Techniek Nederland
Zoeken

Inloggen

Onze leden

bullets

Onze leden richten zich op ontwerp, advies, uitvoering, beheer en onderhoud van technische installaties. Maar ook elektrotechnische detailhandelsbedrijven en reparatiebedrijven zijn lid.

Kwaliteit en vakmanschap

bullets

Leden van Techniek Nederland staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Of het nu gaat om een utiliteits- of infraproject, bedrijf of woning: u weet dat u vakmanschap in huis haalt.

Over Techniek Nederland

bullets

Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. Meer dan welke sector ook maken wij technische ontwikkelingen praktisch toepasbaar en daarmee maatschappelijk relevant. We vertegenwoordigen ruim 6.300 bedrijven en zijn als één van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland een factor van betekenis.

Onze leden

bullets

Onze leden ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden ‘slimme techniek’. Van zonnepaneel, warmtepomp, paneelbouw, badkamers en smart homes, tot snelle en veilige dataverbindingen, innovatieve verkeersoplossingen, complete technische en industriële installaties, steeds slimmere productielijnen en flexibele gebouwen. Op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, vakmanschap en service.

Altijd op de hoogte

bullets

Als brancheorganisatie volgt Techniek Nederland het branchenieuws op de voet. Vaak zijn wij zelf de bron van het nieuws, vanuit onze rol in belangenbehartiging of omdat we nieuwe producten of diensten voor onze leden hebben ontwikkeld.

Gerenommeerde kennispartner

bullets

Via diverse media houden wij niet alleen onze leden, maar ook andere partijen op de hoogte.
Volgt u ons ook?

Column Marissa Willemse: Slordigheidje met grote gevolgen

restauratie-klok
primary

Fouten maken we allemaal. Maar waar een slordigheidje voor de één direct grote gevolgen heeft, komt de ander er makkelijk mee weg.  Integer, professioneel opdrachtgeverschap kan oneerlijke situaties voorkomen.

Ik sprak onlangs een ondernemer (lid van Techniek Nederland) die me vertelde over een fout die hij maakte bij een aanbesteding. Door een combinatie van drukte en een moment van onoplettendheid diende hij zijn inschrijving niet op tijd in. Slechts een paar uur te laat, maar de aanbesteder was onverbiddelijk. Om willekeur te voorkomen kon hij niet anders dan de laatkomer uitsluiten. Eigen schuld, dikke bult. Het hele bedrijf had veel tijd en moeite gestoken in een offerte waar niemand meer naar zou kijken. De ondernemer was realistisch genoeg om toe te geven dat de aanbesteder in zijn recht stond. Tóch zat het hem niet lekker. Maar waarom niet?

Dezelfde ondernemer kreeg op dezelfde dag waarop hij zijn inschrijving te laat indiende een mail over een andere aanbesteding, waarop hij een paar weken eerder had ingeschreven. De aanbesteder liet weten dat het niet was gelukt om de selectiebeslissing volgens planning te publiceren. Naar verwachting zouden de inschrijvers nog minstens een week moeten wachten. Een selectieprocedure die vertraging oploopt, is helaas geen uitzondering. En dan was dit nog een aanbestedende dienst die het fatsoen had de inschrijvers op de hoogte te stellen. Veel vaker laat de opdrachtgever de geplande selectiedatum voorbijgaan zonder ook maar iets van zich te laten horen. Heeft zo’n 'slordigheidje' óók ernstige consequenties, in dit geval voor de aanbestedende dienst? Nee.

Een inschrijver die zijn offerte drie uur te laat indient wordt direct gediskwalificeerd. Maar een aanbesteder kan ongestraft de termijn van de selectieprocedure laten verstrijken, zelfs als hij niet eens de moeite neemt om de inschrijvers even een mail te sturen. Ik vind dit onterecht.

Lossen we dit probleem op met meer regels? Met het instellen van sancties voor aanbesteders die de selectietermijn overschrijden? Waarschijnlijk niet. Wat we wél kunnen (en moeten!) doen is écht werk maken van professioneel opdrachtgeverschap. Laten we afspreken dat aanbestedende diensten hun inschrijvers serieus gaan nemen en zich strikt gaan houden aan álle termijnen die ze in hun aanbesteding opnemen. Dan zullen aanbesteders ook begrijpen dat zij, in de sporadische gevallen waarin ze hun termijn toch nog overschrijden, de inschrijvers onmiddellijk en eerlijk moeten informeren. Zo brengen we een simpele standaardprocedure tot stand, die bijdraagt aan een transparant aanbestedingsproces.

Kleine moeite. Grote winst. 


Mr. Marissa Willemse
Stichting Marktwerking Installatietechniek (SMI), onderdeel van Techniek Nederland