Groeiende rol voor technisch dienstverleners in Nederlandse industrie

Technisch-dienstverleners-zijn-steeds-belangrijker-in-de-industrie617

De Nederlandse industrie past op grote schaal geavanceerde, digitale technologie toe. De meeste sectoren van onze industrie hebben innovatieve ontwikkelingen als smart industry (robotisering, 3D-printing, big data), internet of things en cybersecurity al omarmd of zullen dat in de nabije toekomst doen. Dat blijkt uit een marktverkenning die is uitgevoerd in opdracht van UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche. Het onderzoek laat zien dat technisch dienstverleners een sleutelpositie hebben als partner van industriële ondernemingen. UNETO-VNI-voorzitter Doekle Terpstra verwacht dat de rol van installateurs de komende tijd alleen maar groter zal worden. Hij presenteert het rapport op dinsdag 3 oktober aan de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken.

Technisch-dienstverleners-zijn-steeds-belangrijker-in-de-industrie275

Rendement op lange termijn

De marktverkenning laat zien dat technisch dienstverleners in toenemende mate actief zijn op de industriële markt. De Nederlandse industrie blijkt geavanceerde technologie al op grote schaal toe te passen. Voor de marktverkenning onderzocht USP Marketing Consultancy in opdracht van UNETO-VNI vijf industriële sectoren: chemie, food, machines, elektrische apparaten en metaal. Volgens het onderzoeksrapport is over de hele linie de invloed van ontwikkelingen als smart industry en cybersecurity groot, al blijft de foodindustrie iets achter. Voor alle sectoren geldt dat de invloed van digitale technologie in de toekomst naar verwachting sterk zal toenemen. Vrijwel alle industriële ondernemingen zien 'cost of ownership' als een cruciale factor bij de toepassing van nieuwe technologie. Het rendement op lange termijn krijgt steeds meer aandacht.

Onmisbaar

De kennis en technologie die technisch dienstverleners kunnen bieden, is in de afgelopen jaren onmisbaar geworden voor de Nederlandse industrie. De marktverkenning van UNETO-VNI lijkt erop te wijzen dat de rol van installatiebedrijven de komende jaren alleen maar zal toenemen. Nu al vormt de industrie met name voor middelgrote en grote ondernemingen in de installatiebranche een aanzienlijke markt; zij realiseren er meer dan eenderde van hun omzet.

Energie

Het speelveld voor technisch dienstverleners zal binnen de industrie niet beperkt blijven tot digitale technologie. In alle sectoren van de Nederlandse industrie is de komende jaren naar verwachting ook steeds meer behoefte aan het oplossen van energievraagstukken. Het implementeren van nieuwe technieken om duurzaam te produceren en zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan, zal binnen vrijwel alle industriële bedrijven in ons land nóg belangrijker worden. Niet alleen uit kostenoverwegingen, maar ook om te kunnen voldoen aan klimaatnormen die steeds strenger worden.

Download het rapport Brancheverkenning Industrie