Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.000 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Smart Home producten; vooral vanwege gemak en kostenbesparing

smart-home-16
primary

Voor 39 procent van de huishoudens is energiebesparing, na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home producten aan te schaffen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2021. Onder consumenten die vijf of meer Smart Home producten hebben, is dit zelfs 50 procent. Een groot deel van de energiekosten in huis gaat naar een combinatie van verlichting, huishoudelijke apparaten, elektronica en verwarming. Door de aanschaf van slimme huishoudelijke apparaten, zonwering, verlichting en verwarming kunnen huishoudens hun energierekening eenvoudig omlaag krijgen. Sinds de energieprijzen stijgen, ziet GfK dan ook een toename in de vraag naar energiebesparende oplossingen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Smart Living Society. Techniek Nederland is een van de partners van Smart Living Society.

Smart Home wordt mainstream

70 procent van de Nederlanders kent inmiddels iemand die een Smart Home product bezit. De bekendheid met de term ‘Smart Home’ is bovendien voor het zesde jaar op rij toegenomen. Nederlandse huishoudens bezitten tegenwoordig gemiddeld al 5 slimme apparaten en maar liefst een vijfde heeft al 7 of meer Smart Home producten in huis. Daarnaast geeft maar liefst 25 procent van de consumenten aan dat hun belangstelling voor Smart Home is toegenomen sinds de Covid-19-pandemie.

Vorig jaar heeft de consument vooral geïnvesteerd in het creëren van een veilig huis. Zo werden veel slimme camera’s en deurbellen aangeschaft. Er is nu vooral een verschuiving van veiligheid naar gemak en energiebesparing, en van beveiliging naar apparaten in het huis en de tuin. Waarbij GfK een stijging van 740 procent in ‘Smart’ vaatwassers zien, een verrassende groei van 105 procent in maaimachines en 147 procent in automatische besproeiing voor in de tuin.

Privacy en veiligheid

Belangrijke thema’s rond Smart Home blijven privacy en veiligheid. Nederlanders die nog twijfelen om Smart Home producten aan te schaffen geven als belangrijkste redenen privacy en veiligheid aan. Consumenten zijn vooral onzeker omdat ze geen inzicht hebben of, hoe en met wie hun gegevens gedeeld worden. Daarnaast is een kwart van de Nederlanders nog steeds bang dat de apparatuur gehackt wordt.

Voorkeur om Smart Home producten te laten installeren

Consumenten die overwegen om Smart Home producten aan te schaffen oriënteren zich zowel on- als offline. Vervolgens kopen ze de producten met name bij elektronicaspeciaalzaken. Met een spectaculaire groei van 17 procent naar 23 procent, gaan consumenten steeds vaker naar een installateur voor Smart Home producten. Aangezien 61 procent van de consument aangeeft de installatie van Smart Home producten het liefst door iemand anders te laten doen, is de kans groot dat dit percentage nog verder toeneemt.

Spraakassistent

Tweederde van de consumenten kent Google Assistent als spraakassistent, op de voet gevolgd door Siri. Een op de vijf consumenten heeft zelfs drie of meer spraakassistenten in huis. Ook hier ziet GfK dat naarmate er meer Smart Home apparaten in huis zijn, het gebruik van spraakassistenten voor de bediening van apparaten toeneemt. De spraakassistent heeft daarmee blijvend een plek in huis veroverd.

Lees het volledige bericht van GfK