Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.000 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Invoering zero-emissiezones gaat niet zonder slag of stoot

UV05128-1600x900
primary

Om de CO2-uitstoot te reduceren is in het Klimaatakkoord afgesproken om zero-emissiezones voor bestel- en vrachtauto’s per 2025 in te voeren. Dit zijn zones waar bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor niet meer welkom zijn. Ondernemersverenigingen Techniek Nederland en evofenedex zetten zich in voor deze afspraken om te zorgen dat er een duurzame en ondernemende stad ontstaat. Uit een onderzoek van deze verenigingen blijkt dat het bedrijfsleven verdeeld is over de invoering van zero-emissiezones in 2025. Zo zijn er zorgen over de haalbaarheid van de invoering van de zones, maar is een deel van de achterbannen ook geïnteresseerd in eventuele alternatieven.

Opinie

Het bedrijfsleven is verdeeld over de invoering van zero-emissiezones in 2025. Ruim 30 procent van de deelnemers aan het onderzoek van Techniek Nederland en evofenedex is positief over de invoering van de zero-emissiezones, terwijl 14 procent neutraal is. Bijna de helft van de respondenten staat negatief tegenover de invoering van de zones.

Haalbaarheid

Ongeveer 70 procent van de bedrijven geeft aan dat het niet haalbaar is om op 1 januari 2025 een volledig wagenpark van bestel- en vrachtauto’s zonder CO2-uitstoot te hebben. Een klein deel (11%) geeft aan dat dit wel gaat lukken en ongeveer 19 procent weet nog niet of het een haalbare kaart is. Twee redenen die veel genoemd worden, zijn de hoge aanschafprijs van de voertuigen en de te beperkte actieradius van het voertuig. Ook een te klein geschikt aanbod van voertuigen en voertuigen met een speciale opbouw zijn hobbels op de weg naar zero-emissie. De overgangsregelingen en subsidieregeling die er momenteel zijn voor bestelauto en vrachtauto’s, moeten de ondernemers wel meer (financiële) ruimte bieden.

Alternatieven

Om de haalbaarheid te vergroten, kunnen bedrijven kijken naar alternatieven. In plaats van een voertuig aan te schaffen, kan men ook overwegen om een voertuig te leasen. Ongeveer 25 procent van de ondervraagden zegt dit wel te zien zitten. Vanwege de hoge aanschafkosten kan dit een serieuze overweging zijn voor bedrijven. Een ander alternatief is het gebruik maken van een hub aan de rand van de stad. Bij deze hub levert een bedrijf de goederen af en vervoert een dienstverlener dit zero-emissie naar de stad. Bijna 29 procent van de bedrijven geeft aan daar interesse voor te hebben. Voor het alternatief om een bestel- of vrachtauto te delen met één van de bedrijven uit de buurt, staat ongeveer 29 procent open.

De uitkomsten van het onderzoek zijn niet per se verrassend of reden voor extra zorg. Maar het laat wel zien dat er op diverse terreinen zoals als communicatie, financiën en bewustwording nog veel werk aan de winkel is. Dit geldt zowel voor de gemeentes, ondernemersverenigingen als ook voor de ondernemers zelf.

Download de samenvatting Rapport Zero-emissie Onderzoek.