Bouwrecht,
Aanbesteden,
Traject beter aanbesteden,
Marktvisie
Techniek Nederland is al sinds jaar en dag bezig om de aanbestedingspraktijk te verbeteren. Soms in specifieke praktijkgevallen en soms het algemene beleid. De afgelopen jaren hebben er een aantal trajecten gelopen om de aanbestedingspraktijk te verbeteren.
Recent heeft staatssecretaris Mona Keijzer een reactie gegeven op enkele ontwikkelingen.
Beter aanbesteden
Eerder heeft de staatssecretaris al aangegeven dat er een vervolg komt op beter aanbesteden. Techniek Nederland ziet hier ook de noodzaak van. Het gaat niet alleen om het afronden van de acties maar om de toepassing van de acties door alle aanbestedende diensten. Ook moet er oog zijn voor de ontwikkelingen om ons heen. De staatssecretaris ziet ook het belang van het voorzetten van de dialoog tussen aanbestedende diensten en ondernemers. Er is een kwartiermaker aan de slag om het vervolg vorm te geven en er komt een programma gericht op professioneel opdrachtgeverschap. Wat hieruit is voortgekomen is dat er in de regelgeving wordt opgenomen dat het op voorhand uitsluiten van een tenderkostenvergoeding bij een door de aanbesteder ingetrokken aanbesteding niet is toegestaan. Bij het vervolg van beter aanbesteden moet daarbij ook aandacht zijn voor de verankering van de overige acties, zoals bijvoorbeeld het verstrekken van een tenderkostenvergoeding bij gegunde opdrachten. In het eerste kwartaal van 2020 informeert de staatssecretaris de Kamer over het vervolg van beter aanbesteden.
Rechtsbescherming
De eerste beleidsvoornemens om de rechtsbescherming te verbeteren leken juist een averechts effect te hebben en tot een verslechtering van de posities van ondernemers te leiden. Na overleg heeft de staatssecretaris dit ook ingezien. Het is niet meer dan normaal dat een overheidsopdrachtgever verstandig met klachten omgaat. Een klacht is in feite een cadeautje welke helpt om de procedure te verbeteren hetgeen in het belang van de aanbesteder, de burger en de ondernemer is.
Een professionele en effectieve klachtenafhandeling is nodig. Hiervoor zet de staatssecretaris in op het verbeteren en verder professionaliseren van de klachtenafhandelingsprocedure van aanbestedende diensten. De adviserende rol van de commissie van aanbestedingsexperts blijft vooralsnog in stand. In een later stadium wordt mogelijk nog gekeken naar een evaluerende rol van deze commissie. Aanbestedende diensten moeten worden gestimuleerd om voldoende ruimte en tijd te nemen om een ingediende klacht goed te behandelen en het oordeel af te wachten alvorens over te gaan tot gunning. Dat er een 'pas op de plaats' moment komt of een beperkte opschortende termijn, daar zijn wij blij mee. De staatssecretaris onderzoekt hoe dit moment geregeld kan worden in de Gids Proportionaliteit. Over de verdere uitwerking voor de verbetering van de rechtsbescherming zal de staatssecretaris de kamer ook in het eerste kwartaal van 2020 informeren.
Kortom eerste resultaten beter aanbesteden zijn er. Goed dat het uitsluiten van een tenderkostenvergoeding eindelijk echt wordt verboden. Toepassing van de acties, zoals de handreiking tenderkostenvergoeding bij aanbesteding heeft een vervolg nodig en dat komt er. De dialoog tussen aanbesteders en ondernemers wordt voortgezet, klachtenprocedures worden geprofessionaliseerd, de rol van de commissie van aanbestedingsexperts blijft voorlopig in stand, er wordt onderzoek gedaan naar het creëren van een 'pas op de plaats' moment als er een klacht is en er komen betere regels voor rechtsverwerkingsclausules. Over de uitwerking van deze en ook andere punten horen we begin 2020 meer.
Tot die tijd houden wij het in de gaten en zetten wij ons onverminderd in voor een verbetering van de aanbestedingspraktijk.