Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.300 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Rijkswaterstaat naar het ziekenhuis

Amphia-1600x900
primary

Op 23 augustus was de top van Rijkswaterstaat (RWS) op werkbezoek bij de nieuwbouw van het Amphia ziekenhuis in Breda. Wat heeft een opdrachtgever voor grote infrastructurele projecten te zoeken in een ziekenhuis?

Rijkswaterstaat ging naar het Amphia Ziekenhuis om kennis te maken met innovatieve manieren van aanbesteden en organiseren bij complexe, multidisciplinaire projecten. Het bezoek leverde een groot aantal nieuwe inzichten op.

Techniek Nederland was er ook bij, in Breda. De delegatie van Rijkswaterstaat, onder leiding van directeur-generaal Michèle Blom, werd welkom geheten door voorzitter Doekle Terpstra en vakgroepmanager Infratechniek Michel Wijbrands.

Onderling vertrouwen

De nieuwbouw is gerealiseerd door het FourCare consortium, dat bestaat uit de technisch dienstverleners Engie Services en Unica en de bouwbedrijven Trebbe en Van Wijnen. Drie jaar lang hebben de betrokken bedrijven intensief samengewerkt. Gelijkwaardigheid, respect en één gezamenlijk einddoel waren de uitgangspunten. William Swinkels van Unica: ‘Het draait allemaal om onderling vertrouwen en eensgezindheid. We waren drie jaar lang een hecht team; alle medewerkers droegen al die tijd een helm en jas van FourCare en maakten gebruik van dezelfde bouwkeet.'

Klant is de winnaar

Ook de projectdirecteur, Gerard van Boxtel van Engie, is heel positief over de samenwerking. ‘Door vanaf de ontwerpfase nauw samen te werken voorkom je onderlinge discussies en faalkosten. We willen geld verdienen met een optimale projectuitvoering, niet met meerwerk. Uiteindelijk is de klant de grote winnaar met een optimaal eindproduct!’

Ogenschijnlijke details

Jasper Meijer van het Amphia Ziekenhuis onderschrijft dat de aanpak succesvol was. ‘Een complex project als dit kun je alleen succesvol uitvoeren wanneer je elkaar helpt en je verplaatst in de problematiek van de ander. Dat gaat soms om details. Voor Engie en Unica was het bijvoorbeeld belangrijk om tijdig te weten welke medische apparatuur we zouden kiezen. Dat voorkomt vertraging of fouten bij het aanleggen van de technische systemen.’ Projectdirecteur Van Boxtel benadrukt dat deze projectaanpak alle partijen de ruimte geeft om de eigen expertise in te brengen. ‘Op die manier haalt elke partij het beste uit zichzelf. Dat is veel effectiever dan dat juridische contracten de boventoon voeren.’

Inspirerend

Tijdens een rondleiding maakten de gastheren de delegatie van Rijkswaterstaat duidelijk dat de technische systemen onmisbaar zijn voor het functioneren van een modern topklinisch ziekenhuis zoals het Amphia. Dat bleek onder meer in de technische ruimte en de operatiekamers. Michèle Blom van Rijkswaterstaat was onder de indruk van de aanpak van het project. ‘Het is belangrijk dat opdrachtgever en opdrachtnemers het samen doen. Dan kun je dus een innovatief en duurzaam ziekenhuis neerzetten met state-of-the-art technische installaties. Ik vind dit project geweldig inspirerend!’

Iedereen blij

Voorzitter Doekle Terpstra dankte aan het eind van het bezoek alle betrokkenen voor het kijkje achter de schermen. ‘Het is mooi dat Rijkswaterstaat over de eigen grenzen heen kijkt en wil leren van de ervaringen in de gebouwde omgeving. Dit project laat zien dat het kan: goed en plezierig samenwerken aan een project waar iedereen blij van wordt. Dat is een groot compliment waard!’

Lees meer over dit project op de site van Techniek achter Nederland.