een uitzonderlijke combinatie. De 33-jarige ondernemer werkte bij verschillende installatiebedrijven, van monteur tot directeur, en maakte tussendoor een zijsprong naar de accountantswereld. 'Ik ken maar weinig mensen in de branche die tussen de veertig en vijftig zijn en geen klachten hebben. Vaak hebben ze last van rug of knieën. Juist in de fase dat ze heel veel weten en kunnen, raken we hen kwijt. Omdat ze jarenlang zwaar werk uitvoeren onder tijdsdruk. Drie ketels op een dag plaatsen? Dat vind ik onmenselijk. Sjouw maar eens drie nieuwe naar boven en drie oude naar beneden op een dag, dan zit je over vijf jaar gegarandeerd in de ziektewet. Al die tijdsdruk doet niemand goed. Er is geen ruimte om onvoorziene problemen op te lossen of dingen netjes af te werken, want je moet door naar de volgende. Zo zouden we niet met mensen moeten omgaan. Niet met monteurs en niet met klanten. Bovendien is er te weinig instroom van jongeren, dus kunnen we het ons niet veroorloven om ervaren krachten te verliezen', zegt Van Beek.

Hogere prijs goed uitleggen

Bij Groenebeek doet hij het daarom anders. Zijn visie op duurzaamheid houdt in dat er een balans gevonden moet worden tussen de pijlers People, Planet en Profit. Van Beek biedt 'zijn jongens' een veilige en plezierige werkomgeving, houdt rekening met het milieu en zorgt voor een normale winstmarge om de kosten te betalen. Een ketel plaatsen kost misschien iets meer dan bij een collega, maar negen van de tien klanten gaan daarmee akkoord. 'Dat komt omdat we in de offerte omschrijven hoe het bedrag is opgebouwd en waarom. Veel mensen snappen dat. En we leggen uit dat kwaliteit, service en klantvriendelijkheid best wat waard zijn. Net als dat je in een restaurant graag wat meer betaalt dan het bedrag op het bonnetje, als je goed gegeten hebt en vriendelijk bent geholpen. We zouden in de branche best wat trotser mogen zijn. Waarom vraagt niemand een advocaat om korting bij een uurtarief van driehonderd euro en zouden wij ons moeten schamen om vijftig euro per uur te vragen om een verstopte riolering door te zagen?'

Meer werk tijdens corona

Met zijn filosofie en werkwijze heeft Van Beek een fors aantal klanten aan Groenebeek Installatietechniek weten te binden. Corona zat het bedrijf daarbij niet in de weg. 'Door veilig en verantwoord te werken bij de mensen thuis, konden we gewoon doorgaan. Ik heb het idee dat er juist meer werk binnen kwam, omdat mensen thuis werkten en zich eerder gingen ergeren aan lekkende kranen of een tekortschietend ventilatiesysteem. Omdat ze thuis waren, konden we er ook makkelijker en eerder terecht.' Groenebeek werkt niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijven, aannemers, woningcorporaties en overheden. Daarnaast is Van Beek trots op het feit dat een grote netbeheerder haar klanten doorverwijst naar Groenebeek bij gas- of elektrastoringen in de omgeving. 'Het toont aan dat onze kwaliteit wordt gewaardeerd.'

Kwaliteit en betrouwbaarheid uitstralen

Van Beek is voorstander van de nieuwe CO-certificering. 'Het kost redelijk veel tijd en geld, maar werkzaamheden met een dergelijk hoog risicogehalte kun je nu eenmaal niet door Jan en Alleman laten uitvoeren. Ik vind certificering sowieso erg belangrijk, ook om hiermee de cowboys uit de branche te weren. Als je vakkundig bent, moet je dat ook aantonen en communiceren naar de klant. Daarom zijn we ook lid van Techniek Nederland en hebben we erkenningen behaald bij InstallQ. Het is belangrijk dat er organisaties zijn die zonder winstoogmerk proberen de branche te verbeteren. Samen komen we verder.'


Meer weten over gezond, veilig en milieuverantwoord werken? Bestel dan het Blauwe Boekje. Daarin staan de regels voor veilig werken en de belangrijkste aandachtspunten uit de arbo- en milieuwetgeving. Het onlangs geactualiseerde Blauwe Boekje gaat tevens in op werkdruk en veiligheidsbewustzijn. Bestel het in de webshop!