Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.300 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

primary

Klantbeoordelings­systeem

beoordeling-klantenvertellen

Het aanbieden van een klantbeoordelingssysteem is één van de eisen die worden gesteld binnen Criterium 2 (Kwaliteit Bedrijfsvoering). Leden van Techniek Nederland verwijzen hierheen vanaf hun eigen website en vanaf hun bedrijfsdetailpagina in de ledenzoeker. Inschrijving bij klantbeoordelingssysteem Klantenvertellen is inbegrepen bij het lidmaatschap.

Een actieve consumentenbeoordeling heeft voordelen boven een ‘spontane’ beoordeling op Google. Techniek Nederland heeft geregeld dat er voor ieder lid-bedrijf een standaard systeem is ingericht.

Indien u al een digitaal beoordelingssysteem heeft, kunnen we afstemmen of deze ook voldoet. Op de ledenzoeker en op Google wordt de uitkomst van de beoordelingen getoond en kunnen consumenten uw dienstverlening beoordelen. Ook kunt u op uw eigen website of email uw klant de mogelijkheid bieden om een beoordeling in te vullen.

Hieronder vindt u veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij?

FAQ Klantbeoordelingssysteem als toelatingscriterium

  • Welke voordelen heeft het?

    Klanten benoemen precies dat wat ze waarderen. Zoals goede communicatie, netjes werken, meedenken, advies geven. Dat geeft meteen inzicht in wat klanten belangrijk vinden in het klantencontact, zoals een goede service en klantvriendelijke benadering. Maar het geeft ook inzicht in de zaken die minder goed zijn gegaan. Dat biedt u als ondernemer de kans om dat direct te verbeteren. Bij een slechte of onterechte recensie kunnen positieve beoordelingen de balans weer rechttrekken waardoor het gemiddelde cijfer toch op peil blijft. Er zijn altijd kritische klanten die hun eigen mening willen ventileren. Dat kunt u niet voorkomen. U heeft wel invloed op de manier waarop u daarmee omgaat. Door actief gebruik van een klantbeoordelingssysteem wint u veel vertrouwen als vakkundig bedrijf met een professionele bedrijfsvoering.

    De tevreden klanten zijn de ambassadeurs van uw bedrijf. Door deze tevreden klanten online zichtbaar te maken, kunnen ze uw prospects over de streep trekken om voor u te kiezen. Elk bedrijf kan op zijn website schrijven klantvriendelijk te zijn of de beste kwaliteit te leveren, maar het zijn de positieve klantervaringen die dit bevestigen. Hiermee kan uw bedrijf zich onderscheiden.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Zijn hier extra kosten aan verbonden?

    Er zijn voor u geen extra kosten verbonden aan het basispakket. Techniek Nederland heeft de investering al voor u gedaan als onderdeel van het lidmaatschap. Klantenvertellen biedt wel meer (betaalde) mogelijkheden om het systeem uit te breiden als u dat zou willen. De leden die al een bestaand account hebben krijgen (per einde looptijd contract), de mogelijkheid om over te stappen naar de Techniek Nederland variant. Dit betekent wel dat een lid onder andere de historie niet kan gebruiken en ook de vragenlijst niet kan aanpassen.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Wanneer moet ik dat dan geregeld hebben?

    Voor ieder lid-bedrijf hebben we een standaard systeem ingericht. Dat kunt u nu al gebruiken. Eind 2019 willen we dat elk lid gebruik maakt van een goedgekeurd klantbeoordelingssysteem.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Waarom wil Techniek Nederland dit zo graag?

    We willen afrekenen met het gevoel dat iedereen zo maar lid kan worden. Maar ook veranderende wetgeving en kritischer consumenten vragen om strengere criteria. Zo’n klantbeoordelingssysteem kun je maar beter professioneel organiseren, anders loop je het risico op een 'spontane' beoordeling op Google (die ook voor niet-klanten openstaat) of sociale media.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Ik wil niet meedoen aan Klantenvertellen. Word ik nu geroyeerd?

    Als u een alternatief systeem gebruikt, kan in overleg worden besloten of het alternatief voldoet. Kiyoh en Feedback company zijn gekoppeld aan de Ledenzoeker van Techniek Nederland. Voordeel van Klantenvertellen is dat het is gekoppeld aan 'Mijn bedrijf' van Google en aan detelefoongids.nl. Door het inzetten van een klantbeoordelingssysteem kun je met elke klant in gesprek gaan en heeft u hier geen last van anonieme klagers waar u zich niet tegen kunt verweren. U bent niet gebonden aan Klantenvertellen, maar als u geen enkele mogelijkheid biedt aan consumenten om een beoordeling te geven, voldoet u feitelijk niet aan criterium 2 van de lidmaatschapscriteria.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Ik heb al een beoordelingssysteem, aan wie geef ik dat door?

    Als u een alternatief systeem gebruikt, kan in overleg worden besloten of het alternatief voldoet. Kiyoh en Feedback company zijn gekoppeld aan de Ledenzoeker van Techniek Nederland. Beschikt u over een ander systeem? Laat het ons weten via ledenservice@technieknederland.nl. Wij zullen contact met u opnemen als het systeem niet volstaat.

     

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

FAQ Ingebruiknemen van Klantenvertellen

  • Hoe activeer ik mijn klantbeoordelingssysteem?

    Via 'mijn profiel' van Techniek Nederland heeft u toegang tot de dashboard van Klantenvertellen. Bekijk de instructies om uw klantbeoordelingssysteem te activeren.

     

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Hoe log ik in?

    Via Mijn profiel van Techniek Nederland. Na het invullen van uw gebruikersnaam en wachtwoord komt u via Instellingen op de pagina Mijn bedrijfsgegevens onder Wijzig ledenzoekgegevens bij Beoordelingen. Hier heeft u direct toegang tot uw dashboard. Bekijk de uitgebreide instructie.

    Bent u onlangs lid geworden? Dan heeft u binnen 2 tot 3 weken toegang tot uw dashboard van Klantenvertellen.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Hoe zorg ik voor beoordelingen?

    Om tot een zo hoog mogelijk aantal (positieve) beoordeling te komen en de drempel zo laag mogelijk te maken adviseren we het volgende:

    • Kondig vooraf aan dat er een e-mail wordt gestuurd en vraag of de klant zo vriendelijk wil zijn om een beoordeling te geven.
    • Voor het verzamelen van e-mails vraag om een (visite)kaartje of het e-mailadres met de mededeling dat je graag een e-mail wilt versturen om de klantenservice te optimaliseren. Daarmee geeft u direct het belang van deze beoordeling aan voor uw bedrijf.
    • Een andere optie is om direct gezamenlijk de beoordeling in te vullen maar dit kost u wat meer tijd. Dit kan bijvoorbeeld door de klant ter plaatse de beoordeling te laten invullen via een tablet of telefoon. U kunt hierbij gebruik maken van de easy invite link. Een andere manier is het gebruiken van een QR-code welke de klant kan scannen waarna deze direct bij de beoordelingspagina uitkomt.
    • Het versturen van uitnodigingen voor de beoordeling eens per week integreren in overige werkprocessen zoals facturatie. U kunt klantgegevens in het reviewdashboard importeren op basis van een Excel bestand.
    • U kunt het uitnodigingsproces automatiseren door gebruik te maken van de easy invite link. Het is dan een kwestie van het eenmalig toevoegen, van deze link, aan de al bestaande communicatie met consumenten (zoals mailings of nieuwsbrieven). Tenslotte kan deze link via bijvoorbeeld Whatsapp worden verzonden of worden toegevoegd aan de facturatie.

     

    *Er zijn minimaal 5 beoordeling nodig voor publicatie score/waardering op onze Ledenzoeker.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Ik heb al een account bij Klantenvertellen. Kan ik deze omzetten naar Techniek Nederland?

    Nee, dat kan helaas niet. Dit heeft te maken met de historie die niet overgezet kan worden naar een ander account. Wel kunt u gebruikmaken van een nieuw account via Techniek Nederland maar dan verliest u alle beoordelingen in het verleden gegeven en moet u uw huidige account opzeggen volgens de opzeggingstermijn die geldt voor uw contract bij Klantenvertellen. Uw huidige Klantenvertellen account kan wel worden gekoppeld aan onze ledenzoeker.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

FAQ Overige vragen Klantenvertellen

  • Ik heb geen e-mailadressen van mijn klanten, wat nu?

    Ook zonder e-mailadressen kunt u beoordelingen ontvangen via Klantenvertellen. Zo kunnen klanten op eigen initiatief een beoordeling achterlaten via de widget van Klantenvertellen (of op de publieke reviewpagina). Of u kunt er voor kiezen om samen met de klant, ter plaatse, een beoordeling in te vullen bijvoorbeeld via een tablet.

    Een andere manier is het verwerken van de easy invite link in een QR-code. Wanneer de klant deze code scant wordt hij/zij doorgelinkt naar de enquête waarna deze kan worden ingevuld. Het is dus niet persé nodig om mailadressen van klanten te verzamelen.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Ik doe niks met online kanalen, wat nu?

    Ook wanneer een lidbedrijf online niet actief is kan het uitvragen van klantbeoordelingen zinvol zijn. Zo kan er op deze manier achterhaald worden wat de ervaring van de klanten is geweest om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Verder heeft u de mogelijkheid de behaalde score van Klantenvertellen offline te tonen. Bijvoorbeeld op offertes, advertenties, visitekaartjes etc.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Hoe heeft Techniek Nederland de AVG geborgd in het contract met Klantenvertellen?

    Techniek Nederland heeft een verwerkersovereenkomst met Klantenvertellen, zoals verwoord in ons privacy statement artikel 3. Onze mantel met Klantenvertellen voor leden is bovendien vrijblijvend. Als u besluit om een ander systeem voor klantbeoordeling te hanteren, worden uw lidmaatschapsgegevens ook niet meegenomen in de datalevering aan Klantenvertellen.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Hoe voldoe ik aan de AVG als ik om een klantbeoordeling vraag?

    Uw klant zelf uitnodigen

    Wanneer u direct na oplevering van de werkzaamheden (met de eindfactuur) zelf een e-mail naar uw klant stuurt met daarin een link waar de klant zelf verder zijn persoonsgegevens en beoordeling kan invullen, kunt u zien als onderdeel van ‘uitvoering van de overeenkomst’. U vraagt namelijk wat de klant vindt van uw dienstverlening (u vraagt feedback).
    Als u bij Klantenvertellen kiest voor de Easy Invite Link, hoeft u uw klantgegevens niet bij hen te uploaden en is geen verwerkersovereenkomst met Klantenvertellen nodig.

    Uw klanten via het systeem van Klantenvertellen uitnodigen

    In de situatie dat u het e-mailadres van uw klant doorgeeft aan Klantenvertellen en de klant vervolgens van hen een uitnodiging ontvangt om een beoordeling achter te laten, heeft u toestemming van uw klant nodig. Dit kunt u inregelen door de klant de mogelijkheid te geven op de offerte aan te kruisen dat hij ermee akkoord gaat dat zijn e-mailadres eenmalig wordt doorgegeven aan een externe partij om een beoordeling achter te laten. Hierbij een voorbeeldtekst: Ik ga ermee akkoord dat mijn e-mailadres eenmalig wordt doorgegeven aan een externe partij, waardoor ik een uitnodiging ontvang om de dienstverlening van (naam van uw bedrijf) te beoordelen.

    Omdat u in deze situatie als verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens doorgeeft aan een verwerker is een verwerkersovereenkomst tussen u en Klantenvertellen noodzakelijk. 

    Deze verwerkersovereenkomst kunt u hier downloaden.

    Deze individuele verwerkersovereenkomst is noodzakelijk omdat u de gegevens van uw klanten, (persoonsgegevens zoals emailadres) aan een derde partij (Klantenvertellen) toevertrouwt. De persoonsgegevens van uw klant worden alleen gebruikt om uw klant uit te nodigen om een beoordeling te plaatsen. Deze gegevens worden slechts 90 dagen bewaard en vervolgens vernietigd. Het is belangrijk dat u de verwerkersovereenkomst goed doorleest want met deze verwerkersovereenkomst voldoet u aan de wetgeving AVG. Vanaf april is uw individuele verwerkersovereenkomst ook terug te vinden in uw reviewdashboard.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Een negatieve reactie, wat nu?

    Dat is een veelgehoorde klacht. Maar er is iets aan te doen. Bij actieve communicatie zijn positieve consumenten veel sneller bereid een (positieve) beoordeling te geven dan men denkt. Een voordeel van een beoordelingssysteem is dat klachten en negatieve reacties gebundeld worden en gecontroleerd kunnen worden. Zonder beoordelingssysteem kan een klacht op internet (via Radar, Consumentenbond etc.) komen en dan is het heel moeilijk om die klacht daar weer vanaf te krijgen. Met een beoordelingsplatform kunt u in gesprek gaan met de klant om een klacht op te lossen. Andere sitebezoekers lezen uw reactie dan ook. In overleg met een klant kunt u vragen om een nieuwe beoordeling zodra de klacht verholpen is.

    Alleen ontevreden klanten geven beoordelingen!

    Voor onterechte klachten/ dispuut is er de zogenaamde ‘rode knop’. U kunt aan de bel trekken bij Klantenvertellen en als de klacht in strijd is met de voorwaarden kan Klantenvertellen de klacht verwijderen. Het bedrijf wordt beschermt tegen onterechte beoordelingen. Zo zal een beoordeling met een cijfer 1 zonder argumentatie niet worden geplaatst. Volgens onderzoek van GFK zijn negatieve beoordeling onmisbaar voor een totaal imago. Alleen positieve beoordeling doet afbreuk aan je imago.

    Hoe weet ik of een boze klant meerdere beoordelingen plaatst?

    Er vindt standaard controle plaats op IP adres en e-mail. Als er drie keer vanaf een zelfde mail- of IP- adres een beoordeling is gegeven wordt deze geblokkeerd. Er worden steekproeven gedaan in verband met frauderen. Klantenvertellen zelf wordt getoetst door de ACM. U kunt niet zelf een beoordeling ‘aan’ of ‘uit’ zetten.

    Klantenvertellen is een open platform, gericht op consumenten. Consumenten moeten dus een eerlijk beeld kunnen krijgen over het serviceniveau van het lidbedrijf. Dat wil niet zeggen dat alle reviews ook terechte reviews zijn.

    De reviews op Klantenvertellen moeten aan een aantal voorwaarden voldoen:

    • iemand moet feitelijk en aantoonbaar klant zijn geweest
    • de review moet gebaseerd zijn op een recente ervaring (<6 maanden)
    • er mag geen bedrijfsgevoelige informatie worden genoemd (namen, adresgegevens)
    • en uiteraard mag er niet worden gescholden.

    Voldoet een review hier (mogelijk) niet aan, meld de review dan altijd bij Klantenvertellen aan via de misbruikprocedure.

    Daar komt bij dat onvoldoendes eerst altijd zeven dagen in quarantaine worden geplaatst. Dit betekent dat de review wel inzichtelijk wordt in het reviewdashboard, maar niet op de publieke reviewpagina wordt getoond. Dit zorgt er voor dat zowel het lidbedrijf als Klantenvertellen de tijd heeft hierop actie te ondernemen. Wellicht is de consument na enig contact wel bereid om zijn/haar mening te herzien.

    De ervaring leert dat bij het actief uitvragen van beoordelingen slechts 3% hiervan negatief is. Indien toch een negatieve beoordeling wordt gegeven kan dit ook in het voordeel van u als bedrijf werken. En het geeft meer betrouwbaarheid aan de beoordelingen dan wanneer een bedrijf alleen maar 10-en ontvangt.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Hoe worden de beoordeling op Google weergegeven?

    Met de consumentenbeoordeling van Klantenvertellen worden de beoordelingen behalve op de Ledenzoeker ook via Google zichtbaar, hetzelfde geldt voor de telefoongids. Als een bedrijf gebruikt maakt van Adwords heeft dit automatisch een positief effect bij een waardering van 7 of hoger met minimaal 100 beoordelingen.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Wie kan een beoordeling geven?

    Iedereen kan in principe een beoordeling geven, dus ook niet klanten. U kunt instellen of u een melding wilt ontvangen bij elke beoordeling of alleen indien er een onvoldoende is ontvangen. Mocht iemand een onterechte beoordeling hebben achtergelaten dan kunt u contact opnemen met Klantenvertellen. Klantenvertellen neemt vervolgens contact op met degene die de beoordeling heeft geplaatst. Deze persoon moet bewijs aanleveren van de aankoop door middel van een factuur of aankoopbon. Als blijkt dat er geen bon is en de persoon is ook niet bekend bij het lid als klant dan verwijdert Klantenvertellen de beoordeling.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

  • Hoe zijn de vragen op het beoordelingsverzoek tot stand gekomen?

    Na afronding van de opdracht bij uw klant kunt u een beoordelingsverzoek doen. Nederlandse installateurs, zowel leden als niet-leden, zijn betrokken geweest bij de totstandkoming van de vragen die de klant worden gesteld. In de uitnodigingsmail wordt via een link verwezen naar de vragen die als enquête wordt gepresenteerd. Op enquêtepagina staat een korte tekst over Techniek Nederland. Het logo van uw bedrijf kan hier ook getoond worden.

    > Bekijk alle veelgestelde vragen over Klantenvertellen.

bullets

 

.

primary