UNETO-VNI tekent digitaliseringsdeal met overheid en bouw

Ondertekening digitaliseringsdeal 617x258

UNETO-VNI zet samen met de overheid en de bouw vaart achter digitalisering van de bouwketen. De sector stelt daarvoor een Nationaal Digitaliserings- en Informatiseringsprogramma op waarin afspraken staan over uitwisseling en beheer van data en informatie. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken, UNETO-VNI en een groot aantal ketenpartners hebben de afspraken op 9 juli vastgelegd in een intentieverklaring.

Vicevoorzitter Claudia Reiner van UNETO-VNI: ‘Snelle digitalisering helpt om de energietransitie betaalbaar te maken. Dit programma draagt dus bij aan de ambities van het Klimaatakkoord.’

Ondertekening digitaliseringsdeal 275x200

Efficiencyverbetering

Vicevoorzitter Claudia Reiner heeft de digitaliseringsdeal mede getekend namens het samenwerkingsverband Digitaal stelsel Bouw en Installatie (DSBI). Dankzij de deal, die aansluit op de maatschappelijke opgaven uit de Bouwagenda en de toekomstverkenning Connect2025 van UNETO-VNI, is het mogelijk om de efficiency in de bouwketen sterk te verbeteren en forse kostenbesparingen te realiseren. Reiner: ‘Slimmer digitaal samenwerken moet al in 2025 10% productiviteitsstijging opleveren. Die is nodig om grote maatschappelijke vraagstukken, zoals het woningtekort en de energietransitie aan te pakken.’

Innovatiekracht

De bouwketen streeft naar een 100% energieneutrale nieuwbouw van woningen en gebouwen in 2025 en een volledig circulaire bouwsector in 2050. Die ambitie is alleen haalbaar met een probleemloze, digitale informatie-uitwisseling. Reiner: ‘Met deze deal kunnen we de innovatiekracht van de bouwsector enorm versterken. Dat is goed voor het bedrijfsleven, onze medewerkers én voor Nederland.’

Digitaliseringsprogramma

De komende drie maanden werken de deelnemende partijen, waaronder het Ministerie van Binnenlandse Zaken, UNETO-VNI, Bouwend Nederland, MKBInfra, FEDET, AFNL-NOA, NLIngenieurs en Koninklijke Hibin het digitaliseringsprogramma verder uit. Uiteindelijk doel is dat zoveel mogelijk partijen zich bij het initiatief aansluiten.