Vanaf 2025 kunnen gemeenten zero-emissiezones instellen. In die gebieden mogen op termijn alleen nog auto’s komen die geen uitlaatgassen produceren. Voor ondernemers komt er een overgangsregeling. Overstappen op een schone bestelbus wordt aantrekkelijk dankzij fiscale voordelen en subsidies. Dat zijn de belangrijkste resultaten van het akkoord dat staatssecretaris Stientje Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft bereikt met een aantal ondernemersorganisaties en gemeenten.
Ruim op tijd aankondigen
Als gemeenten een zero-emissiezone invoeren, moeten zij dat minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestelauto’s die na 2025 op kenteken gezet worden, mogen alleen nog in de aangewezen zero-emissiezones komen als ze geen uitlaatgassen uitstoten. Voor bestaande bestelauto’s op benzine, diesel of lpg geldt een overgangsfase tot 2027. Daarna zijn alléén emissievrije auto’s en bestelbussen nog welkom. De afspraken moeten bijdragen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord. Daar staat onder meer in dat we in 2030 de CO2-uitstoot met 49% hebben verminderd.
Tegemoetkoming voor ondernemers
Een emissieloze bestelbus is nog altijd duurder dan een ‘fossiele’ bus. Om dat verschil te compenseren, krijgen ondernemers tussen 2021 en 2025 subsidie bij de aanschaf van een emissieloze bus. Daarnaast kunnen ondernemers gebruik maken van de Baangerelateerde investeringskorting (BIK) en de Energie-Investeringsaftrek (EIA). Deze regelingen maken investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger.
Minder CO2-uitstoot, meer frisse lucht
Volgens voorzitter Doekle Terpstra sluit het akkoord over de zero-emissiezones aan bij de ambities van de installatiebranche. ‘De technieksector is koploper in verduurzaming. Onze branche heeft dagelijks veel bestelauto’s op de weg. Met emissieloze bestelbussen krijgen we meer frisse lucht in onze steden. En we leveren een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de CO2-uitstoot.’ Terpstra vindt het goed dat ondernemers de tijd krijgen voor de overstap naar schone busjes. ‘Ondernemers weten straks vier jaar van tevoren of een gemeente een emissievrije zone invoert. Daar komt dan nog eens de overgangsfase tot 2027 bij.’ De voorman van Techniek Nederland vindt dat de overheid op korte termijn moet zorgen voor heldere informatie over de subsidiemogelijkheden voor elektrische bestelauto’s.
Zero-emissiezones in het Klimaatakkoord
Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is luchtvervuiling extra schadelijk omdat mensen de uitlaatgassen direct inademen. De zero-emissiezones in 30 tot 40 grotere steden zijn onderdeel van het Klimaatakkoord. Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog uitstootvrije voertuigen op de weg rijden.
Bekijk hier een tijdlijn voor invoering van zero-emissiezones
Meer informatie over de overstap op elektrische bestelauto’s
De overstap naar een (deels) elektrisch wagenpark brengt voor u als ondernemer flinke veranderingen met zich mee. Als u in 2025 of in 2027 elektrisch wilt rijden moet u daar nu al rekening mee houden in het investeringsbeleid. Heeft u vragen, download dan onze brochure ‘Elektrisch vooruit’. Ook de medewerkers van Techniek Nederland Advies helpen u graag.