Bij steeds meer overheidsorganisaties en sectororganisaties (onder andere Centraal Register Techniek en Wij Techniek) wordt eHerkenning als middel gevraagd om als bedrijfsvertegenwoordiger op een site in te loggen.
eHerkenning is de bedrijfsversie van wat digiD voor burgers is om in te loggen op overheidssites. Het is ontwikkeld om op een betrouwbare wijze in te loggen in een systeem van een dienstverlenende organisatie. Daardoor weet de dienstverlener ook dat de persoon van het bedrijf die inlogt, op een betrouwbare wijze is geïdentificeerd en het bedrijf een inschrijving bij de Kamer van Koophandel heeft. Het bedrijf kan vervolgens een aantal werknemers machtigen om in te loggen met eHerkenning, zodat u voor diverse dienstverleners en type werkzaamheden, uw medewerkers kan aanwijzen.
Wij adviseren u om het eHerkenningsmiddel met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 aan te vragen bij één van de aanbieders op deze lijst. Houdt u rekening met een doorlooptijd van circa vijf werkdagen of soms korter indien u een spoedprocedure aanvraagt. De jaarlijkse kosten zijn tussen de 40-50 euro per jaar. Voor een meerjaarlijks abonnement betaalt u minder.
Indien u gebruik wilt maken van 'machtigingen' in uw eHerkenningabonnement, adviseren wij u om een afweging te maken, bij welke aanbieder dit voor uw situatie goed bruikbaar is.
Bezit u meerdere ondernemingen? Dan kunt u deze aan één eHerkenningsmiddel koppelen. Echter, het eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en niet overdraagbaar of te delen met andere personen. Bedenk bij het aanvragen daarom goed aan wie u de eHerkenning toewijst.
Als er al een eHerkenningsmiddel wordt gebruikt in de organisatie, kunt u twee dingen doen:
- Een nieuwe eHerkenning aanvragen of
- Nagaan of er intern een beheerder is die u kan machtigen.
Meer informatie over de werking van eHerkenning
Hulpvragen over het gebruik van eHerkenning