Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.300 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Smart home potentiële markt van 600 miljoen per jaar

UV04680-1600
primary

De interesse voor smart homes, een woning met meer comfort door gebruik van technologie, is groeiende en een doorbraak komt dichterbij. Door goedkopere sensoren, draadloze apparatuur en stembediening wordt toepassing op grotere schaal mogelijk. Twintig procent van de ondervraagde consumenten hebben daar best geld voor over. Bij de koop van een woning gaat het om enkele duizenden euro’s. Dit betekent een potentiële markt van 600 miljoen euro per jaar. Naast de installateurs betreden ook veel andere bedrijven deze markt, zo blijkt uit een onderzoeksrapport van het ING Economisch Bureau dat op 4 november 2019 is gepubliceerd.

Ruim vier op de tien Nederlanders heeft nog helemaal geen slimme apparaten in huis die ze via spraak, sensoren of smartphone kunnen bedienen.

De volgende slimme apparatuur hebben consumenten relatief wel vaak in huis:

  1. Lichten die automatisch aan- of uitschakelen (16%).
  2. Thermostaat te bedienen met smartphone (14%).
  3. Lampen te bedienen met smartphone (11%).

Liever duurzaam dan smart

Als bewoners moeten kiezen staat het smart maken van de woning niet bovenaan het wensenlijstje. Slechts 3% wenst zijn woning het liefst van slimme apparatuur te voorzien. Investeren in een zuinigere woning staat bovenaan de lijst bij 36% van de ondervraagden, gevolgd door extra woonoppervlakte (18%). Een extra luxe keuken (13%) of badkamer (8%) worden genoemd vóór het smart maken van de woning.

Potentiële omzet van €600 miljoen per jaar

Ondanks de terughoudendheid onder consumenten is ruim 20% toch bereid om voor een smart home extra te betalen. Ruim 16% heeft er een tot 2% hogere aankoopprijs van een woning voor over en ruim 4% heeft er 2 tot 4% voor over. Indien deze 20% consumenten hun koopwoning smart (laten) maken bij aankoop dan betekent dat een jaarlijkse potentiële marktomzet van ruim €600 miljoen. Bij een huidige elektromarkt van installateurs van circa € 1,7 miljard is dat een marktpotentieel van bijna 35% extra omzet. Dat is nog exclusief de markt voor huurwoningen.

Rol installateur onder druk door plug en play

“Technische installaties en dus ook smart homes in woningen zijn traditiegetrouw het domein van de installateur. Dit staat echter onder druk doordat consumenten zelf steeds meer kunnen installeren,” aldus Maurice van Sante, Senior Econoom bij ING Economisch Bureau, “De installateur krijgt daarnaast te maken met allerlei nieuwe spelers die slimme apparatuur aanbieden en de installatie daarvan. Internetproviders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers zijn bezig deze markt te betreden.”

Maurice licht zijn onderzoek toe in de Webinar ComfortInstallateurs 2019 die op 5 november plaats vond vanuit Techniek Nederland.